• annsedi

Gifta - egna eller gemensamt konto?

Delge mig gärna vad ni upplever som för- och nackdelar med respektive lösning. Hur delar ni upp kostnader och egna pengar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:23
    Ett par frågor till! :)

Om ena partnern tjänar t.ex 15000 och den andra 25000 - lägger ni lika stor summa till det gemensamma kontot eller lägger ni procentuellt lika mycket?

Vad räknar ni till "egna utgifter" (som ni betalar med de egna pengarna alltså...)?

• Svar på tråden Gifta - egna eller gemensamt konto?
  • SIN74

Vi har varsitt eget konto och ett gemensamt. Vi ser alla pengar som gemensamma därav det gemensamma kontot. Det egna är skönt att ha så man kan överraska varandra med inköp.

• fruis

Vi har både och. Vi har ett gemensamt lönekonto och ett gemensamt sparkonto. Alla inkommande pengar såsom lön och dylikt kommer in på det gemensamma lönekontot och därifrån betalas alla räkningar. Överskottet förs in på det gemensamma sparkontot.

Vi har en bestämd "månadspeng" för eget bruk som vi för över till egna konton som en del av räkningarna.

• JAG är BÄST

Egna ska man ha samt egna sparkonton å man bör lägga undan samma summa också.. Sedan gör man bara ett gemensamt konto för där räkningarna ska gå ifrån. Alltså man för över samma summa varje månad till det gemensamma kontot där lån å annat dras ifrån.

Enkelt inga bråk.

• Kaprifolen

fruis skrev 2009-01-11 21:03:23 följande:

Vi har både och. Vi har ett gemensamt lönekonto och ett gemensamt sparkonto. Alla inkommande pengar såsom lön och dylikt kommer in på det gemensamma lönekontot och därifrån betalas alla räkningar. Överskottet förs in på det gemensamma sparkontot.Vi har en bestämd "månadspeng" för eget bruk som vi för över till egna konton som en del av räkningarna.
    Som vi.
  • Milkina cerka

fruis skrev 2009-01-11 21:03:23 följande:

Vi har både och. Vi har ett gemensamt lönekonto och ett gemensamt sparkonto. Alla inkommande pengar såsom lön och dylikt kommer in på det gemensamma lönekontot och därifrån betalas alla räkningar. Överskottet förs in på det gemensamma sparkontot.Vi har en bestämd "månadspeng" för eget bruk som vi för över till egna konton som en del av räkningarna.
    Samma här.
  • halloj77

Vi har båda egna konton och betalar lite hur som!

• Mirakel händer
    Vi har så här;
    Egna lönekonton
    Huskonto - där vi sätter in pengar på för allt som har med huset att göra som tex lån, renovering mm
    Driftkonto - för våra andra räkningar, mat mm
    Sparkonto - till framtiden, semester mm

För att göra det så enkelt som möjligt för jag över pengar till huskontot och sparkontot. Så fixar min man resten när det gäller räkningarna.
  • ebba0307

Vi har gemensamma konton ett lönekonto kopplat till varsitt visakort samt gemensamma sparkonton. Vi ser pengarna som våra pengar. Det är oftast jag som mamma som gör inköp till barnen, hemmet mm, i dessa fall tycker jag att det är bra med gemensamt konto. Enda nackdelen, tycker vi båda, är när vi ska ge varandra presenter. Maken betalar ju en del på sitt paket när jag köper något åt honom, men det är väl tanken som räknas

• Polly S

har varsitt konto samt ett gemensamt konto för sparande & gemensamma utgifter.

• annsedi

Tack för alla svar! Jag ville ha lite "kött på benen" innan jag tar upp ämnet...

Idag har vi varsitt konto. Min man betalar det mesta som har med huset att göra och jag betalar mat... Jag tycker det är rörigt. Plus det faktum att jag har dålig koll på vad t.ex elen kostar...

Svar på tråden Gifta - egna eller gemensamt konto?