• Igor

Alla vi 40+:are som plusat efter ÄD nr 2.

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

• Svar på tråden Alla vi 40+:are som plusat efter ÄD nr 2.
  • fille
    Svar på #140
    Låter bra Förväntan. Det känns skönt att fler tänker som mig. Dessa bebbar är ju så efterlängtade så man vill ju inte utsätta sig för onödiga risker.

I vårt fall med tanke på ålder, ÄD etc så tror jag inte nån läkare skulle neka oss snitt.
  • Grynet
    Bette skrev 2009-03-13 11:54:55 följande:
    Grattis Grynet till graviditeten, vad roligt. Nu ska vi plussa på listan, jag åker nästa vecka till Riga. Tog du HCG blodprov också? Hur mycket progynon tar du?Bette
    Jag tog blodprov i dag och HCG tror jag var på 360, jag ar så omtumlad att ajg glömde skriva ner det när läkaren ringde. Jag tar 3*2mg progynon. Tack ska du ha och lycka till.
  • Bette

Tjejer,

Hur länge tog ni progynon innan behandlingen, för mig kommer det att bli 25 dagar innan behandling det är fem dagar längre än förra behandlingen som vi gjorde. Allt såg dock bra ut på ultraljudet i onsdags. Bör jag göra ett ultraljud till alltså tre stycken innan resan dit, borde inte vara nödvändigt tycker jag. Doktorn kollade så jag inte var överstimulerad också, tittade på äggstockar och så där. Det var superbra faktiskt.

Bette

• Vitsippa65

Hej alla!

Kan inte fatta att tiden trots allt går så fort! Jag är halvvägs imorgon! Tycker inte magen är jättestor ännu även om jag känner mig betydligt större överlag.... Är lite tröttare till och från men ingen extrem skillnad. Dock har jag aldrig haft så mycket huvudvärk i mitt liv som de senaste månaderna.... Jättejobbigt. Även om man kan, och jag måste de flesta gånger, ta paracetamol-tabletter så känns det inte bra att göra det minst nån dag i veckan. Alla mina prover är normala men jag ska fråga BM nästa vecka vad detta beror på. Det om något gör ju att jag känner mig mer däckad.

Har inte funderat så mycket på förlossning ännu men om det funkar att föda vaginalt så vill jag försöka göra det. Eftersom jag är ensamstående så känns egentligen inte tanken på snitt så lockande, man blir rätt begränsad i vad man kan göra/lyfta och behöver mer hjälp några veckor efteråt. Man föder väl inte vaginalt för att "bevisa" nåt?? Om det inte finns några hinder, varken medicinska eller fysiska, för vaginal förlossning så är väl det ändå att föredra? Annars skulle väl alla snittas...

Jag känner att det får bli den förlossning som är bäst för oss båda när man kommer så långt. Även om jag är halvvägs imorgon så känns det som en evighet till dess!

• Sleepingbeuty

Precis som du skriver fuille så kan det ibland bli problem med tvilling nr II.
    det kan också bli sugklacka OCGH akut snutt då man inte lyckas med sugklackan och då söver de ner dig blixsnabbt.
    I ett planerat snitt så får man ju en EDA och är med hela tiden.
    Jag tänker på vad jag själv har varit med om på min f.d arbetsplats.
    Och då har kvinnorna varit bra mkt yngre.

fille skrev 2009-03-13 13:47:45 följande:
    Igor: Så du är oxå trött, men det är nog som det ska. Ingen av oss verkar ha haft större problem under graviditeten. Spännande att få snitt-tid, då vet man ju på dagen när man får se sin gulleplutt Jag har faktiskt börjat fundera på snitt, mest för barnens skull. Man kan nästan vara säker på att de mår bra när de kommer ut vid snitt, det går ju fort. Vet att de kanske inte är riktigt med i början just för att det går fort och att amningen kan dröja. Med tvillingar kan det tydligen uppstå komp vid vaginal förl, har läst mycket om det, att den första kommer ut och sen kanske den andra inte kommer ner i kanalen som det ska och blir stressat etc och så blir det snitt ändå i slutändan. Man är tydligen mer värksvag vid tvillingar eftersom livmodern är så uttjänd. Då kanske det är lika bra att ta snitt direkt. Ja, det är mina funderingar just nu. Jag vet ju att det finns åtminstone en här ÄD-tråden som fött vaginalt med tvillingar så det går ju.Grattis Grynet! Det är så roligt att det blir så många på gravidlistan!Bette: Jag håller verkligen tummarna för dig nästa vecka, hoppas att det tar sig denna gång
  • Sleepingbeuty

