Inlägg från: Betty Boop |Visa alla inlägg
  • Betty Boop

Använder du ordet "dövstum"?

Som rubriken lyder: använder du ordet "dövstum?  I vilket sammanhang i så fall?

• Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?
  • Betty Boop
    gallimatias skrev 2009-01-13 20:56:56 följande:
    Ja, jag använder det om personer som är blinda och döva.
    Hur menar du då? Om en person är både döv och blind så är han ju dövblind.
  • Betty Boop
    Nyfiken gul skrev 2009-01-13 20:55:57 följande:
    jag känner två förtjusande damer i mina föräldras hemstad Gävle som är dövstumma båda två. fantastiska damer.  Och det är bara omkring deras liv som jag använder det ordet.
    Är dessa damer både döva och stumme. Det kommer alltså inget ljud alls när de tex skrattar eller skriker?
  • Betty Boop
    gallimatias skrev 2009-01-13 21:23:14 följande:
    Haha, ja, jag tänkte fel, ber om ursäkt Dövstum kanske jag skulle säga om någon som är döv men kanske också har andra handikapp som gör att personen inte kan frambringa tal. Annars säger jag döv.
  • Betty Boop
    hewi81 skrev 2009-01-13 21:28:24 följande:
    Aldrig, då det knappt finns några dövstumma, utan de flesta är ju faktiskt bara döva.dövstum är ju ett gammalt uttryck som i och för sig fortfarande används i teckenspåket då tecknet för döv är just dövstum. Stu är man ju bara om man inte har någon som helst röst, men alla döva som låter har ju röst och är alltså inte stumma.
    Precis! Jag träffar både döva barn och döva arbetskamrater varje dag. Om jag pratar om mitt jobb med utomstående i olika åldrar så kommer jätteofta ordet "dövstum" upp och det retar mig mycket! Att vara döv har inget med stämbanden att göra! Jag trodde att alla visste att hör man så gör man det med öronen! Döva är inte mer stumma än vi hörande.

Alltså är man DÖV om man inte hör och inget annat!
  • Betty Boop
    hewi81 skrev 2009-01-13 21:39:49 följande:
    jag tycker ordet dövstum är så fult.jag är uppvuxen med öva och jag har aldrig någonsin träffat en döv som både är döv OCH stum.
    Jag har inte heller träffat en enda person som är både döv OCH stum!
  • Betty Boop
    hewi81 skrev 2009-01-13 21:48:00 följande:
    fast ska man vara riktigt ärlig så kommer man väl snart inte träffa några unga döva heller med tanke på CI, så då kommer vi ha massa gravt gravt hörselskadade med tinnitus utan något språk alls, eller bara hörselskadade som hör riktigt bra, så då kanske uttrycket dövstum försvinner ;)
    Grejen med CI är att många inte fattar att de barnen också behöver teckenspråk! Jag har inget emot CI men jag tycker att det är grymt att sätta CI barn i "vanliga" skolor i tron om att dövheten är "fixad" och att barnet har blivit hörande. CI-barn bör få både svenska och teckenspråk, alltså få bli tvåspråkiga!
  • Betty Boop
    Nyfiken gul skrev 2009-01-13 21:47:49 följande:
    jepp... alldeles riktigt. Dom förmedlar sig genom teckenspråk. När man nån gång "hör" dom skratta blir det ungefär som att dom skulle hosta eller harkla sig..det roliga är att damerna är omkring 75 år och har mobiler och är världsbäst på att skicka sms...
    Grejen är att om man kan harkla sig så är man inte stum...
  • Betty Boop
    SilverEmma skrev 2009-01-14 12:24:24 följande:
    Men om någon är både döv och stum då? Jag har faktiskt träffat en när jag var liten. Att ta för givet att döva också är stumma är väl lite korkat...det trodde jag faktiskt inte att någon gjorde...
    Då är den personen helt enkelt döv och stum inte dövstum.
  • Betty Boop
    SilverEmma skrev 2009-01-14 19:29:26 följande:
    Betty Boop skrev 2009-01-14 19:09:55 följande: Jahapp...för mig har "dövstum" alltid används för folk som är både döva och stumma. Har faktiskt aldrig tidigare hört folk som använder ordet på enbart döva & trodde faktiskt det var självklart att man inte är stum bara för att man är döv...
    Grejen är att det inte är vanligare med stunhet hos döva än hos hörande. Mer än 99 % av alla döva är inte stumma. Det finns alltså knappt några stumma döva i Sverige.
  • Betty Boop
    Walk on by skrev 2009-01-14 21:50:18 följande:
    Konstigt för där jag bodde fionns det fortfarande en dövstumskola, för barn som är både döva och stumma, och då är man dövstum.
    Det finns ingen skola i Sverige med dövstumskola som rätt benämning. Det måste vara en missuppfattning! De skolor som tidigare kallades för dövstumskolor kallas idag för dövskolor! Dövstumskola är ett föråldrat uttryck. Det är det jag försöker få fram med denna tråd. Det heter inte dövstum!

Var ligger denna skola?
  • Betty Boop
    Betty Boop skrev 2009-01-15 12:08:44 följande:
    Det finns ingen skola i Sverige med dövstumskola som rätt benämning. Det måste vara en missuppfattning! De skolor som tidigare kallades för dövstumskolor kallas idag för dövskolor! Dövstumskola är ett föråldrat uttryck. Det är det jag försöker få fram med denna tråd. Det heter inte dövstum!Var ligger denna skola?
    Jag kan tillägga att jag jobbar på en av dessa DÖVskolor.
  • Betty Boop
    LykkeLee skrev 2009-02-15 17:22:23 följande:
    Nej.. jag skulle aldrig någonsin använda ordet dövstum om det inte var så att personen ifråga verkligen är både döv och stum. Nu har jag iofs aldrig träffat någon som både är döv och stum. Jag har döva kompisar, döva arbetskamrater, jobbar på ett boende för dövblinda och har en döv son.. så jag träffar rätt många döva om man säger så.Däremot har andra sagt ordet dövstum till mig i fler sammanhang typ "Din son är dövstum va?" Eller "Jaha då kan du dövstumspråket då??" o liknande. Min son är verkligen inte stum. Han ger ifrån sig såna skrik ibland att man hoppar rakt upp. Oftast när han blir glad eller arg.
    Ha, det där känner jag igen! "Jasså, du kan dövstumspråket" Så tröttsamt!
Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?