Vad skall underhållet egentligen täcka?
Om det är så att boföräldern t ex jobbar mindre för att ha tid med barnen så är det ju givetvis så att hela underhållet, barnbidraet och mer därtill äts upp. Så ja visst är det rätt att dela på övriga kostnader då tycker jag. Det finns som någon ovan sa inga klara regler för vad som gäller men det finns en uträkningsmodell på FKs hemsida som är bra. Om pappan (el mamman) är sambo får han bara ta upp halva hyran som sin boendekostnad och sedan ska lönen in, bidragen dras av osv.. Sedan kommer man fram till ett underhåll som kan vara bra mycket högre än de 1273 som är schablon. Domstolar använder sig bl a av denna modell också vid tvist om underhållet.
För min del så äts hela underhållet upp av att jag måste ha mycket större lägenhet som kostar mer. Sedan försvinner en del av barnbidragen till banomsorg så visst blir det dyrt att stå för allting annat helt själv, mat, kläder, resor, cyklar mm. Jag kräver därför lite extra då och då av mitt ex. Dock vet jag att jag hade fått mer om vi hade processat om saken eftersom han tjänar bra och jag uselt (pluggar).