Grattis Grynet!! Då är det väl min tur nästa gång då ju

Grynet skrev 2009-03-13 10:49:01 följande:
    Hej tjejerNu kan även jag tillhöra denna tråden plussade i dag....Nu väntar första ultaljudet i början av april.
  • fille

Sleepingbeuty: Ja, det var skönt att höra av en som jobbat med det att det inte alltid är så riskfritt med vaginal förlossning.

• Wilja

Hej på er,

Jag testade positivt i tisdags, och blev så klart överlycklig! Nu är jag lite orolig för att jag inte mår illa och jag tycker inte att mina bröst är så ömma som de borde vara?
    Jag hade ett MA för tre år sen och nu ororar jag mig för det. Att graviditeten avstannat helt enkelt. Är det någon av er som känner igen sig, som inte heller mått illa eller haft så värst ont i brösten och ändå fortsatt framåt i graviditeten? Jag är i v.5 och går in i v.6. Eller är det för tidigt för illamående?
    Mina enda symptom är att jag har molvärk som kommer och går i livmodern, jag har lite halsbränna, är andfådd och trött.
    Jag har ännu inte vågat lägga in mig under gravid på listan, tänkte vänta till mitt andra hcg test.

/Wilja

• Grynet
    Wilja skrev 2009-03-15 11:08:16 följande:
    Hej på er,Jag testade positivt i tisdags, och blev så klart överlycklig! Nu är jag lite orolig för att jag inte mår illa och jag tycker inte att mina bröst är så ömma som de borde vara?Jag hade ett MA för tre år sen och nu ororar jag mig för det. Att graviditeten avstannat helt enkelt. Är det någon av er som känner igen sig, som inte heller mått illa eller haft så värst ont i brösten och ändå fortsatt framåt i graviditeten? Jag är i v.5 och går in i v.6. Eller är det för tidigt för illamående?Mina enda symptom är att jag har molvärk som kommer och går i livmodern, jag har lite halsbränna, är andfådd och trött.Jag har ännu inte vågat lägga in mig under gravid på listan, tänkte vänta till mitt andra hcg test./Wilja
    Hej Wilja, var ine ololig, jag kände lite illamående i fredags men det var efter alla anspännngar inför att göra HCg provet och jag sov från 1900-0700 dagen efter. Jag kände inget i mina bröst den dagen och först i dag är de lite ömma, ej spända. Jag känner också mol i magen. Så länge jag inte blöder så känner jag att då är allt bra. Om jag börjar blöda ska jag öka min dos av medecin. Jag har aldrig varit gravid tidigare såjag vänta och hoppas på goda besked i v 8 då vi ska på ultraljud. Kram!
  • Sleepingbeuty

Någon som vet om man kan ta Procern sprutan tidiagre än dag 21.Är nu lite orolig att tiden för att odla slemhinna kan bli kortbför mig då procrenblödningen kan ta 10-14 dagar för mig innan den kommer igång.
    detta dilemmat har jag aldrig haft förut, istället tvärtom!
    Datumet ET:när spikat och går inte att ändra på.

Ang illamående så beror det på hur mkt HCG man har.Det brukar komma först i v 6 som tidiagst eller v 7, OM man överhuvudtaget gör eller får det.
    Hoppas ni slipper det!
    Jag spydde till v 22 när jag väntade min idag vuxna son.

Svar på tråden Alla vi 40+:are som plusat efter ÄD nr 2.