Inlägg från: Anonym (champ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (champ)

Bli rökfri med Champix!?!?

ts: har du fått champix utskrivet men har inga samtal med rökavvänjare? Man brukar inte ge champix utan att samtidigt ge rådgivning där du också får information...

• Anonym (champ)

Anonym skrev 2009-01-28 15:07:07 följande:

Love 4 ever skrev 2009-01-20 20:50:29 följande:
    Förstår verkligen att dom inte skriver ut det där preparatet med massa andra konstigheter i stället för nikotinet..
    Vet man inte HUR det fungerar så är det klart man inte förstår det. Champix är ett jättebra hjälpmedel då det blockerar nikotinreceptorerna. Nikotinet som man får i sig via cig el snus kissar man då ut. Det blir verkningslöst. Man får ingen abstinens. Finns dock lite biverkningar som huvudvärk och illamående - passar därför inte alla. Det är heller inte förstahandsvalet då man helst ser att personen i fråga hjärna ska ha provat att sluta själv. Först utan hjälpmedel, därefter med nikotinmedel.

För att inte få toppar/dalar i sitt sug efter nikotin är plåster ett bra hjälpmedel. Det gäller också att inte ha för låg styrka på sina ersättningsmedel så att man ändå går och tar en cig. Man ska trappa ner lååångsamt enligt ett visst schema.

En rökavvänjare kan hjälpa till att göra ett sådant schema. Det finns också beskrivet på paketen på vissa hjälpmedel.

Ni som känner att ni vill ha hjälp - ring vårdcentralen och be att få prata om en rökavvä'njare. Dessa finns också att hitta på tobaksfakta.org
  • Anonym (champ)

Beställ inte över nätet. Då gäller inte högkostnadsskyddet och eftersom det är ett läkemedel så är det bra att ha en läkarkontakt!

• Anonym (champ)

Statistik visar att 2% av alla rökare klarar att sluta själva utan hjälpmedel. 5% slutar med hjälpmedel och 30% slutar med champix.

• Anonym (champ)

Jag menar att 30% av de som använder champix slutar röka.

Statistiken kommer från en rökavvänjare på UMAS. Kliniska undersökningar i USA visar att en biverkning kan vara nedstämdhet. Men det finns kritik riktad mot dessa studier, då man inte vet om det är läkemedlet i sig som orsakar nedstämdheten eller om det är bortfallet av nikotin i kroppen som orsakar nedstämdhet. Gå in på fass och läs lite om ni vill veta mer. fhi.se har statistik om ni vill veta ännu mer.

• Anonym (champ)

ts: jag hoppas du klarar av att bli rökfri! Håller tummarna! Kram på dig!

• Anonym (champ)

Har hört att nedstämdheten kommer i början av en behandling med champix. Jag hoppas att sjukvården är så pass duktiga att de kan avgöra om personen i fråga ska ha champix eller inte (med tanke på risker, som det skrevs något om i ett inlägg ovanför).

Jag tycker ni som slutar röka ska ha asmycket beröm för att nu slutar - OAVSETT VILKET SÄTT NI GÖR DET PÅ!!!

Kramar till er!

Svar på tråden Bli rökfri med Champix!?!?