• TBS

    Romer

    Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

    Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

  • Svar på tråden Romer
  • TBS

    romani beauty skrev 2009-01-13 22:13:31 följande:


    hur tänker du då, just unga romer? Var drar du gränsen där?
    Jag är nyfiken på hur den yngre generationens (Yngre än 40 år)kultur skiljer sig från den äldres.

    Jag dansar tex inte runt midsommarstången, trots att det är svensk kultur att göra det. Jag serverar inte lutfisk på julafton, jag är inte gift och jag stryker inte min mans kläder eller tar huvudansvaret i hemmet, trots att svenska kvinnor traditionellt gör det. (detsamma gäller för de flesta i min ålder som jag känner)
  • TBS

    Jambosana skrev 2009-01-14 08:08:51 följande:


    Jag har cokså en fråga (om jag får hoppa in i tråden här). Varför slutar så många barn skolan innan de ens har gått ut 9:an?
    Är det vanligt?
    (jag antar att du syftar på romska barn)
  • TBS

    Vad bekänner sig de flesta romer till för religion?
    Eller är kulturen kanske inte bunden till någon religion över huvud taget??

  • TBS

    Någon som kan svara på hur kjolen som romska kvinnor bär är "uppbyggd" är det någon ställning som håller upp den, för att göra den så stor och vid, eller är det många lager?
    Vad är det för tyg?

  • TBS

    romani beauty skrev 2009-01-15 21:54:08 följande:


    tänker du nu på fisnak zigenares svarta sammetkjol?? För vi har inte samma kjolar.
    Jaha, det viste jag inte.
    Jo det är nog de jag tänker på.
    Hur ser dina/era kjolar ut?
  • TBS

    xylifon skrev 2009-01-16 00:23:05 följande:


    det avr absolut inet så.. hon sa det av erfarenhet då hon jobbade på förlossningen.. men återigen det kasnke var finska romer, de verkar ju mer traditions bundna och det finns flest av dem här i stan.. det var inget elakt i det utan bara kuriosa..
    Vill bara påpeka att en fördom inte alls behöver vara elakt menad eller ens negativ. Det är bara en förutfattad mening om en människa baserad på hans/hennes hudfärg, kön, ursprun, kultur, sexuell läggning etc..

    Fördommar är ändå nästan alltid av ondo, eftersom att de ofta blir självuppfyllande (den som "förväntas" vara på ett visst sätt, blir även det)

    I det här fallet verkar det dock vara fråga om en missuppfattning av kulturen, inte människorna.
  • TBS

    romani beauty skrev 2009-01-16 01:37:55 följande:


    de är från sinterna, och sinterna har bott mycke i tyskland så deras språk har blivit influerat från tyskan. men från början så är de också, precis som vi, från Indien..punjabi. men de har hänt mycke på vägen s a s o idag så delar vi oss i sinter och romer. De finska zigenarna kom väl till sverige, o blev sen deproterade till Finland av nån kung. De som var kvar blev de svenska resande. Calamity Jane skrev 2009-01-16 01:33:15 följande:
    Jag hade ingen aning om att romerna härstammar från Indien, känner du till historien bakom?
    Hur långt tillbaka i tiden går den?
    Varför blev romerna nomader?
  • TBS

    alma djrovic skrev 2009-01-18 20:35:05 följande:


    Varför är det så viktigt för romer med "bling-bling"..så fort en rom får pengar så köps en snygg bil, dyra möbler etc.Och varför städar romer så mycket??
    Jag tycker att "bling bling"-mentaliteten genomsyrar samhället över huvud taget. De flesta vill ha en fin bil, dyra möbler, resor etc.
    Är romer "värre" än de flesta??
  • TBS

    alma djrovic skrev 2009-01-18 20:56:49 följande:


    har du sett ett romskt hem? De som har lite pengar alltså..jisses. De har en speciell stil..överdådigt kanske man kan kalladet, mycke guld o bling-bling. O de ska ha den fetaste mercan osv. O på balkan..bygger en rik serb ett hus så bygger en rik rom ett slott!
    Nä, det har jag iof inte;)
  • TBS

    romani beauty skrev 2009-01-18 22:40:33 följande:


    javisst sitter vi alla tillsammans också när vi har gäster, men om min man är ute och det kommer hit nån man själv i nåt ärende så är sonen med så man slipper missförstånd. Finns vissa män som tyvärr inte har respekt. :-/ O att inte släppa in personen är ju oartigt.
    Hur upplever sonen det? Och du?
    Min son blir också lite extra "beskyddande" mot mig när sambon är bortrest, han bryr sig iof inte om främmande män pratar med mig, men jag tror att han tar på sig lite av "mans-rollen" om du förstår hur jag menar.

