• Anonym (M)

Hur får jag honom att glömma sitt ex?

Träffar en underbar kille lite försiktigt som för mer än ett år sen bröt upp med sin sambo, sin stora kärlek. De har setts en del efter det och han har därför svårt att bli av med sina känslor trots att han inte vill att det ska bli dem igen. Han vill försöka med mig tror jag, vi har kul ihop, han tycker jag är snygg blablabla. Samtidigt är han nog rädd att såra mig genom att fortfarande känna lite för henne...Vad säger ni, är det riktigt korkat att satsa på honom? Hur ska jag få honom att våga? Genom att lära känna varandra som vänner och finnas där, eller genom att hålla mig undan och låta honom läka ifred?

• Svar på tråden Hur får jag honom att glömma sitt ex?
  • viseversa

äh skaffa en kille som är HELT fri istället.
    Vill du leva med en kille som har sitt hjärta i en annan kvinnas händer?Jag skulle nog satsa på en annan man.Vill inte vara prio 2 i ett förhållande.utan jag vill att den jag är tillsammans med har brytit HELT med sina ex.Min sambo skulle inte få ha telekontackt med sitt ex tex.För jag fattar inte VARFÖR.Nu lever han med mig INTE henne.Som tur är ogillar sambon sitt ex så jag behöver inte oroa mig.Men jag tycker du ska tänka över detta noga ts!

• Maskot

Finns inga facit och rätta svar. Känns det rätt för dig så ska du våga satsa, det är aldrig lätt med Kärlek. Vi har så olika erfarenheter med oss i bagaget- och garantier för att det blir rätt får vi aldrig. Lycka till!

• Birgitta2

Jag skulle inte satsa på en kille som har känslor kvar för sitt ex. Det är som bäddat för svartsjuka. Man måste läkas innan man går vidare, och har inte killen kommit över tjejen blir det svårt för er att få en sund relation.

• Anonym (M)

Hans ex har nu flyttat jättelångt bort och nu kommer de inte kunna ses alls, vilket han tycker är bra. Han tror att skälet till att han har haft känslor är att de fortfarande träffades. Jag är beredd att vänta på denna kille, han vill inte att de blir dem igen, borde han inte kunna dejta nån gång igen då? Frågan är bara om han ska få läka ensam, eller om jag genom att finnas där kan få honom på andra tankar, att känna igen?

• Stockholmaren

Hmm man kan ju ha kontakt med ex, varför bryta upp kontakten helt med någon man trivs med fast man kanske inte är kär/förälskad i denna person, varför förstöra ett bra vänskap bara för att det är ett ex?! Allt beror ju på hur man har separerat och vad som hänt i relationen, det känns ju konstigt att inte få ha kontakt med någon helt plötsligt som man pratat med om allt, man kanske helt enkelt saknade känslor i relationen men trivdes i gemenskapen ska man då inte få ha kvar denna kompis-relation?

viseversa skrev 2009-01-12 11:46:57 följande:
    äh skaffa en kille som är HELT fri istället. Vill du leva med en kille som har sitt hjärta i en annan kvinnas händer?Jag skulle nog satsa på en annan man.Vill inte vara prio 2 i ett förhållande.utan jag vill att den jag är tillsammans med har brytit HELT med sina ex.Min sambo skulle inte få ha telekontackt med sitt ex tex.För jag fattar inte VARFÖR. Nu lever han med mig INTE henne.Som tur är ogillar sambon sitt ex så jag behöver inte oroa mig.Men jag tycker du ska tänka över detta noga ts!
  • Anonym

Jag hade absolut inte påbörjat något med någon som har känslor kvar/inte kommit över sitt ex och dessutom tror jag knappast du kan göra något för att få honom att glömma,dit måste han komma av sig själv.

• Minna07

Ojoj. Varningslampor. Killar som inte är över sina ex till 100% blir det ofta problem med. De vet inte vad de känner, är förvirrade osv. Han tycker säkert mycket om dig och ser dig som en tjej han skulle kunna tänka sig att ha ett förhållande med, därför träffar han dig. Han vill inte släppa dig, trots sina ihållande känslor för exet (som han ju vet att det inte kommer bli något med). Han önskar säkert att han bara kunde släppa henne och gå vidare, det är det han försöker göra nu, men det är inte alltid så enkelt att bara gå vidare.

