Inlägg från: LykkeLee |Visa alla inlägg
  • LykkeLee

Använder du ordet "dövstum"?

Nej.. jag skulle aldrig någonsin använda ordet dövstum om det inte var så att personen ifråga verkligen är både döv och stum. Nu har jag iofs aldrig träffat någon som både är döv och stum. Jag har döva kompisar, döva arbetskamrater, jobbar på ett boende för dövblinda och har en döv son.. så jag träffar rätt många döva om man säger så.

Däremot har andra sagt ordet dövstum till mig i fler sammanhang typ "Din son är dövstum va?" Eller "Jaha då kan du dövstumspråket då??" o liknande. Min son är verkligen inte stum. Han ger ifrån sig såna skrik ibland att man hoppar rakt upp. Oftast när han blir glad eller arg.

• LykkeLee
    Betty Boop skrev 2009-02-15 21:26:34 följande:
    Ha, det där känner jag igen! "Jasså, du kan dövstumspråket" Så tröttsamt!
    Ja eller hur? Det är 2009 liksom.. vet inte folk att det heter TECKENSPRÅK? Dessutom tycker jag att det är beklagligt att man lär sig engelska i skolan men inte teckenspråk.. men det är kanske lite OT.. sorry
  • LykkeLee
    gullsvans skrev 2009-02-18 08:12:02 följande:
    Men står det inte fortfarande på Vänerskolans gamla byggnad DÖVSTUM SKOLAN ANNO..? eller kommer jag ihåg fel..måste kika på den någon dag..
    Men gud vad hemskt om det gör det.. det känns så fruktansvärt förlegat och på ngt vis kränkande!
  • LykkeLee
    gullsvans skrev 2009-02-18 08:20:19 följande:
    Orska till att man inte lär ut tsp som typ engelska är ju att det finns för få användare av det..och att tsp i världen är inte lika utan nästan alla länder har ett eget. Men ska vi nu hård dra det lite så ska vi väl skrotta engelskan och lära oss kinesiska ist då det är det språk som flest människor talar:) Jag är inte emot att lära våra barn tsp men den undervisning som finns som syskon veckor, kurser osv tycker jag ändå fyller det behov som vi har..ja vet att jag får skit för det sista men vi är så olika.
    Kanske fyller det behovet för familjen, men min son skulle nog tycka det var kul om han kunde prata med andra okända barn som hans syskon som är hörande gör...
  • LykkeLee
    gullsvans skrev 2009-02-18 08:44:28 följande:
    Jag tror dock inte att vi kan tvinga fram att folk ska lära sig tsp tidigt i skolan..
    Nej tvång tror jag inte på, men att man skulle kunna välja att lära sig det vore väl himla bra
Svar på tråden Använder du ordet "dövstum"?