• Kålrabbin

Kycklinglever

Har gjort kycklingleverpastej och undrar om någon vet hur ofta en 6 månaders kan äta det?

• Svar på tråden Kycklinglever
  • Ullis 10

Allvarligt? Seriöst isåfall. Vet inte om en bebis ska äta det precis.

• Kålrabbin

Kycklinglever går bra från 6 månader likaså kalv. Nöt och svinlever ska man vänta med tills de är ett år.

• ouiouioui

Jag tänkte också göra kycklingleverpastej till min dotter. Hur ofta? Tja, jag vet inte men det är väl som med allt annat - en varierad kost är väl bra, så kanske inte varje dag i flera veckor, typ

• Ullis 10

Oj, jag måste erkänna att jag som vuxen aldrig skulle närma mig kycklinglever, men det är kanske vanigt att man gör..? Chockad - fast det är ju helt OT. Men då kanske ngn gång ibland blir bra.. Antar att ni kollat med ngn utifrån tidigare svar.

• ouiouioui

Ullis 10 skrev 2009-01-13 22:40:01 följande:

Oj, jag måste erkänna att jag som vuxen aldrig skulle närma mig kycklinglever, men det är kanske vanigt att man gör..? Chockad - fast det är ju helt OT. Men då kanske ngn gång ibland blir bra.. Antar att ni kollat med ngn utifrån tidigare svar.
    Varför skulle du inte närma dig kycklinglever?
  • Ullis 10

Ha, ha inget faktagrundat - känns bara lite lurigt till en bebis. Ni har betydligt mer koll än jag på detta! Och jag är faktiskt imponerad av att ni gör pastej!!!

• Kålrabbin
    ouiouioui skrev 2009-01-13 22:30:00 följande:
    Jag tänkte också göra kycklingleverpastej till min dotter. Hur ofta? Tja, jag vet inte men det är väl som med allt annat - en varierad kost är väl bra, så kanske inte varje dag i flera veckor, typ
    Jag vill ge det varannan dag typ, en liten klick på en halv macka. Vad jag tänkte på var att lever innehåller väl mycket A-vitamin? Så det kanske var speciella restriktioner angånde lever såsom det är med vis fisk etc.

Det var väldigt lätt att göra själv. Och populärt att äta =)
  • ouiouioui

Ja jag vet faktiskt inte hur det är med A-vitamin... men om man inte ger AD droppar utan endast D kanske det inte gör något?

Ja jag tänkte ge henne för att det är mycket järn eftersom jag inte ger min dotter välling eller industrigröt (gör egen gröt).

• ladymarion

En liten klick varje dag/varannan borde vara helt ok.
    En riktig vitamininjektion
    Ska kanske prova göra sån själv, har du något bra recept?

• Kålrabbin

Jag utgick från ett recept ur "vår kokbok", men modifierade det lite.

400 g kycklinglever
    Lite svartpeppar (enligt rek. från BVC ska det vara ok)
    1 tsk timjan eller basilika (jag tog basilika)
    1-1,5 dl grädde eller 75 g smör (osaltat)
    2-3 msk kokt och mixad palsternacka

Om man har fryst lever så ska den vara halvtinad och skuren i mindre bitar innan den kokas. När den är färdigkokt mixar man den och häller sedan i resterande ingredienser och mixar lite till.
    Har man färsk lever ska den sköljas och torkas av innan den tillreds.

• Ullis 10
    ouiouioui skrev 2009-01-14 11:58:07 följande:
    Ja jag vet faktiskt inte hur det är med A-vitamin... men om man inte ger AD droppar utan endast D kanske det inte gör något?Ja jag tänkte ge henne för att det är mycket järn eftersom jag inte ger min dotter välling eller industrigröt (gör egen gröt).
    Industrigröt :) -lät kul!
Svar på tråden Kycklinglever