Bli rökfri med Champix!?!?
ts: har du fått champix utskrivet men har inga samtal med rökavvänjare? Man brukar inte ge champix utan att samtidigt ge rådgivning där du också får information...
ts: har du fått champix utskrivet men har inga samtal med rökavvänjare? Man brukar inte ge champix utan att samtidigt ge rådgivning där du också får information...
Anonym skrev 2009-01-28 15:07:07 följande:
Beställ inte över nätet. Då gäller inte högkostnadsskyddet och eftersom det är ett läkemedel så är det bra att ha en läkarkontakt!
Statistik visar att 2% av alla rökare klarar att sluta själva utan hjälpmedel. 5% slutar med hjälpmedel och 30% slutar med champix.
Jag menar att 30% av de som använder champix slutar röka.
Statistiken kommer från en rökavvänjare på UMAS. Kliniska undersökningar i USA visar att en biverkning kan vara nedstämdhet. Men det finns kritik riktad mot dessa studier, då man inte vet om det är läkemedlet i sig som orsakar nedstämdheten eller om det är bortfallet av nikotin i kroppen som orsakar nedstämdhet. Gå in på fass och läs lite om ni vill veta mer. fhi.se har statistik om ni vill veta ännu mer.
ts: jag hoppas du klarar av att bli rökfri! Håller tummarna! Kram på dig!
Har hört att nedstämdheten kommer i början av en behandling med champix. Jag hoppas att sjukvården är så pass duktiga att de kan avgöra om personen i fråga ska ha champix eller inte (med tanke på risker, som det skrevs något om i ett inlägg ovanför).
Jag tycker ni som slutar röka ska ha asmycket beröm för att nu slutar - OAVSETT VILKET SÄTT NI GÖR DET PÅ!!!
Kramar till er!