• AAEV

Snuttefilt, för eller emot??

Har era barn snuttefilt? Tycker ni att det är bra eller dåligt?

Själv är jag tveksam. Min son har ingen snuttefilt, vi har medvetet valt att inte fästa honom för mycket vid något så, han har en mjukisgiraff som han gillar mycket och den har vi köpt två av och har en i vagnen o en i sängen. (inbyggd speldosa - från IKEA)
    Jag har sett så många dåliga saker med snuttefilt, en kompis till mig som hade sin i säkert 7 år och den var aldrig tvättad för det vägrade hon. Jag ljuger inte när jag säger att det var alla kroppsvätskor på den, bajs kiss blod o spyor. Den luktade APA!

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Snuttefilt, för eller emot??
  • mamarazzi

OM det vill ha den dvs. Vi föräldrar kan ju inte bestämma att de SKA ha om det inte vill.

Jag gav min dotter snuttefilt men hon ville inte ha den. Nu har hon istället hittat sin favorit som är en gosekanin och den hänger med överallt. Jag köpte 3st likadana men hon har koll på vilken som är hennes favorit så det funkar bara med den. Men vi tvättar den ändå ofta. Hon skriker och gråter men den måste ju tvättas liksom.

• 3fraimsdotter

Det kan ha sina fördelar med något som man kan impregnera så att säga med sin egen lukt om man får det jobbigt med oroligt sovande barn, men då spelar det inte så stor roll om det är ett gosedjur eller en filt, även om jag nog tycker att en filt är mer praktisk att slänga i tvättmaskinen när det behövs.

• karelius

Jag tänkte lite som dig när min dotter fick snuttefiltar (har inte köpt någon själv) men jag byter och tvättar dom så vi skiftar mellen 6 stycken vilket inte gör att hon bara har en. Så jag tror inte att blir ett problem om man byter från början och tvättar dem med jämna mellan rum.

• fiamalm

Vår kille har snuttis men kan sova med vad som helst som är mjukt, snuttisen tvättas minst 2ggr/v, annars blir den rätt läbbig, tycker det är bra med snuttis, han känner sig trygg med den, ser inget fel med det.

• gubbenhilfe

Vår kille använder handdukar som snuttefiltar. Spelar ingen som helst roll vilken handduk det är, han är nöjd om det är en handduk. Han blir riktigt glad när jag har min badrock på mig. Vad kan vara bättre än mamma klädd i en gigantisk snutte?!

• pigglet

Snutte rules!!!

Våra barn har 4 var, som jag sytt i deras "eget" tyg. Hur perfekt som helst!! De tvättas med jämna mellanrum, inga protester då det händer hela tiden. Fördelaran är att de har den där tryggheten, tex om de ska sova borta eller är sjuka. Bra tröst när de är ledsna. Och en tröst när de slutar med tutte, de har i alla fall kvar sin älskade filt... Ser faktiskt inga nackdelar alls... Alla gillar sina snuttar,2-, 4- och 6-åringen sover gott med dem...

• buffybus

hade snuttefiltar.. 4st.. hade dem mest för o täcka lite ljuse när man skulle få han o somna bland folk o så.. han bryr sig verkligen inte om dem nu o har bara sin napp.. behöver inte använda dem längre för han dricker sin välling själv i sängen.. hade snutten som spillskydd hehe.. eller dreggelskydd. men han har dem i sängen om han vill ha dem.

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • drea

vi har två som jag tvättar varje vecka. snablarna blir ruskigt stela eftersom de ofta fungerar som napp!
    Men jag är helt klart FÖR en snuttefilt!

• WimZy

Hugo fick massor med snuttefiltar när han föddes, men har ratat allihopa. Han vill inte sova med gosedjur heller.

• mamarazzi

karelius skrev 2009-01-14 22:02:10 följande:

Jag tänkte lite som dig när min dotter fick snuttefiltar (har inte köpt någon själv) men jag byter och tvättar dom så vi skiftar mellen 6 stycken vilket inte gör att hon bara har en. Så jag tror inte att blir ett problem om man byter från början och tvättar dem med jämna mellan rum.
    Det trodde jag med. Köpte 2 extra av den gosekanin hon besämt sig för att älska. Har tvättat dem regelbundet och bytt dem sedan hon var 10 månader (nu är hon 3 år). Sen plötsligt en dag för 5 månader sedan vägrade hon 2 av den. Hon har full koll på vilken det är hon gillar. Jag har testat att byta i smyg men det funkar inte. Jag ser INGEN skillnad. Ungar är underbara!

Men som sagt vi tvättar ju denna hela tiden iallafall. Det måste man ju!
  • Nummer2

Båda mina pojkar har snuttefiltar och har två vardera exakt likadana och det spelar ingen roll vilken de har. Tvättade de mycket oftare när de var mindre , ibland varje dag när de var sjuka men numera har de de bara i sängen när de sover och därför blir det oftast en gång i veckan när överiga sängkläder byts och tvättas.
    Lillkillen (3,5)är mer beronde av sin snutte än storebror (5år) men åker man bort är det viktigt att ha med filten för storbror med. Men har har även en massa gosedjur han gillar men där går det i perioder.just nu är de en krokodil han fick av moster och ett marsvin.

För båda har snutetfilten varit en stor trygghet och är fortfarande och eftersom vi alltid hållt dem rena och frächa så tycker jag de har varit hygieniskt och fräscht. och som någon sa tidigare så var det skönt för dem att få behålla filten när nappen skulle bort.

• fia1985

min son har typ 3 snuttar som han bytar mellan. spelar ingen roll om de är tvättade eller inte. han gillar att ta filten och gosa i ansiktet. ser skit mysigt ut när han ligger i vagnen och myser.

• basio

Men är inte giraffen en snutte då? Den kan bli minst lika äcklig och besvärlig som en filt.

Mina barn har inte haft snutteFILT utan varsin "vovve", en gosdjurshund. De har själv valt ut ett gosedjur när de varit omkring halvåret, utan att vi har påverkat dem, som de fortfarande är fästa vid (pojkarna är idag 3 år och 4 år gamla). Vovvarna har varit en stor trygghet för dem och de har varit jättebra när de har slutat med napp eftersom de har haft kvar dem. Vi tvättar vovvarna regelbundet och pojkarna är väl medvetna om att vovvarna måste "bada" då och då, det har aldrig varit något problem. Själv hade jag snuttefilt som barn och den hade jag upp i skolåldern, men även den tvättades regelbundet och jag hade den bara när jag skulle sova.

Min lilla tjej på 5 månader har redan valt ut en filt och ett gosedjur och fortsätter hon att ha dem så får hon det.

Svar på tråden Snuttefilt, för eller emot??