Kycklinglever
Har gjort kycklingleverpastej och undrar om någon vet hur ofta en 6 månaders kan äta det?
Har gjort kycklingleverpastej och undrar om någon vet hur ofta en 6 månaders kan äta det?
Allvarligt? Seriöst isåfall. Vet inte om en bebis ska äta det precis.
Kycklinglever går bra från 6 månader likaså kalv. Nöt och svinlever ska man vänta med tills de är ett år.
Jag tänkte också göra kycklingleverpastej till min dotter. Hur ofta? Tja, jag vet inte men det är väl som med allt annat - en varierad kost är väl bra, så kanske inte varje dag i flera veckor, typ
Oj, jag måste erkänna att jag som vuxen aldrig skulle närma mig kycklinglever, men det är kanske vanigt att man gör..? Chockad - fast det är ju helt OT. Men då kanske ngn gång ibland blir bra.. Antar att ni kollat med ngn utifrån tidigare svar.
Ullis 10 skrev 2009-01-13 22:40:01 följande:
Ha, ha inget faktagrundat - känns bara lite lurigt till en bebis. Ni har betydligt mer koll än jag på detta! Och jag är faktiskt imponerad av att ni gör pastej!!!
Ja jag vet faktiskt inte hur det är med A-vitamin... men om man inte ger AD droppar utan endast D kanske det inte gör något?
Ja jag tänkte ge henne för att det är mycket järn eftersom jag inte ger min dotter välling eller industrigröt (gör egen gröt).
En liten klick varje dag/varannan borde vara helt ok.
En riktig vitamininjektion
Ska kanske prova göra sån själv, har du något bra recept?
Jag utgick från ett recept ur "vår kokbok", men modifierade det lite.
400 g kycklinglever
Lite svartpeppar (enligt rek. från BVC ska det vara ok)
1 tsk timjan eller basilika (jag tog basilika)
1-1,5 dl grädde eller 75 g smör (osaltat)
2-3 msk kokt och mixad palsternacka
Om man har fryst lever så ska den vara halvtinad och skuren i mindre bitar innan den kokas. När den är färdigkokt mixar man den och häller sedan i resterande ingredienser och mixar lite till.
Har man färsk lever ska den sköljas och torkas av innan den tillreds.