• bonaqua

Tavegyl mot oro/sömnbrist?

Hej.

Har fått rådet av min BM att testa att ge vår dotter Tavegyl innan hon ska somna för natten nu. Hon vaknar OFTA. Hon sover aldrig längre än 1 h i taget och det är helt hopplöst.. Mitt i natten vill hon upp.
    Detta med sömnen har bara blivit värre ju äldre hon blivit, nu e hon snart 5½ månad och jag är totalt utmattad. Orkar inte mer..

Men, någon som provat? Vad har ni fått för resultat?
    Positivt/negativt?

Får väl tillägga att hon inte sover mkt på dagen heller..

• Svar på tråden Tavegyl mot oro/sömnbrist?
  • Hannah76

Man blir ju väldigt trött av Tavegyl. Vet att det är rätt vanligt i tex USA att ge det till barn med sömnsvårigheter.

• bonaqua

Jo jag vet att det är mot klåda, men de ska tydligen bli sömniga av det också..

• mistryrose

Vet inget om det där preparatet men det är ju normalt att de vaknar så ofta när de är så där små. Om jag var er skulle jag absolut stå ut ett tag och se om det blir bättre av sig själv. Våra tjejer är över ett år och sover fortfarande ganska kasst, inte kul men man orkar mer än vad man tror.

Har ni funderat på ev. allergier? testat samsovning? mer mat? napp/inte napp? osv osv osv

Lycka till!

• bonaqua

Visst orkar man mer än vad man tror, men jag är psykiskt utmattad av att inte få sova mer än 45-1h i taget...
    Jag orkar inget längre..

Vi har testat det mesta.

• Meria

Jag fick tavegyl utskrivet under en period jag testade vilka allergimediciner som skulle passa mig. Tog en tavegyl, både jag och mamma då hon också är allergisk, och efter en stund sov vi båda i soffan. Så att man ger mot sömnbrist kan jag helt förstå Visserligen var jag äldre, men resultatet borde väl bli detsamma för barn också?

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • bonaqua

Meria skrev 2009-01-12 09:52:42 följande:

Jag fick tavegyl utskrivet under en period jag testade vilka allergimediciner som skulle passa mig. Tog en tavegyl, både jag och mamma då hon också är allergisk, och efter en stund sov vi båda i soffan. Så att man ger mot sömnbrist kan jag helt förstå Visserligen var jag äldre, men resultatet borde väl bli detsamma för barn också?
    Ja det borde ju bli det =)
  • xenaa

Men en bebis på 5½ mån har sina sömnperioder.
    jag hade inte gett tavegyl mot just för att få barnet att sova.
    Min son hade en period då han trodde natten var dag.
    Det var skit jobbigt. Dock ammade jag så han fick sova me doss. Kan säga att samsovning är rätt skönt när de är små och amma natten igenom typ.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Hannah76

Du kan ju prova, det kan ju räcka med att ge det bara nån gång för att mönstret ska brytas.

• bonaqua

xenaa skrev 2009-01-12 09:57:07 följande:

Men en bebis på 5½ mån har sina sömnperioder.jag hade inte gett tavegyl mot just för att få barnet att sova.Min son hade en period då han trodde natten var dag.Det var skit jobbigt. Dock ammade jag så han fick sova me doss. Kan säga att samsovning är rätt skönt när de är små och amma natten igenom typ.
    Hon har alltid sovit dåligt så detta är ingen ny period eller vad man ska säga. Det har bara blivit värre. Ammar inte. Samsovning har jag provat, men hon vaknar varje gång vi rör oss..
  • Mora

om du känner att du verkligen måste få sova en natt så ge tavegyl, en jobbarkompis till mig fick rådet av en läkare att ge tavegyl innan en lång flygresa till sitt aktiva barn och det funkade kanon!!! sov som en ängel!!!

• mistryrose

Man får turas om att sova och sova i olika rum för att få något långt pass per natt och/eller sovmorgon på helger etc etc. När barn vaknar så där ofta kan det ju tex röra sig om tex reflux, mjölkproteinallergi eller något annat som stör bebisen. Det kan ju vara bra att reda ut de sakerna först innan man provar andra preparat. Förstås är det upp till varje förälder men hon vaknar ju säkert av en anledning och att ignorera den anledningen ist för att försöka bena ut den är ju lite synd.

Förstår precis hur du känner, våra tvillingar vaknar ofta och det gör att vi aldrig får längre sömnpass och jag har varit väldigt utmattad psykiskt pga sömnbristen. Vi har löst det som så att vi turas om att sova.

Igen, Lycka till!

Svar på tråden Tavegyl mot oro/sömnbrist?