Men du, vill inte DU känna att du är den ende för honom? Den rätta för honom? Så kommer du kanske aldrig få känns med den här killen, just för att det (oavsett hur det blir ellan er nu) var så här knaggligt i början.

Han behöver troligtvis få läka ifred, vara singel och hitta sig själv och sedan börja längta efter ny kärlek på allvar.

Man ska bli tillsammans för att man är KÄRA, för att man känner att det är rätt. Annars är det ingen idé. Då hittar men, trott eller ej, någon annan där ute som man tids nog springer på. Och den personen kommer allt att stämma med.

Är ledsen, men tror du antingen får be honom att vara singel ett tag och hitta sig själv och sen börja träffa dig igen om han nu är intresserad. Eller helt enkelt låta just honom vara... Säg att du är beredd att vänta ett tag, men såklart inte för alltid. Att det känns viktigt för dig att få känna att han verkligen vill ha dig och ingen annan.

• Anonym

Jag kan ju bara berätta hur det var för mig när mitt ex gjorde slut.

Vi bodde ihop och jag trodde helt ärligt att vi skulle leva resten av livet tillsammans. Han var, fram tills jag träffade min nuvarande, min stora kärlek och vi hade ett fantastiskt passionerat och bra förhållande. Men så gjorde han slut, helt utan förvarning och flyttade till Australien. Jag hade ingen kontakt med honom alls de första 6 månaderna efter och har sen dess haft sporadisk kontakt, men jag kan säga att trots det hade jag väldigt starka känslor för honom ville inget hellre än att han skulle komma tillbaka till mig. Så kände jag i över två år efteråt.

Jag ville absolut inte involvera mig i något nytt förhållande för jag var så trasig på insidan att jag inte kände att jag hade något att en annan människa. Jag kände mig helt ihålig och oförmögen att älska eller känna starkare känslor. När jag så träffade min nuvarande kille blev jag kär i honom, men valde ÄNDÅ att inte inleda något. I stället hade vi kontakt via nätet i nästan två år efter att vi setts första gången. När vi väl valde att ses så föll alla bitar på plats. Vi är nu gifta och jag är gravid med vårt första barn

Det jag vill säga med detta är att du borde backa undan, speciellt om han själv säger att han kanske inte är redo för ett nytt förhållande. Risken finns att han gör slut med dig om hans ex visar några tendenser på att vilja ha honom tillbaka, eller att du blir lidande för problem som han fortfarande dras med efter sitt gamla förhållande. Det är ALDRIG bra att inleda något för tidigt, men om han verkligen är intresserad av dig, så finns ju alla möjligheter att det kan bli ni två när han väl kommit över exet. För det kommer han att göra, det lovar jag

• Anonym (M)

Ni har så rätt, men varför är det då så svårt. Jag kan inte tänka mig nån annan än honom... Jag vill ju inte heller vara den som hjälper honom ur det, för att han sen ska bli kär i en annan tjej...Hur lång tid tar det att läka? Mer än 2 år? Kan man ju inte säga såklart, men generellt? Kanske kan det skynda på att hon har flyttat? Tror ni jag förstör alla chanser genom att umgås med honom, ha sex med honom osv?

• solcitrus

Anonym (M) skrev 2009-01-12 14:46:49 följande:

Ni har så rätt, men varför är det då så svårt. Jag kan inte tänka mig nån annan än honom... Jag vill ju inte heller vara den som hjälper honom ur det, för att han sen ska bli kär i en annan tjej...Hur lång tid tar det att läka? Mer än 2 år? Kan man ju inte säga såklart, men generellt? Kanske kan det skynda på att hon har flyttat? Tror ni jag förstör alla chanser genom att umgås med honom, ha sex med honom osv?
    Oj... Kanske kan ni umgås om ni båda tycker att det känns OK, men ha sex låter definitivt INTE bra. Big nono. Du vill väl att han ska vara tillsammans med dig för att han har känslor för dig - och ENBART dig!- och inte för att försöka glömma sitt ex. Ska ni få det bra tillsammans måste han ha kommit över henne, för handen på hjärtat: inte vill du väl ha en pojkvän som har starkare känslor för sitt ex än för dig (eller som har känslor för exet överhuvudtaget!)Ge det lite tid. Och skulle det sen visa sig att det inte blir ni så kommer du så småningom att träffa någon annan du kommer att känna för. Klyschigt kanske, men ack så sant.
    Kram
  • PrettyGirl

