• Anonym

Donera benmärg

Är gravid, väntar en pojke, nu vet jag att en arbetskamrats som har fått cancer,undrar om man kan hjälpa till på något sätt..tex ta grejs fårn navelsträngen eller liknadne..eller om antingen min sambo eller jag , elelr bebis kan donera nåt..både jag och min sambo har A+ i blodgrupp.. tror bebis kan få 0 då..

• Svar på tråden Donera benmärg
  • AnneSophie

Tanken är god men jag tror inte att du kommer att kunna hjälpa din kollegas barn. Dock kan du hjälpa andra genom att anmäla dig som donator.

Omkring 30 procent av alla patienter som behöver en benmärgstransplantation eller stamcellstransplantation som man säger idag, har en givare i sin egen familj. För alla andra måste man försöka finna en obesläktad givare, en givare med samma vävnadstyp/HLA-typ, som patienten. Det finns flera miljoner HLA-typer. (Källa: www.tobiasregistret.se)

Du kan läsa mer om hur donation går till här: http://www.tobiasregistret.se/givare/stamcellsdonation.aspx

Ang stamceller från navelsträng på ert ofödda barn så vet jag inte hur man ställer sig till sådant. Tycker att du ska ringa medicinskt ansvarig Mats Bengtsson på 0730-30 40 99.

• Ninja05

Jag är anmäld som benmärgstransplanterare på blodtjänst. Börja där :)

• Eliin

de spelar ingen direkt roll vilken blodgrupp man har utan det är vävnadstypen som måste stämma in. Jag har själv en syster som förmodligen komma behöva ny benmärg och vi är 4 syskon plus henne så 4 av oss kan testas som donatorer och 1 på 4 passar av syskonen.. Annars som sagt som tidigare i tråden sa så finns det en hel del donatorer runt om. har för mig de sa 6 miljoner i hela världen. Behöver man benmärg i sverige kan man få benmärg från en okänd donator i ett helt annat land.

Så chansen att er benmärg skulle passa just hennes son är minimal. Men tanken är som sagt god.

Svar på tråden Donera benmärg