• Lillatroll

Brukar man ha föräldrasamtal på förskolan?

Bara en nyfiken fråga. Brukar man ha något enskilt samtal med någon personal om hur det går för barnet på förskolan? Undrar bara lite över hur det är på olika förskolor. Tycker man har så lite tid att prata när man hämtar och lämnar men samtidigt så har jag inget akut att ta upp så det känns dumt att be om ett samtal. Hade säkert fått det om jag ville.
    Men det är kanske sånt som kommer först när dom börjar skolan?

• Svar på tråden Brukar man ha föräldrasamtal på förskolan?
  • LHUF

alla förskolor brukar ha utvecklings samtal. Vi har ett på hösten och ett på våren

Tilde 080319
  • sagogryn

På vår förskola har vi utveckingssamtal en gång/termin. Men vill man ha ett extra är det bara att säga till.

• Linda1976

På dotterns förskola är det 1 samtal per termin. Tycker det är bra, även om man inte "vill" nåt speciellt så är det ändå bra med lite ventilering.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Thaleia

Jodå, vi erbjuder föräldrar att ha ett utvecklingssamtal 1 gång/termin. Utöver det finns det ju självklart möjlighet till att ha ytterligare möten om föräldrarna eller personalen känner att det finns behov av det, tex om det är ngt speciellt som hänt och som man vill diskutera i lugn och ro.

• solskina

ja självklart. Men man kan välja bort det om man vill, som förälder. Men förskolan måste erbjuda det.

• Lillatroll

Tack för era svar. Sonen har gått ett år på förskolan nu och vi har inte blivit erbjudna något samtal. Jag hade tyckt det var skönt att få sätta sig ner i lugn och ro och prata med någon om sonen och hur det går för honom. Så jag får väl se om jag ber om ett sånt samtal lite längre fram. Jag är höggravid nu så jag väntar nog tills bebis är ute i alla fall.
    Att prata när man lämnar och hämtar tycker jag är svårt. Det blir mest bara lite snabba saker då.

• Cizzie

Vi har samtal en gång per termin och jag tycker det är kul att höra att allt går bra och hur han utvecklas vad de gör. Vi går i genom hans pärm som de gör för varje barn typ "portfolio".

• Krickelin

Jag tror till och med att de enligt läroplanen MÅSTE ha utvecklingssamtal varje termin. Kolla på skolverket.

• norgesessan

Man måste absolut inte ha det i förskolan, i skolan MÅSTE man ha det. Men jag tror det är undantag att inte ha det.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
Svar på tråden Brukar man ha föräldrasamtal på förskolan?