• mimmi 1

Ättiks-tråden. Här samlar vi tips på allt som ättika är bra på.. Del 2

Ja.. ättikans vänner kan ju inte vara utan en sån här tråd och när nu första tråden är stängd, så kommer här del 2.

Vi är många som upptäckt hur bra ättika är, på allt möjligt, och här delar vi med oss av våra goda erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 13:39
    en liten förklaring till olika ättiksorter:
    ättika, har en koncentration på 24%
    ättiksprit är 12 %-ig, medan den allra svagaste, inläggningsättika bara är på 6%.
    Då är väl allt solklart?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-29 21:46
    länkar till nummer ett av ättikstråden!
    www.familjeliv.se/Hus-hem/Forum-5-166/m37125928.html

• Svar på tråden Ättiks-tråden. Här samlar vi tips på allt som ättika är bra på.. Del 2
  • mimmi 1

jag kan inte låta bli att ännu en gång tipsa om hur fantastisk ättikan är på att få en fräch doft i nytvättade kläder!

Nån gång då o då, händer det ju att tvätten inte riktigt luktar så där nytvättad som den borde. då har det bildats microorganismer av tvättmedels-och sköljmedelsrester.

dessa får man så enkelt bort med, ja just det ÄTTIKA !
    perstorps 24% är den bästa. man tar bara och häller 1 -1,5 dl ättika över tvätten i trumman, och doserar tvättmedlet som vanligt. när sedan maskinen tvättat klart, så känner man skillnaden direkt!! tvätten luktar bara rent o gott igen!!

• mimmi 1

men var är alla ättik-vänner?
    tråden hamnar ju för långt ner!!!

• Jijii

Jag vill ha massa tips då jag inte alls hägnt med på ättikans magi :) det ända jag just nu använder den till är till polkagrisar jag gör till jul.

Visst är ättika bra för att ta bort kisslukt? jag tycker vår toalett luktar dåligt jämt trots att jag städar den ofta.

• mimmi 1

ta en blomspruta, och blanda c:a 0,5 dl perstorp ättika och resten vatten. spreja i och runt toastolen, även på golvet runt omkring. låt detta verka ett bra tag, torka upp allt, och så torkar du av med såpavatten, bara för att få bort ättiklukten sen... sedan bör din toastol lukta godare

• mimmi 1

rengör din vattenkokare med ättika! den blir som ny igen
    ta 1,5 dl ättika till 6 dl vatten, kör igenom tills det är klart, låt stå en sund och så kör du igen... skölj ordentligt, genom att köra ett par , tre gånger med vatten....

• Cecci78

har tvättat klädsel till barnvagn i ättika pga lukt, helt perfekt!

• Pelink

outspädd på en bomullstuss för att gnugga bort marsvin urin från golvet! Min bror hade fläckar på sitt plastgolv och fick bort dom på så vis, och slapp betala en saftig staffavgift till föreningen när han flyttade =)

• Yosa

Kan man göra på något sätt med ättikan för att få bort blod-fläckar? Ättika ska ju vara bra till de mesta enligt förra ättikstråden

• Yosa

Jag använder ättika när jag gör rent kattlådan.

-Tömmer ur all sand.
    -Skurar med ajax, sköljer bort
    -Häller i ättika i lådan, breder runt det med lite papper, låt verka några minuter.
    -Ajax igen, skölj.

All lukt är borta!

Svar på tråden Ättiks-tråden. Här samlar vi tips på allt som ättika är bra på.. Del 2