Stockholmaren skrev 2009-01-12 13:52:39 följande:

Hmm man kan ju ha kontakt med ex, varför bryta upp kontakten helt med någon man trivs med fast man kanske inte är kär/förälskad i denna person, varför förstöra ett bra vänskap bara för att det är ett ex?! Allt beror ju på hur man har separerat och vad som hänt i relationen, det känns ju konstigt att inte få ha kontakt med någon helt plötsligt som man pratat med om allt, man kanske helt enkelt saknade känslor i relationen men trivdes i gemenskapen ska man då inte få ha kvar denna kompis-relation?
    Om man har svårt att bli av med känslorna för sitt ex är det bästa att försöka gå vidare utan kontakt alls. Samma råd som till alla med brustet hjärta, glöm o gå vidare. Varför älta i det som varit? Själv tror jag inte på att vara kompis med ex, det har aldrig funkat för mig i mina tidigare relationer. Funkar säkert för vissa, men jag tror inte på det där alls.
  • Anonym (mimimimii)

till skillnad från vad alla andra säger här så tänker jag säga att du ska fortsätta träffa honom för jag har varit i hans sits.

när jag träffade min nuvarande hade jag och mitt ex väldigt nyligen gjort slut, bara en månad innan. jag och exet hade varit tillsammans i tre år och bodde ihop och jag trodde jag skulle leva resten av livet med honom, att han var mannen i mitt liv. han gjorde slut med anledningen att han inte var kär i mig längre och det tog rätt lång tid för mig att acceptera att det inte skulle bli vi igen. jag började träffa min nuvarande och efter att vi setts i ca en månad eller två så sa han att han ville att vi skulle vara seriösa, jag ville det oxå men mer för att han var en bra kille och bra killar växer inte på träd tänkte jag. jag sa som det var, att jag inte var över mitt ex men om han ändå ville att vi skulle fortsätta träffas så kunde vi göra det men att jag inte kunde lova att det skulle sluta bra. månaderna gick och jag glömde mitt ex mer å mer, och där är vi nu, det finns ingen som känner mig så bra som min nuvarande gör. jag trodde alltid att jag var helt öppen å ärlig med mitt ex men så var inte fallet. min nya har fått ta panikångest å depresion och trösta mig nrä jag varit lessen över mitt ex, han var den som tog upp alla trasiga bitar och sa jag väntar på dig för jag vet att du kommer bli hel en dag och då vill jag att det ska vara du och jag. nu har det gått 1½ år och jag väntar vårat första barn och jag har aldrig känt mig tryggare och säkrare på en annan människa just för att han sett mig när jag mått som sämst. jag vet ju att hade han inte varit så envis och stått vid min sida så hade vi inte suttit där vi gör idag, och jag är honom evigt tacksam att han stod ut för det kan inte ha varit lätt för honom.

så med det här vill jag säga att det behöver inte sluta illa bara för att han känner nåt för sitt ex, nu är det dessutom rätt lång tid sen dom gjorde slut och jag är övertygad om att nu när han "blir lämnad ifred" eftersom hon flyttat så kommer det bli ni och det kommer nog inte ta så lång tid som två år innan han kommit över henne helt, kanske ett halvår eller så, så mitt råd är att inte ge upp.

