• SarahSthlm87

Varje kilo räknas, det har jag förstått nu!!! VI ska inte ge upp, vi ska lyckas gå ner i vikt och få ner vårt bmi!För oss med PCO och KRAFTIG övervikt som vill ha barn inom snar framtid!

Hejsan alla därute!Skulle vilja starta en tråd för oss med PCO som är kraftigt överviktgia som har en stor längtan efter barn.Här kan vi stötta varandra, prata om det mesta.
    Ska berätta lite om mig, är 21 år gammal( blir 22 i år).När jag var tillsammans med min exman så försökte vi få barn i 9 mån,jag blev inte gravid och kände att nått var fel så jag gick till en kvinnoklinik. Visade sig där att jag hade PCO,vägde då 142 kilo. När man ser på det så här i efterhand så vart mitt och min exmans förhållande inte det bästa och när vi gjorde slut i november 2007 så började jag gå ner i vikt, mådde bättre och gick ner 20 kilo, till 122.. .Då kom min mens igång regelbundet igen ( ska tillägga att jag hade regelbunden mens från 12-18 år, sen blev den oregelbunden).Nu har jag gått upp 10 kilo av dom 20 , och trodde att mina chanser att få barn skulle vara lika dåliga igen, men eftersom jag inte visste exakt och eftersom jag har en ny sambo sen 8 mån tillbaka som jag vill ha barn med så bestämde jag mig för att kolla hur det såg ut" i" mig..Var däremot lite rädd innan för jag har blivit dåligt behandlad ang detta förrut men JAG Gick till en läkare på gyn ändå som visade sig vara FANTASTISK, i att förklara om pco, prata om vikt och kost och ja allt det där man känner sig rädd för att prata om när man går till gyn och är överviktig.. Sen när jag gjorde det vaginala ultaljudet så visade det sig att jag hade en mild pco,att jag förmodligen ägglossde redan nu och att han inte trodde jag skulle behöva någon hjälp med att bli gravid, från deras sida, i framtiden. Snacka om att jag var överlycklig.. har hela tiden gått och trott att jag fortfarande , pga att jag gått upp oxå, skulle ha mkt svårt att bli gravid, att jag inte ägglossade alls, att jag hade kraftig pco.. VART SÅÅÅÅ GLAD. och förmodligen ser detta så bra ut för mig för att jag gick ner dom kilona och INTE gick upp alla 20..
    Nu vill jag gå ner mer,( SOM LÄKAREN REKOMMENDERADE för mig själv för mitt blivande barn skull.. SÅ kom igen ,berätta eran story, och så stöttar vi varandra!stor KRAM Sarah

• Svar på tråden Varje kilo räknas, det har jag förstått nu!!! VI ska inte ge upp, vi ska lyckas gå ner i vikt och få ner vårt bmi!För oss med PCO och KRAFTIG övervikt som vill ha barn inom snar framtid!
  • SarahSthlm87

Det jag vill säga.. är att varje kilo ner räknas verkligen.. och ju mer man lyckas ju mer "försvinner" pcon..

• neti

Kanske jag kan fa vara med i din trad.

har oxa pco och ar overviktig. forosker nu ga ner i vikt och behover all pepp jag kan fa, peppar garna andra med :)

Langtan efter barn ar stor och lakaren sager saklart att jag maste ner lite i vikt sa det blir lattare.

• Jesz

Samma här behöver gå ned ca 15kg i vikt, ska börja viktväktarna på onsdag....
    Nu kör vi tjejer!

• Kilallen

Äntligen en tråd där jag känner mig hemma....

Efter att blivit så illa bemött utav en barnmorska( maj-08 ) som sägs ska vara jätte duktig att hjälpa kvinnor/par för ofrivillig barnlöshet....och som gjorde att jag blev så deprimerad och kände sån hopplöshet.
    Där hon specifikt sa att jag troligtvis aldrig kommer bli gravid... eftersom jag inte hade nån ägglossning.
    Det kunde hon se bara av att titta på mig och mitt bmi.

HOn tog sig inte tid att titta på provsvar eller undersöka mig eller ta nya prover.