    Har sin son något riktigt bestämmande över dig eller är det bara "på lek"?
  • TBS

    Är det en fördom att romer har en mer liberal syn på snatteri än andra?

    Om inte, vad beror det på? är det kulturellt betingat eller resultatet av generationer av misstro från samhället ("om jag ändå ska få straffet, kan jag lika gärna begå brottet")?

    Jag vill passa på att påminna att denna tråd INTE är avsedd att sprida fördommar mot romer, så alla rasister: håll truten!
    Jag vill bara disskutera de fördommar som finns mot resandefolk, och olikheterna (och självklart även likheterna) mellan våra respektive kulturer.

  • TBS

    romani beauty skrev 2009-01-19 22:07:07 följande:


    inte generellt. Sen finns det nog familjer som varit tvungna att stjäla för att överleva och beteendet sitter kvar hos vissa av dem. Men det är inte bra att göra saker som riktar myndigheternas uppmärksamhet mot gruppen. Man måste förstå detta, vad en individ gör anses inte bara vara hans problem, utan hela gruppens problem.
    Jag håller med
  • TBS

    alma djrovic skrev 2009-01-21 08:35:21 följande:


    ok, bli inte arga nu eller nåt..men jag undra vad kommer de ifrån att man säger att romer kidnappar andras barn o gör dem till slavar?
    Låter som en solklar myt ;)
    Eller stämmer det att zigenar-tårar ger tur också??
  • TBS

    romani beauty skrev 2009-01-21 09:08:18 följande:


    Va, ger zigenartårar tur?
    Jag har ingen annan källa än filmen:"Borat" tyvärr;) så jag vet inte ens om myten existerar eller är är särskilt utbredd.
  • TBS

    I många filmer där det förekommer spåtanter, är de ofta klädda i typiska zigenar-kläder (tror jag) stämmer det (att de är zigenare alltså)?
    är det en "accepterad" syssla eller anses romska medium/spåtanter lika exentriska som de gör i de flesta svenskars ögon?

    Är "zigenare" ett skällsord?

  • TBS

    romani beauty skrev 2009-01-26 05:14:36 följande:


    sorterar ni inget??? inte ens kökshanddukar, bordsdukar? kan du tvätta dem med underkläder?
    Jag tvättar inte underkläder med "vanliga" kläder däremot med lakan o dyl. som kan tvättas i 95 grader.
    Känns jäkligt ohygieniskt att tvätta en bordsduk med mina trosor. urk!
  • TBS

    romani beauty skrev 2009-01-26 19:23:00 följande:


    mm..jag tvättar underkläder med underlakan och handdukar för underkroppen..allt det är ungefär lika äckligt
    Håller med!
    Det är inte alldeles ologiskt heller. E-colibakterierna dör ine vid 40 eller 60 grader, så man kan faktiskt göra någon sjuk om man blandar tex bordsdukar som tvättas i lägre temperaturer med smutsiga underkläder.
  • TBS
    Farth Vader skrev 2009-01-27 20:38:09 följande:
    En sak funderar jag lite över romani beauty skrev tidigare att männen står över kvinnorna. Det visste jag sedan tidigare, men gäller det även ens egna söner?Jag läste att man anses vara man i tonåren, gäller då tonåringens vilja över mammans?Hihi, det kan väl i så fall sluta "illa". Kanske missförstod det hela också? Ibland slarvläser jag lite.
    Det har jag också funderat på.
  • TBS
    Höströd skrev 2009-03-20 18:50:53 följande:
    Ärligt, så tror jag att din tråd spårat ur lite, det handlar inte alls om din förfrågan nu på sida 58 i din tråd!
    Det gör inget.

    Jag har fått veta mer än jag bad om, tack för att ni tar er tid att berätta! Kanske kan vi hjälpas åt att få bukt med alla fördomar gentemot romer.
Svar på tråden Romer