• Karin L

Ni som flygit till långt med 1 åring!

Vi åker till Thailand, Phuket i början av mars med Novair. Har en dotter som fyller ett nu i början på feb. Jag hade som plan att boka platser med extra benutrymmer, men jag missade det då vår dator hängde sig just då... Har bokat platser på raden bakom nödutgången vid fönstret för att slippa hamna mitt i kabinen där det är långt till toalett. Funderar på att ha sjal eller babybjörnselen med mig. Har dock aldrig använt sjal, har både en sån man knyter samt en ringsjal. Vad tror ni är bäst? Jag behöver verkligen lite lugnande ord och erfarenheter, oroar mig nu mer för flygresan än vad jag ser fram emot själva resan. Flög till Lanzarote när dottern var tio veckor, då låg hon på ett "extrasäte" mellan oss. Det lär vi ju inte få nu. Så hur gör man för att klara nästan tio timmar med en bebis i knät? Någon som vet hur benutrymmet upplevs på Novair?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-13 10:12
    Vi kommer ha med en Maclaren. Frågan ang sjalen eller selen gäller på planet. Har läst att vissa har det så man slipper hålla i barnet när de sover i famnen.

• Svar på tråden Ni som flygit till långt med 1 åring!
  • passau

Vi flög hem från USA utan extra plats till dottern, 1½år, ingete jag kan rekommendera, men det fungerade... jag var dessutom sjuk så pappan fick ta problemet. vi flög på natten så hon sov över våra knän, men kul var det inte och jag vill inte göra o det...

dock hade vi ingen vagn med oss till USA utan köpte där, det funkade med bärsjal, men var jobbigt då jag fick foglossning av tyngden... (gravid)pappa kunde ha tagit över men vi hade kort tid mellan bytena...

• Swenglish

Vi flög lite längre när sonen var ca 10 månader. Antingen ammade jag honom till sömns eller så stod en av oss upp vid pentryt eller toan där det finns mer plats med honom i en Ergosele (rekommenderas varmt) och guppade tills han somnade, sen kunde vi sätta oss ner med honom i selen. Ju yngre de är dest lättare tycker jag! Ladda med massor med välling/ersättning/amning för att söva med!

• Susiepie

Jag hade en Mai Tai bär"sjal" till min son när vi åkte nu han var då 6 månader men den funkar till större  med var skönt att slippa vara orolig att tappa barnet :) Sedan så var den super när man gick av planet för att ha händerna fria! :)

Vi valde platser i mitten raden längst ut för att enkelt ta sig ut när man vi stå med barnet och vagga det och så inte så instängt om barnent blir argt heller! :)

Var nu i dec i thailand med 6 månaders och en 23 mån vi hade en varsin i knät på vägen dit hade vi tur att flera avbokat pga förseningar så då fick dom egen plats att sova på på vägen hem så satt dom i våra knän är inte kul men resan går rätt fort tycker jag! :)

Livet är fullt av kärlek!
  • Karin L

Susiepie: Skönt att höra att det funkar bra! Jag har en baby björnsele, en ringsjal samt en knytsjal från Granit. Har sett Mai Tai och tycker den verkar toppen känns dock lite onödigt att köpa en när jag har de tre andra alternativen. Vilket av dem skulle du ta? Hon väger ca 9 kg.

• Susiepie

MIn väger 9 kg när vi åkte ungefär och jag hade ocks åalla björn är värdelös inte skön att sitta med och knytsjalen vart jobbig att hålla på med på planet tycke jag heh så därför tog bi meitai han satt bäst i den med :)

• Susiepie

mitt tagnentbord dog :) Men det jag skulle skriva var att vi har ringsjal med men jag får inte till det blir snett och dumt funkar bra på min äldre son som sitter på min höft i den :) Men det är u vad man är van med också :)

• Karin L

Susipie: Vill gärna ha en Mai Tai men det är väl ganska dyra? Många utgifter nu inför resan....
    Pratade nyss med novair, de sa att vi kunde använda Bugaboo transportväskan till Maclarenvagnen vi köpt inför resan och fylla upp väskan med blöjor. Vi fick även ta med resesängen utan kostnad. Funderar på att göra det. Vi ska ju bo på två olika ställen kanske är skönt för vår dotter om hon har lite trygghet i sängn. Kan nog vara en idé att låte henne sova i den några nätter innan vi åker så hon vänjer sig.

• Susiepie
    Karin L skrev 2009-01-13 11:43:50 följande:
    Susipie: Vill gärna ha en Mai Tai men det är väl ganska dyra? Många utgifter nu inför resan.... Pratade nyss med novair, de sa att vi kunde använda Bugaboo transportväskan till Maclarenvagnen vi köpt inför resan och fylla upp väskan med blöjor. Vi fick även ta med resesängen utan kostnad. Funderar på att göra det. Vi ska ju bo på två olika ställen kanske är skönt för vår dotter om hon har lite trygghet i sängn. Kan nog vara en idé att låte henne sova i den några nätter innan vi åker så hon vänjer sig.
    JAg köpte min Me Tai för 150 kr + frakt :):)
    Hittade på nån Bära barn forum hm ska kolla vart :):)
    Ja låt henne sova i den innan. :) Men finns inte säng på hotellet vi fick jätte bra säng till våran lillikille! :) Fast å andra sidan behöver ni inte släpa den kanske man åker väl taxi o så mest :)
  • Karin L

Susipie: Håller på att prova ringsjalen, känns som om dottern och jag har samma tvångströja på oss ; ) Vet inte riktigt hur man gör. Kanske ska försöka fixa en Me Tai då! Har bara sett sidor på nätet där de kostar 600 kr. Har man användning för den både på flyget och under resan kan det kanske vara värt att läga några hundralappar!

Kvinna på Novair som jag pratade med sa att man inte fick lägga barn på golvet oavsett vilket benutrymme man hade. Hon jobbade även i luften. Hon tipsade om att ta med en vanlig kudde som man kan ha mellan sig och barnet när de sover i knät.

• Susiepie

På vårat plan låg barnen på golvet där man satt mot vägg ingen annan stans...

Här hittade jag min!

www.sjalbarn.se/forum/

Jag satt in en annons att jag sökte en billig Mei tai :)

• Karin L

Tack för tipset! Det håller nog inte så hårt på alla regler som de har, är det lungt i luften utan turbolens så kanske de ser mellan fingrarna. Det känns i alla fall lite bättre inför flygningen nu. Vi får se hur de blir med sängen, på ena hotellet har vi bokat säng på det andra gick inte det. Nu ska vi ut på promenad ; )

Svar på tråden Ni som flygit till långt med 1 åring!