Innan jul så tog jag kontakt med en privat läkare som vända allt till det positiva igen.... nu känner jag ingen hopplöshet längre.
    Han konstaterade att jag hade regelbunden ÄL...
    Men han sa även att om jag minskar i vikt så ökar mina chanser att bli gravid.

Nu har jag börjat med Zonterapi, äter vitaminer och tänker på kosten....

Nu jobbar jag på + på GT och - på vågen.

• SarahSthlm87

berätta lite mer om dig

Jesz skrev 2009-01-12 21:33:29 följande:
    Samma här behöver gå ned ca 15kg i vikt, ska börja viktväktarna på onsdag....Nu kör vi tjejer!
  • SarahSthlm87

vill veta mer om dig oxå

neti skrev 2009-01-12 21:31:41 följande:
    Kanske jag kan fa vara med i din trad. har oxa pco och ar overviktig. forosker nu ga ner i vikt och behover all pepp jag kan fa, peppar garna andra med :)Langtan efter barn ar stor och lakaren sager saklart att jag maste ner lite i vikt sa det blir lattare.
  • GROD PRINSARNA

hejsan flickor.. vill oxå vara med...
    jag är 24 år och har två pojkar.. jag vägde 69 kilo innan graviditeten med första pojken och gick upp 45 kilo under den tiden... det tog mig dock 18 månader att gå ner 35 kilo och då gjorde jag verkligen ingenting för att försöka gå ner i vikt, blev gravid igen men det slutade tragiskt nog i missfall nånstans i vecka 8-11 men jag blev gravid snabbt igen en månad efter detta...gick upp 45 kilo även under denna graviditet.. efter förlossningen gick jag ner 8 kilo som bara var bebis och co och det stog still under amningen, efteråt började kilona sakta men säkert smyga sig upp kilon och idag väger jag 103,5... min kropp mår inte bra utav detta och inte jag heller.. det har gått 18 månader snart på dagen sen förlossningen och vågen går snarre upp än ner... fick veta att jag har pco-s då jag kollade upp varför jag inte haft mens sedan oktober 2004
    är desperat för att gå ner i vikt, då min man har satt det som ett ultimatum för att jag ska få bli gravid igen, han vill inte se mig gå upp 45 kilo uppepå de jag redan har...
    min stora synd är att jag äter för lite under dagen men på kvällen vräker jag i mig kolhydrater, sötsaker etc.. för att jag är så vrålhungrig...men kan inte förmå mig själv att äta på dagen... är äcklad av mat på dagen och tvingar jag mig själv att äta så går jag runt och såååå hungrig att jag blir rädd!!
    peppa mig snälla ni för jag går igång ganska lätt av det...
    vi åker förresten till miami den 2:dra februari så 5 kilo kan väll inte vara så mkt att begära på två veckor, eller? 

****Enrique 050819****Emilio 070718****
  • SarahSthlm87

hej hej .. oj, ja du det där låter jobbigt.. vet verkligen hur du känner dig när man blir behandlad så .. nu sa inte den gyn jag var hos att jag aldrig skulle bli gravid.. men typ alla inom vården man har pratat med om det har bara påpekat ens vikt på nått sätt.. inte tagit en på allvar.. när jag fick pco så hade jag inte så mkt aning om va de var, och läkaren verkade inte fööörrr ivrig att berätta om va de egentligen va,.. utan de var vaginalt ultraljud, du har pco, en 1 minuts variation på va de är , sen metformin som jag inte ens klarade av att äta, plus att jag fick höra när jag var hos min läkare att det kan hjälpa vissa att ägglossa ja, men tydligen så tar det ingenting på övervikt
    men men...fick ju inte konstaterat till hundra procent( ännu då jag inte tagit proverna) utan han trodde utifrån de han såg att jag kan ha ägglossat redan nu.. men glad vart jag för det..
    zonterapi... du har inte lust att berätta lite mer om det? metforminen, vad fick du det för? övervikten eller ägglossningen, ? vad sa din läkare om den?...

