• Sess87

Högfungerande autism

Jag fick diagnosen högfungerande autism när jag var 16 år gammal. Detta är inget jag direkt lider av i dagsläget eller ens egentligen vet vad det innebär för mig själv då jag bara sett detta som ännu en diagnos från psykologer som velat ge mig ett svar på mina depressioner under min tonår.

Någon som vet mer om detta och vad det innebär? Hittar inte direkt mkt på nätet som jag tar in.

OCH, hur stor är chansen att min dotter kanske kommer få något liknande när hon växer upp?

• Svar på tråden Högfungerande autism
  • Sess87

Massvis men jag känner att det där är inte jag!

• solskina

Det är klart att det finns riks att flickan kan få något liknande men den risken skulle ju finnas ändå.
    Om du är fundersam på om du har några problem kvar så ska du söka dig till psykvården, det är dom som ställer diagnoser eller remiterar dig rätt.
    Har man högfungerande Autism så tror inte jag att man märker det själv alls, precis som du skrev. Men det kan ju vara bra att någon kan fastställa om du har problem med någonting.
    Om inte för din egen skull utan för din sambos och babyn.

Lycka till ...

• hymafr

Min dotter har högfungerande autism - dock inte Aspergers (som min bror har).

Jag tror tyvärr att det många gånger är ärftligt.
    Jag har själv testat mig, men har inte hfa. Däremot så tror jag att min dotters pappa har hfa, liksom min mamma och min morfar.
    Alla har ju inte lika mycket hfa, men när man lever nära två personer med hfa så ser man tecknen och det blir lättare att avgöra om en person har hfa eller inte.

Min dotter är mycket medveten om att hon har hfa. Däremot uppfattar jag det som att min bror inte riktigt vill inse att han har Aspergers.
    Jag försöker intala min dotter att det är bra att hon har fått en diagnos så att hon vet varför hon är annorlunda och varför hon har vissa svårigheter.
    Min bror har lidit av depressioner, dock inte min dotter (ännu iaf - hon är 15 år)

• a mor

Kan någon förklara vad "hfa" innebär? Symtom osv.

• Little Ms Chatterbox
    a mor skrev 2009-01-12 22:01:21 följande:
    Kan någon förklara vad "hfa" innebär? Symtom osv.
    Här är en bra sida som tar upp flera olika sydrom.
    http://user.tninet.se/~fxg297r/inled_begrepp.htm

På den här sidan:
    http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Generella_sidor/faq/category_a/index.htmlhittade jag det här:

Vad är det för skillnad på Aspergers syndrom och högfungerande autism?

Aspergers syndrom och högfungerande autism kan båda definieras som autism hos normal- eller välbegåvade personer. Den avgörande skillnaden är utvecklingen under de tre första levnadsåren.

En person med Aspergers syndrom ska i stort sett ha haft en normal språklig och kognitiv utveckling under de tre första åren. En person som har diagnosen högfungerande autism har däremot under sina första levnadsår haft en mer avvikande utveckling, i synnerhet när det gäller tal- och språkutveckling.

När en person med Aspergers syndrom och en med högfungerande autism blir lite äldre, till exempel kommer upp i skolåldern, kan det i många fall vara omöjligt att skilja mellan deras symtomen, trots att de var mycket olika i början av livet. Då kan personen med högfungerande autism passa bättre in på beskrivningen av Aspergers syndrom.

Istället för högfungerande autism är det egentligen mer riktigt att säga högfungerande person med autism. Anledningen är att det är personen som är högfungerande. Högfungerande beskriver alltså inte vilken svårighetsgrad autismen har.

Aspergers syndrom är en diagnos som finns beskriven med ett antal diagnoskriterier. Högfungerande autism är däremot inte en egen diagnos. Den egentliga diagnosen heter autistiskt syndrom. "Högfungerande" är ett komplement till denna diagnos.

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • a mor

Tack tack. Jag ska läsa och begrunda.

• kaffemamma

Hej,
    tyvärr är det ju så att ärftligheten är ganska hög, men det behöver ju absolut inte vara så att din dotter har / utvecklar autism. Det är ju dessutom ovanigare hos flickor. Men det kan ju vara bra att veta att risken är större än hos andra barn, så håll ögonen på henne. Pekar hon? Vill hon dela med sig av sina upplevelser? Har hon ögonkontakt? Leker hon fantasilekar, hur är språkutvecklingen? osv. Här finns en lista på tidiga tecken att hålla utkik efter: www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/tidiga_tecken/
    Är du orolig så se till att du blir tagen på allvar och får gå vidare med en utredning: ju tidigare man upptäcker autism och börjar jobba med tex intensiv beteendeteraip, desto bättre är chanserna till utveckling. De som blir helt av med sin diagnos har ofta upptäckts tidigt.

Det finns många böcker som är självbiografiska och som skrivits av personer med autism - kanske det skulle kunna hjälpa dig att få en inblick i vad diagnosen innebär för din egen del? Autismforum har ett eget bibliotek på Rosenlundssjukhuset, men det har varit stängt ett tag, kanske öppnat igen?

• Sess87

Min dotter är ju bara tre månader nu men en bra grej att hålla koll på redan nu alltså?

• kaffemamma

Hej, det är nog svårt att se något nu, men om inte tex utvecklat tal till 18 månaders kontrollen så låt dem inte bara säga att det kommer nog... följ upp och kolla. Och de andra tidiga tecknen på listan, ögonkontakt osv. Sen är det som sagt jättemycket man kan göra för utvecklingen även om de sen får diagnosen - men ju mer ni i tidig ålder "tränat" kontakt - rulla bollar fram & tillbaka, sjunga barnvisor med pip & rörelser, peka i böcker osv. Samtidigt är det lätt att övertolka saker om man är orolig - jag ville bara säga att det kan vara bra att hålla ögonen öppna och veta vilka tecken man ska vara uppmärksam på.

• kaffemamma

den listan som jag länkade till längre upp - tidiga tecken på autism. Jag kommer inte ihåg, men om barnet tex gillar att leka tittut, om språket utveckas normalt, om barnet pekar, om det är intresserat av andra barn är tecken på att allt står rätt till - lite längre fram då, dit dotter är ju så liten än.

Svar på tråden Högfungerande autism