Svar på #480
Hej..
Nu har jag talat med min kära gammelfar. Han är rätt gammal ock lite cenli men gillar att tala gamla saker.
Tyvärr så har jag lyssnat slravigt på alla roliga historier. Det har vi nog allihopa i vår släkt.
så här sade han.
Stamfadern på faderns sida är tatar och kom flyende från rysslan. Han gifte in sig i valonsläkten som var det resande folket (enligt honom)
Tatarsläkten visste han ej så mycket om. Mer att dom rymde till sverige samtidigt som den ryske tsaren.
Däremot så började han berätta om Vallonerna och deras resa från ort till ort där dom behövde smeder. vår släkt var visst duktiga sådana sa han stolt.
Från början kom vallonsläkten från beligien.
Så summan av kademumman är att jag hade fel..
Valoner och tatarer är EJ det samma. utan det är vår släkt som lyckts blanda ihop dem båda i giftemål. KAn tillägga att det sas att giftemålet inte var så populärt.
Men men det mesta han berättar är sådant som gått från mun till mun och nu är det bara denna farbror kvar som kan historierna.
Vi yngre minns bara dom komiska berättelserna som innhöll knep för att få olika jobb...
Så tyvärr har jag nog inget mer konret att komma med mer än att det mesta finns att söka på nätet och spilivinkhistorier.

VulgusProfanum skrev 2009-03-11 13:51:10 följande:
Hoppentoss:Gör det för det är himla intressant Vad jag kan förstå så räknas inte valloner till resande eller zigenare utan det är ett folkslag som var bosatt i södra och sydöstra delen av Belgien samt delar av
Frankrike.De är från början en blandning av kelter, romare, och
germaner.www.vallon.se/ind_hist.htm