Romer
Trevlig tråd!
Har en undran;
hur stor roll har religionen spelat för seder och traditioner?
Och har ni muntliga traditioner eller berättelser som förs vidare mellan generationerna?
Blev två frågor.
Trevlig tråd!
Har en undran;
hur stor roll har religionen spelat för seder och traditioner?
Och har ni muntliga traditioner eller berättelser som förs vidare mellan generationerna?
Blev två frågor.
Svenska kyrkan har nu avskaffat kyrktagningen av nyförlösta, men det är kul att jämföra.
Förr var det vanligt att man la "vätteljus" (en fosil) eller en sax hos den nyfödda för att skydda.
Hur har ni det med språket? Talar ni alla samma språk?
Jaha, och jag som trodde...
Inser att där är många saker jag tror, men egentligen har jag ingen aning.
Vilken är den största/tydligaste gemensamma nämnare ni har mellan de olika grupperna?
Kvällens sista fråga från mig.
Känner ni gemenskap med varandra trots skillnaderna som ni har? Känner ni er som _en_ folkgrupp?
romani beauty skrev 2009-01-16 09:17:42 följande:
Lite virrigt, vad ska jag säga? Får ju inte säga zigenare längre för politikerna utan ska kalla alla för romer.
Vad föredrar ni? Rom eller zigenare?
Eller spelar det ingen roll? Jag tror inte att jag kan skilja den ena från den andra, möjligtvis de finska då med tanke på de svarta kjolarna.
God morgon!
Har ni sett filmen "Zigenarnas tid" av Kusturica? Eller någon annan av hans filmer? Han är en favorit hos mig, älskar hans filmer, men jag undrar om han är rom och om där är någon sanning i hans filmer?
Att där är klichéer i en komisk film är okej, bara där inte är tråkiga fördomar som tex att alla romer kidnappar små barn och liknande.
Svart katt, vitt katt är hysterisk.