Inlägg från: lokisse |Visa alla inlägg
  • lokisse

Romer

ni kan nog ha rätt bada tva det beror lite pa när man menar det fanns ju manga yrkesgrupper som följde tex bygnaden av kyrkor runt i europa och smeder som reste runt och smide pa marknader och liknande

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • lokisse
    Coccolina skrev 2009-03-11 14:17:44 följande:
    Visste inte att valoner var ett vandringsfolk... Hehe hör själv till gammal valonsläkt (ja nån gammal farfarsfarfar eller nått och samma sak på mammas sida långt bak i tiden.. Och jag hade ingen aning om att det var vandringsfolk i den bemärkelsen
    tror inte att dom räknas som vandringsfolk utan var lite som vi är idag man flyttar dit där jobben finns och jobbar sa länge det finns jobb och sedan flyttar man till nästa ställe där det finns jobb.
  • lokisse
    VulgusProfanum skrev 2009-03-11 15:07:28 följande:
    Så har jag uppfattat det också. De tillhörde inte Resandefolket som ju är en specifik grupp av olika släkter. Utan Vallonerna reste dit jobben fanns och eftersom att de var duktiga smeder och bergsmän spred de sig över Europa och till de järnbruk som var i behov av smeder.
    inte bara smeder utan även glamästare och byggare hantvärkare helt enkelt...
  • lokisse
    VulgusProfanum skrev 2009-03-11 15:14:46 följande:
    Oj postade lite väl fort Är du själv vallonättling?
    jupp gröna ögon och svart själ sa altid gammelmorfar...
  • lokisse
    romani beauty skrev 2009-03-11 17:08:38 följande:
    Vad jag hört så har en del svenskar med zigenarsläkt/resandesläkt sagt sig vara valloner istället för det är mindre skämmigt
    Det har jag oksa hört!!
  • lokisse
    romani beauty skrev 2009-03-11 17:15:35 följande:
    o med tanke på hur fördomarna mot oss romer är (kolla bara in FL, med de underbara kommentarerna att det inte finns något bra alls i romsk kultur!) så förstår jag dem
    Jag vet vad du menar!!!! fy farao vilken dubbel moral folk har!
  • lokisse
    romani beauty skrev 2009-03-11 17:35:57 följande:
    akta dig för dem? haha, vad tror vissa icke-romer att vi zigenare är? Kannibaler som äter er till frukost? pssst..
    att ni själ barn är ju bekant ....{#lang_emotions_wink}
  • lokisse
    romani beauty skrev 2009-03-11 17:38:51 följande:
    ja, vi har ju inte nog av våra egna!
    ähh dom later ni ju ga vind för vag och struntar i!!!{#lang_emotions_yell}
    (jag blir sällan uprörd men nu är till och med jag iriterad)
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 17:46:14 följande:
    Zigenare, att ni stjäl saker osv. Dessa var finska-romer/zigenare...När man inte har kunskap om något så blir man rädd för det antar jag. "De ser annorlunda ut, akta dig"Min mamma dejtade en Zigenare, en busschaufför från Rumänien. Han sa förstås inte att han var Zigenare. Men mamma bjöd honom till julafton och han kom hem till mamma och satte sig i soffan och tittade på tv. Han hjälpte inte till ett dugg med maten eller något som en familj gör. (vår familj iallafall)Vi syskon störde oss något extremt på detta eftersom vår mamma har haft det tufft och behöver ingen lat jävel som låter mamma göra ALLT. Så vi sa till mamma att hon skulle akta sig för honom, han är Zigenare.Hon gjorde slut med honom...(Nu när jag har läst tråden så förstår jag att männen inte är så aktiva med att hjälpa till med kvinnornas sysslor)Hur som helst så har mamma träffat en annan man nu som är underbart snäll och hjälper henne med allt.. mamma mår bättre och får tid till sig själv nu.. (bara en parentes hihi)
    men det tyder väll pa fördommar om nagot sluta träffa nagon som man gillar för att denna är zigenare...
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 18:02:03 följande:
    Något som jag och min storebror störde oss på var att han hade köpt ett flak öl och tjatade på våra lillebror (14år) att ta en öl. Vi sa nej, han får inte dricka han är för ung. "Men vadå?? han måste ju bli man någon gång" (då kan jag påpeka att ingen i vår familj är så förtjust i sprit eftersom vi har dåliga erfarenheter av det) Men jag har ingen aning om han var Zigenare eller inte. Oavsett vad så passade han inte in i vår familj =)Till något annat: Är det bara finska-romer som har på sig STORA klänningar som gör att att deras höft blir två meter bred. Måste vara väldigt omständigt att bära på något sådant.. har de på sig det där hemma också eller kanske bara utanför hemmet?
    ser du själv vad du skriver?

na ja till nagot annat ja har man valt kjolen har man bara pa sig kjolen inget annat (jag tror att dom har underkläder)
Svar på tråden Romer