• Anonym (M)

Anonym (mimimimii) skrev 2009-01-12 15:26:35 följande:

till skillnad från vad alla andra säger här så tänker jag säga att du ska fortsätta träffa honom för jag har varit i hans sits. när jag träffade min nuvarande hade jag och mitt ex väldigt nyligen gjort slut, bara en månad innan. jag och exet hade varit tillsammans i tre år och bodde ihop och jag trodde jag skulle leva resten av livet med honom, att han var mannen i mitt liv. han gjorde slut med anledningen att han inte var kär i mig längre och det tog rätt lång tid för mig att acceptera att det inte skulle bli vi igen. jag började träffa min nuvarande och efter att vi setts i ca en månad eller två så sa han att han ville att vi skulle vara seriösa, jag ville det oxå men mer för att han var en bra kille och bra killar växer inte på träd tänkte jag. jag sa som det var, att jag inte var över mitt ex men om han ändå ville att vi skulle fortsätta träffas så kunde vi göra det men att jag inte kunde lova att det skulle sluta bra. månaderna gick och jag glömde mitt ex mer å mer, och där är vi nu, det finns ingen som känner mig så bra som min nuvarande gör. jag trodde alltid att jag var helt öppen å ärlig med mitt ex men så var inte fallet. min nya har fått ta panikångest å depresion och trösta mig nrä jag varit lessen över mitt ex, han var den som tog upp alla trasiga bitar och sa jag väntar på dig för jag vet att du kommer bli hel en dag och då vill jag att det ska vara du och jag. nu har det gått 1½ år och jag väntar vårat första barn och jag har aldrig känt mig tryggare och säkrare på en annan människa just för att han sett mig när jag mått som sämst. jag vet ju att hade han inte varit så envis och stått vid min sida så hade vi inte suttit där vi gör idag, och jag är honom evigt tacksam att han stod ut för det kan inte ha varit lätt för honom.så med det här vill jag säga att det behöver inte sluta illa bara för att han känner nåt för sitt ex, nu är det dessutom rätt lång tid sen dom gjorde slut och jag är övertygad om att nu när han "blir lämnad ifred" eftersom hon flyttat så kommer det bli ni och det kommer nog inte ta så lång tid som två år innan han kommit över henne helt, kanske ett halvår eller så, så mitt råd är att inte ge upp.
    Det är situationen du har upplevt som jag hoppas på. Vet ju verkligen inte hur det kommer att bli, men jag vill ge det en chans! Om vi umgås en del och han ändå inte är redo, får jag ge honom mer tid. Men frågan är mer om jag förstör genom att finnas där nu, kanske ska komma tillbaks om ett tag? Jag vet att jag kan bli otroligt sårad och bränd, men får nog ta den risken...han är så fin och definitivt värd all möda1
  • Anonym (mimimimii)

ja men det är ju det att man kan ju inte förvänta sig att allt ska ske över en natt, vilket du inte verkar göra heller och det är bra. hur länge har ni träffats nu? som jag skrev så tror jag inte att jag å min nuvarande hade varit ett par idag om han inte varit så envis och fortsatt stå vid min sida så från mina egna erfarenheter så förstör du inte genom att vara där utan tvärtom, men allt hänger ju på vad han vill oxå. jag började träffa min nuvarande för att få känna kärlek igen och känna beröring och bekräftelse eftersom jag va så trasig, men det va ju även väldigt kort tid efter att det tagit slut med mitt ex. det känns ju mer som att han träffar dig för att han tycker om dig och inte för att få den bekräftelsen som jag va ute efter från början om du förstår..

• Anonym (M)

Han är väldigt sårbar fortfarande tror jag, det har varit en stor sorg för honom detta. Jag tror han är ute dels efter rent fysisk kontakt, men också bekräftelse och nån att prata med...Sen vet jag att han gillar mig som person och mitt utseende! Jag vill finnas där för honom, tips på hur jag bäst gör det?

• Anonym (Samma)

Jag är har också träffat en kille som jag är helt hopplöst förälskad i. Problemet var att han nyss gjort slut med sin flickvän och vill bara vara singel. Från början när vi träffades så var han jättego och man kände att han tyckte om mig. Sen så helt plötsligt så ändrade han sig och ville inte ha något förhållande utan vill bara leka och ha roligt. Nu har det gått ett par månader och jag vet varken ut eller in. Min kärlek förblindar mig antar jag

• Anonym (M)

Jag kan verkligen inte sluta tänka på honom, vet inte vad jag ska ta mig till, kan inte äta, tänka, sova...ingenting. Har aldrig blivit så här fysiskt påverkad av någon innan, ibland känns det nästan som jag ska falla ner död... Tänk om han aldrig kommer att känna så här för mig...

Svar på tråden Hur får jag honom att glömma sitt ex?