Kilallen skrev 2009-01-12 22:06:11 följande:
    Äntligen en tråd där jag känner mig hemma....Efter att blivit så illa bemött utav en barnmorska( maj-08 ) som sägs ska vara jätte duktig att hjälpa kvinnor/par för ofrivillig barnlöshet....och som gjorde att jag blev så deprimerad och kände sån hopplöshet.Där hon specifikt sa att jag troligtvis aldrig kommer bli gravid... eftersom jag inte hade nån ägglossning.Det kunde hon se bara av att titta på mig och mitt bmi.HOn tog sig inte tid att titta på provsvar eller undersöka mig eller ta nya prover.Innan jul så tog jag kontakt med en privat läkare som vända allt till det positiva igen.... nu känner jag ingen hopplöshet längre.Han konstaterade att jag hade regelbunden ÄL...Men han sa även att om jag minskar i vikt så ökar mina chanser att bli gravid. Nu har jag börjat med Zonterapi, äter vitaminer och tänker på kosten....Nu jobbar jag på + på GT och - på vågen.
  • SarahSthlm87

hej du.. oj vilket turbulent resa du har haft med din vikt.. guuuud vad mycket du har gått upp under dina graviditeter, det måste ju ha vart jätte jätte jobbigt? hur var graviditeterna?
    jag känner igen ditt beteende till mat, jag gör lika dant, ínte pga samma anledning som dig,, utan mest för att jag lider av kroniska magsmärtor som är helt fruktansvärda som jag får i samband med första måltiden..därför så försöker jag under dagen att inte äta.. för att slippa smärtorna.. sen under kvällen så står jag inte ut längre och äter en massa massa, får jätte ont, får gå på toa, får ut allt( ursäkta känsliga läsare), och sen äter jag lite till.. vilket inte är sååå bra för kroppen, vill inget hellre än att bryta det beteendet..
    ang dom där 5 kilona du pratar om så tycker jag att det låter väldigt mkt på ett par veckor..tycker inte du ska försöka gå ner det ens... försök istället satsa på ett halvt- ett kilo i månaden.. blir lätt så att om man pressar för hårt så får man bara ett hårt bakslag sen .förstår att du längtar mkt efter ett tredje barn och vill gå ner i vikt, ,men ingen ide att stressa( även om din man säger att det är ett krav att du ska väga sig eller så mkt) , för om du stressar mår du bara dåligt..
    GROD PRINSARNA skrev 2009-01-13 00:40:31 följande:

hejsan flickor.. vill oxå vara med...jag är 24 år och har två pojkar.. jag vägde 69 kilo innan graviditeten med första pojken och gick upp 45 kilo under den tiden... det tog mig dock 18 månader att gå ner 35 kilo och då gjorde jag verkligen ingenting för att försöka gå ner i vikt, blev gravid igen men det slutade tragiskt nog i missfall nånstans i vecka 8-11 men jag blev gravid snabbt igen en månad efter detta...gick upp 45 kilo även under denna graviditet.. efter förlossningen gick jag ner 8 kilo som bara var bebis och co och det stog still under amningen, efteråt började kilona sakta men säkert smyga sig upp kilon och idag väger jag 103,5... min kropp mår inte bra utav detta och inte jag heller.. det har gått 18 månader snart på dagen sen förlossningen och vågen går snarre upp än ner... fick veta att jag har pco-s då jag kollade upp varför jag inte haft mens sedan oktober 2004är desperat för att gå ner i vikt, då min man har satt det som ett ultimatum för att jag ska få bli gravid igen, han vill inte se mig gå upp 45 kilo uppepå de jag redan har...min stora synd är att jag äter för lite under dagen men på kvällen vräker jag i mig kolhydrater, sötsaker etc.. för att jag är så vrålhungrig...men kan inte förmå mig själv att äta på dagen... är äcklad av mat på dagen och tvingar jag mig själv att äta så går jag runt och såååå hungrig att jag blir rädd!!peppa mig snälla ni för jag går igång ganska lätt av det...vi åker förresten till miami den 2:dra februari så 5 kilo kan väll inte vara så mkt att begära på två veckor, eller? 
Svar på tråden Varje kilo räknas, det har jag förstått nu!!! VI ska inte ge upp, vi ska lyckas gå ner i vikt och få ner vårt bmi!För oss med PCO och KRAFTIG övervikt som vill ha barn inom snar framtid!