• HannaMaria

Super tips! Bli av med vårta genom att pensla nagellack på den

Måste sprida detta super tips på hur man blir av med vårtor!

Min dotter som är 4,5 fick en fotvårta. Jag åkte till apoteket och köpte först med små gele klistermärken som man sätter på vårtan. I flera veckor kämpade jag. Sedan råkade jag hålla upp en vecka för vi åkte på bl a magsjukan och vårtan växte sig 4 gånger större än vad den först varit under denna korta tiden.

Jag sökte då upp vårdcentralen och de sa att de inte längre fryser vårtor, men att jag kunde byta till ett annat medel som man penslar på. Så jag penslade och penslade, men vårtan blev inte mindre.

Då tog min make med min dotter till vårdcentralen och sa att nu får ni allt ge oss en remiss till sjukhuset så de kan frysa borten och då fick han ett super tips av läkaren (av utländsk härkomst) NAGELLACK! Varje kväll penslade vi på nagellack så att vårtan kvävdes och efter 2 veckor föll den av.

Vilket super tips!!!!!!!!!!!!! Det viktiga är att man ser till att ingen luft kommer in till vårtan, men måla inte för mycket på den vanliga huden eftersom den också inte får luft. När vårtan börjar släppa är det viktigt att lägga ett extra lager, för annars kommer syret in där vårtan har släppt. Ett annat plus är att vårtan inte sprids (smittas) eftersom den är bakom ett lager med nagellack.

Min dotter tyckte också att det var fruktansvärt kul när vi målade henne på foten och hon sa aldrig att det gjorde ont, så det verkar vara en smärtfri process.

Så nu måste jag bara sprida detta super tips vidare till er andra där ute som kämpar med att få bort vårtor. Lycka till!

• Svar på tråden Super tips! Bli av med vårta genom att pensla nagellack på den
  • Lotlas

Tack för tipset! Jag minns att jag själv hade en fotvårta som barn och den var kvar i ett par år! Jag behandlade och grejade, men den försvann inte! Men en vacker dag var den bara borta, då hade jag gett upp kampen mot den, så jag vet inte vad som hände. Men nagellack ska jag komma ihåg när/om det blir aktuellt igen!

• Kristin24

jupp, gjorde vi alltid när jag var barn, hade nog 5 vårtor varav en i handen...de försvann bara med nagellack.
    De som barn får kan växa bort, men vårtor hos en vuxen ska behandlas.

Go och glad Kexchoklad
  • Vaniljbullen96

Det ska jag verkligen prova! Har både på fot och i handen och jag får inte bort dom varken med frysning eller pensla :/
    Bara en fråga, ska man blöta/fila på den först? 

• Cecilia 913

Om den faller bort, blir det som ett hål bakom eller? Min 5-åriga pojke har en fotvårta nu på stortåns trampdyna, och jag tycker det verkar läskigt om den faller av. Superbra tips, som jag ska testa.

• Klink

Blev smittat av fortvårtor när jag engång blev tvungen att duscha på jobbet. Jag har svår bakterie-fobi och detta var ett stort steg för mig och så fick jag fotvårtor?!

Länge har jag kämpat på nu med mina 3 väldigt små vårtor på foten.  Men så berättade min mormor och mamma om nagellack!!!   Jag filar foten när den är torr innan ett fotbad, för att få bort överskottshuden över vårtorna (fila inte så det blöder), och penslar på nagellack efter ett fotbad. Nagellack slits bort naturligt under dagen så det är viktigt att "lacka om" regelbundet! Jag själv lackar engång upp till 5 gånger om dagen beroende på hur mycket jag går.

Jätte viktigt att inte använda nagellacket till någon annan! Inte på naglarna, för det kan smittas. Och viktigt att göra rent fotfilen du använder varje gång! annars kan det spridas där också.

Som barn hade jag en fotvårta och när den "faller bort" blir det inte ett hål men som en krater, en grop där den suttit. Huden under kan vara som ett litet sår, eller väldigt tunn hud och gör ont om man går på det då det är ett känsligt område. Verkar läskigt för vissa, men själv tyckte jag att vårtan såg läskigare ut än gropen.

"Hålet" eller "kratern" läker ihop fort, bara se till att det är skyddat med ett litet plåster för att man inte ska behöva ha onödigt ont.

Läst någonstans om att man kan ha vitlösklyftor på vårtorna med hjälp av tejp, har inte testat själv och vet inte om det fungerar. - Någon som provat?

• DaansAlex

Jag har själv ca 20 vårtor på min ena fot. Låter sjukt hemskt att ha så jäkla många men 15 av är super små och på bara 1dag så har de växt lite. Har använt vårtmedel 1 gång i veckan. Men det hjälper inte det är mer som om de blir fler av det! Men ska man ha en genomskinligt nagellack? Elr ett med färg? Tacksam för svar. Kram och tack för tipset!! :)

• Anonym
    lia76 skrev 2009-01-11 20:56:39 följande:

Vad bra
    Smart.

Fast alla visste ju redan detta husmorstips
Svar på tråden Super tips! Bli av med vårta genom att pensla nagellack på den