• Guavasylt

Kan man tälta med ett spädbarn?

Kankse en konstig fråga, men jag sitter och drömmer om sommar och semester. Om allt går som det ska ska vi ha vårt första barn i februari/mars. Skulle ni ha åkt på tältsemester några dagar med en sådan liteni sommar? Alltså inte en vandringssemster, men åka lite bil och kanske sova i tält ibland. Funderar på att ta bilen runt i Sverige eller kanske ner till Alperna.

Är det orealistiskt?

• Svar på tråden Kan man tälta med ett spädbarn?
  • Dew

Kan gå jättebra. Svärmor fjällvandrade 2 veckor efter hon fått barn. Men det kan oxå va så att barnet haft kolik o kinkat en del, då kan det vara jobbigt o ge sig iväg så långt hemifrån. Jag tycker att du ska vänta o se hur ditt barn blir och hur du tycker att allt känns när bebisen är född. Saker blir sällan som man tror. Lycka till.

• AnnaSvea

Det går bra.

Vår lilla sov mellan oss i tältet i sin åkpåse till vagnen.
    Det är nog bra att ha en stor madrass i tältet så att man inte kan ramla ner på marken.

Vi hade en uppblåsbar 200x180 madrass som vi hade på tvären.

• Chilili

Min son sov i min sovsäck. Vi låg på vanliga liggunderlag men hade en massa yllefiltar att lägga under oss för att få bort råheten. Jag gillar inte luftmadrasser, tycker att de blir kalla.

• Fru Korpamo

enbart gummimadrass blir KALLT eftersom luften i madrassen håller temp i luften. Däremot lägger man liggunderlaget PÅ gummimadrassen så slipper man kylan lite knöligt men för oss är det guld värd med två dåliga ryggar.

Vi tältade när lilleman var 4 mån.. två nätter han sov i liggdelen till vagnen i sin fleeceoverall funkade jätte bra.

• Miss Lau

Det går utmärkt. Vi har fjällvandrat med våra små varje år sedan de föddes och det är supermysigt att tälta med barn/bebisar.

• inoka

Vi tältade med sonen i norge, han var 3 månader. Det var absolut inga problem med han. Han sov i insattsen på vagnen. Det var jag.. mamman som hade total skräck.. spindlar överallt och jag lovade mej själv att ALDRIG tälta mer. Men det höll jag inte. Förra sommaren tälta vi 3 dagar ute på en holme med 2 barn 6 och 5 år och lillan som då var 4 månader. Vaknade av att ett av holmefåren stod på utsidan och jag blev livrädd,,och sov resten av natten i båten :) Så med barn går det alldeles utmärkt men om man är skräckslagen för allehanda kryp och får så hoppa över :)

• Guavasylt

Kryp är jag inte rädd för, så då satsar vi på att packa tältet i sommar! Längtar efter att få komma bort, ligger här hemma med förvärkar och börjar bli rejält rastlös.

• rismalt

tälta går säkert bra!

vi ska, om inte marsbebisen blir kolikbarn eller så, tälta runt i sommar. kommer vara mamma, pappa och 4 barn (varav de 3 yngsta kommer vara under 4 år!). vi tältade i somras och tyckte det var perfekt: billigt och ett äventyr för olika åldrar.

• TjorveniSkåne

Sommaren 2009 går säkert bra med en 4 månadersbebis. Däremot skulle jag vara mera tveksam till att planera att tälta med ett barn på 16-17 månader, som du kommer att ha sommaren 2010. Många barn i denna åldern är ju överallt fattar inte hur man kna "söv" en sådan i ett tält.

• mamma2ggr

Tälta på ni. Absolut liggunderlag framför luftmadrass. Åkpåsen kanske blir för kort men det finns bra sovsäckar till små barn. Har man en vanlig vuxensäck knyter man bara ett snöre om säcken i lagom höjd. Då slipper bebisen glida för långt net + att den inte behöver värma upp en massa onödig luft. Rekommenderar dessutom toppluva oavsett väder, det blir nästan alltid lite kallt mitt i natten.

• EJLM

japp det kan man..det har vi gjort=)

Å andra sidan har vi gjort det mesta....haha, tältat, rest utomlands med 6 månaders osv osv. ALLT går bara man planerar bra och inte gör dumdristiag grejer..men charter och tältning i civiliserat samhälle är ingen fara anser jag.

Vi bäddade ner vår bebis i mjukliften med flera fårfällar under + liggunderlag under mjukliften, sedan hade vi en bebissovsäck från haglöfs (kostar 400kr)...helt perfekt!

Somnade ner honom i vagnen och lyfte sedan in mjukliften när vi la oss...

Svar på tråden Kan man tälta med ett spädbarn?