• kajsa73

Rimlig matbudget för 1 vuxen och 1 barn på 2 år?

Hej!
    försöker lägga upp en budget och undrar hur mycket ni med erfarenhet lägger på mat varje månad?
    Barnet går i förskola och äter frukost, lunch och mellanmål där.
    tar tacksamt emot tips på hur mycket man kan räkna med.

• Svar på tråden Rimlig matbudget för 1 vuxen och 1 barn på 2 år?
  • korven72

Jag bodde själv med min son ett år. Då räknade jag på ca 2000 kronor med 1 storhandling inkl. blöjor, några komplement med grönt och mjölk...

• Tryfflan

Intressant fråga! Jag funderar själv på det.
    Gör en budget för varje månad och för det som blir över köper vi mat och annat utöver det. Jag har faktiskt ingen aning just hur mycket maten kostar. Försöker handla billigt och tar med mig matlåda till jobbet. Jag tror nog att jag ska börja spara kvitton och kolla, så jag får väl återkomma i frågan när jag vet bättre.

Lycka till med din budget!

• Everton

Hmm....jag skulle också vilja veta vad som är rimligt. Är ensamstående med en flicka på två år. Jag handlar en gång i veckan och det brukar gå på 500-700kr. Använder tygblöjor så slipper den kostnaden och hon äter lunch på dagis. Jag köper aldrig nya kläder eller möbler eller liknande, allt second hand. Men jag tycker det är viktigt att satsa på bra mat.

• kajsa73

Ok, runt 2000 är nog vad jag tippat på med, måste börja storhandla.. blir ju så dyrt med alla småinköp flera gånger i veckan men det blir ju lätt så när man inte har bil.

• Everton

Jag har inte heller bil, men jag handlar varje lördag morgon med mina föräldrar som har bil. Det blir mycket billigare då. Småhandlar man så kan kostnaderna gå i taket!

• Veronica74

2000 låter rätt rimligt... fast ibland tycker jag matkontot åker iväg ändå.. o så när man har lillan hemma o helt plötsligt måste se till att det finns frukost, lunch o mellis hemma..
    Gör precis som ovanstående åker o storhandlar med mina föräldrar fast oftast 1 gång per månad. Sen får man leta lite extrapriser.

Svar på tråden Rimlig matbudget för 1 vuxen och 1 barn på 2 år?