• kaffemamma

Högfungerande autism

Hej,
    tyvärr är det ju så att ärftligheten är ganska hög, men det behöver ju absolut inte vara så att din dotter har / utvecklar autism. Det är ju dessutom ovanigare hos flickor. Men det kan ju vara bra att veta att risken är större än hos andra barn, så håll ögonen på henne. Pekar hon? Vill hon dela med sig av sina upplevelser? Har hon ögonkontakt? Leker hon fantasilekar, hur är språkutvecklingen? osv. Här finns en lista på tidiga tecken att hålla utkik efter: www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/tidiga_tecken/
    Är du orolig så se till att du blir tagen på allvar och får gå vidare med en utredning: ju tidigare man upptäcker autism och börjar jobba med tex intensiv beteendeteraip, desto bättre är chanserna till utveckling. De som blir helt av med sin diagnos har ofta upptäckts tidigt.

Det finns många böcker som är självbiografiska och som skrivits av personer med autism - kanske det skulle kunna hjälpa dig att få en inblick i vad diagnosen innebär för din egen del? Autismforum har ett eget bibliotek på Rosenlundssjukhuset, men det har varit stängt ett tag, kanske öppnat igen?

• kaffemamma

Hej, det är nog svårt att se något nu, men om inte tex utvecklat tal till 18 månaders kontrollen så låt dem inte bara säga att det kommer nog... följ upp och kolla. Och de andra tidiga tecknen på listan, ögonkontakt osv. Sen är det som sagt jättemycket man kan göra för utvecklingen även om de sen får diagnosen - men ju mer ni i tidig ålder "tränat" kontakt - rulla bollar fram & tillbaka, sjunga barnvisor med pip & rörelser, peka i böcker osv. Samtidigt är det lätt att övertolka saker om man är orolig - jag ville bara säga att det kan vara bra att hålla ögonen öppna och veta vilka tecken man ska vara uppmärksam på.

• kaffemamma

den listan som jag länkade till längre upp - tidiga tecken på autism. Jag kommer inte ihåg, men om barnet tex gillar att leka tittut, om språket utveckas normalt, om barnet pekar, om det är intresserat av andra barn är tecken på att allt står rätt till - lite längre fram då, dit dotter är ju så liten än.

Svar på tråden Högfungerande autism