Inlägg från: Coccolina |Visa alla inlägg
  • Coccolina

Romer

Jag har funderat lite på det där med att kläder skall tvättas separat (alltså man, kvinna, barn sånt som rör underkopp och sånt som rör överkropp osv) Hur gör man när man tvättar en klänning?? Den rör ju både under och överkropp??
    Och hur ser fördelningen egentligen ut kommer bara ihåg det lite vagt...

Life's a bitch get used to it!!!
  • Coccolina
    Gizzie skrev 2009-01-17 12:20:15 följande:
    Dom har ju ganska mycket olika regler om vad man får göra och vad man inte får göra. En flicka ska tex inte klippa sig kort, man ska kalla gaffeln för ett annat ord på romska, man ska inte gå på toaletten ifall du har nån gäst som är gammal, har du gett oralsex åt en kille ska du inte äta vid mat bordet, och man får absolut inte vara i underkläderna i bilen mm.. Det är vad jag har hört men sen vet jag inte vad som stämmer.. Men jag tycker att finska romer är väldigt varma männsikor. Man blir väldigt fint bemött som gäst hos dom. Och alltid ska kvinnan laga ordentligt med mat när de kommer gäster och ditt hus ska vara öppen till alla besökare. Sen vet jag att många romer som vill gifta sig rymmer iväg ett tag för att sen komma tillbaka. För då vet alla att mannen har tagit hennes oskuld så då tillhör hon honom. Min älsta kusin rymde med en man hit till sverige men hennes pappa kom efter och hämtade hem henne för han tycke inte om pojkens familj. Ocg gav stryk både till sin dotter och mannen. Och sen tar ofta mannen barnen och ger dom till sin mamma som ska uppfostra barnen, men de beror på så klart ifall mannen kanske inte ens tänker på de viset..
    Hmm lite pinsamt att om du haft oralsex behöva bausunera ut det för alla genom att inte sitta med vid matbordet Hur länge gäller det sen 24 timmar eller för resten av livet??
    Varför måste man kalla gaffeln något annat (fattar inte riktigt)??
    Och i underkläderna i bilen fattar jag inte heller riktigt... jag menar man sitter väl som Romani Beauty säger i endast underkläderna i bilen Fast ok gör ju att om man bara har det på sig så måste man sitta naken då istället hehe
  • Coccolina
    romani beauty skrev 2009-01-17 22:21:47 följande:
    ah, jag undrar också över det här Oralsex är förvisso "förbjudet" bland oss, så jag förstår tanken bakom men vi har inga liknande förbud mot att sitta vid matbordet. Det med gaffeln kan jag förstå, allt med mat o kök är lite "heligt" så det är ju renare att prata på romanes..fast på vår romanes heter gaffel likadant som på rumänska..jag vet inte vad den heter på finsk romanes?
    Hm verkar ju vettigare att det är förbjudet och man då inte gör det (skulle själv inte vilja leva utan det men ändå ) men att man visar så tydligt att man gjort det att man inte sätter sig vid matbordet tycker jag verkar lite skämmigt

Nu när du nämde det där med att köket var heligt kom jag och tänka på en sak jag läste i skolan ang det... Den boken jag läste så stod det att om man sa att man bajsat på någons tallrikar osv så var de sedan orena även om man inte gjort det och skulle därför slängas...Stämmer det??
  • Coccolina

Jag brukade älska berättelserna om Katizi när jag var liten... Vad var hon för typ av Rom??
    Kommer bara ihåg att hon beskrevs som en zigenarflicka... Nu vet jag ju att hon är en romanperson men något måste ju författarinnan baserat det på

• Coccolina
    Miss Daisy skrev 2009-01-18 02:11:00 följande:
    Hon skrev väl om sin egen barndom, dvs Katizi är Katarina Taikon själv. Hennes syster Rosa hette ju också Rosa i boken osv.
    Aha Jag trodde alltid det var en påhittad historia...
  • Coccolina
    romani beauty skrev 2009-03-07 09:20:24 följande:
    men deras kvinnor passerar ogenerat framför männen utan att be dem vända sig borrt och jag tycker en sån sak är så dålig uppfostran.
    Hur menar du att man ber dem vända sig bort??
    Och vad betyder bori och gaje???
  • Coccolina

så du menar om de sitter några män på soffan och du måste gå igenom rummet framför dem så ber du dem vända sig bort?

• Coccolina
    romani beauty skrev 2009-03-09 10:00:05 följande:
    ja, om jag sitter längst in i soffan t.ex o inte kan pasera på annat sätt. Fast oftast så reser de sig o låter mig passera. Det är inte "fint" om jag går förbi dem med min underlkropp i höjd med deras ansikten
    Gäller det även om en man går förbi en kvinna??
  • Coccolina

Så det är bara om man har mens som det gäller typ??

• Coccolina
    romani beauty skrev 2009-03-10 14:21:44 följande:
    nä, alltid om man är i åldern då man menstruerar.
    Haha skrev lite otydligt det var det jag menade
  • Coccolina

Så så länge man har mens är man inte jämnställd och har frihet??
    Utan först i klimateriet får man som kvinna frihet...
    Man får inte röka och driva med männen innan??

Usch låter jobbigt för mig... Hade jag inte klarat av att följa.

• Coccolina

Hmm Valonerna var väl de som kom till sverige på typ medeltiden för att bla konstruera göteborg.
    De kom från området kring tyskland, holland och belgien. Många svenskar har valonblod i ådrorna. Men har aldrig hört tidigare att de skulle räknas som resande i den bemärkelsen...

• Coccolina

Jag var osäker på årtalet men när du säger det så stämmer det att det var på 1600 talet...
    Men ett snabbt googlande säger mig att valoner är mycket riktigt ett vandringsfolk
    www.google.se/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

• Coccolina

Visste inte att valoner var ett vandringsfolk... Hehe hör själv till gammal valonsläkt (ja nån gammal farfarsfarfar eller nått och samma sak på mammas sida långt bak i tiden.. Och jag hade ingen aning om att det var vandringsfolk i den bemärkelsen

• Coccolina
    funfactory skrev 2009-03-11 17:27:45 följande:
    Här jag bor har vi ett par familj som är Romer. Första gången jag såg dem fick jag en chock och trodde de kom från någon teater. De hade på sig jätteklänningar som ser ut att komma från 1700-talet. Sådär stod jag och sa till min kompis "kolla, undra vad de spelar för pjäs" och började asgarva och sa "Men hallå, har du aldrig sett Romer förr? Akta dig för dem säger jag bara"
    Sa hon varför??
    Hemskt att folk går omkring och säger sånt fortfarande år 2009...
  • Coccolina

Tråkigt "vår" tråd som varit så trevlig och man kunna få svar på allt möjligt känns helt plötsligt lite negativ
    Hoppas de som bara skall vara negativa kan försöka låta bli denna tråd igen så man kan få svar på tankar och funderingar på ett trevligt sätt...

Svar på tråden Romer