Inlägg från: funfactory |Visa alla inlägg
  • funfactory

Romer

Här jag bor har vi ett par familj som är Romer. Första gången jag såg dem fick jag en chock och trodde de kom från någon teater. De hade på sig jätteklänningar som ser ut att komma från 1700-talet. Sådär stod jag och sa till min kompis "kolla, undra vad de spelar för pjäs" och började asgarva och sa "Men hallå, har du aldrig sett Romer förr? Akta dig för dem säger jag bara"

• funfactory

Zigenare, att ni stjäl saker osv.
    Dessa var finska-romer/zigenare...

När man inte har kunskap om något så blir man rädd för det antar jag. "De ser annorlunda ut, akta dig"

Min mamma dejtade en Zigenare, en busschaufför från Rumänien. Han sa förstås inte att han var Zigenare. Men mamma bjöd honom till julafton och han kom hem till mamma och satte sig i soffan och tittade på tv. Han hjälpte inte till ett dugg med maten eller något som en familj gör. (vår familj iallafall)

Vi syskon störde oss något extremt på detta eftersom vår mamma har haft det tufft och behöver ingen lat jävel som låter mamma göra ALLT. Så vi sa till mamma att hon skulle akta sig för honom, han är Zigenare.
    Hon gjorde slut med honom...

(Nu när jag har läst tråden så förstår jag att männen inte är så aktiva med att hjälpa till med kvinnornas sysslor)

Hur som helst så har mamma träffat en annan man nu som är underbart snäll och hjälper henne med allt.. mamma mår bättre och får tid till sig själv nu..

(bara en parentes hihi)

• funfactory

Han gjorde ju inte mamma lycklig. Hela livet han hon stått och slickat på golvet och slavat åt vår pappa tex för att han var otroligt lat.

Hon ville träffa någon som inte bara satte sig i soffan och inte la märke till henne, inte kan laga mat osv. Hon ville träffa någon som kan hjälpa henne med sysslor, som har bättre jämställd syn på det hela. Oavsett så gav ju inte denna mannen henne det alls. Han var odräglig var bara ute efter sex och någonstans att "bo" och snylta på. Det var den känslan mamma fick iallfall. Jag vet inte alls, jag bor inte hemma ^^. Inga julklappar hade han köpt heller.. hehe.
    Visst det kanske var fördomar men det var också "akta dig mamma för denne mannan gör dig inte lycklig"
    Så hon gjorde ett bra val, dumpa mannen som inte gav henne något vettigt och träffade en man som gjorde henne lycklig.

• funfactory

Något som jag och min storebror störde oss på var att han hade köpt ett flak öl och tjatade på våra lillebror (14år) att ta en öl.
    Vi sa nej, han får inte dricka han är för ung.
    "Men vadå?? han måste ju bli man någon gång"

(då kan jag påpeka att ingen i vår familj är så förtjust i sprit eftersom vi har dåliga erfarenheter av det)

Men jag har ingen aning om han var Zigenare eller inte. Oavsett vad så passade han inte in i vår familj =)

Till något annat:

Är det bara finska-romer som har på sig STORA klänningar som gör att att deras höft blir två meter bred. Måste vara väldigt omständigt att bära på något sådant.. har de på sig det där hemma också eller kanske bara utanför hemmet?

• funfactory

Juliiia: Haha det sa mina föräldrar också till mig när vi var små..

• funfactory

520#

Jag antar det, han nämnde inget om att han var Zigenare, det är kanske inget man säger högt?! Det ordet har en negativ klang. Men jag tror nog han bara var Rumän.

Min mamma är från Polen, hon gillar inte Zigenare alls för fem öre. Vet inte varför, kanske någon dålig erfarenhet av det..
    Jag minns när vi var små och var i Polen så satt det en ledsen flicka på marken och bad om pengar, jag tyckte synd om henne och gav henne min peng som jag tänkte köpa glass för. När jag senare kom tillbaka efter 10 minuter så sprang hon och lekte med sin bror och hade massor med leksaker och åt glass/godis. Då blev jag ledsen - kände mig lurad. De hade ju inte ett dugg jobbigt tydligen.

• funfactory

Jag har föresten varit med om en konstig sak här i Göteborg.
    Ibland när jag åker spårvagn så hoppar det på en kvinna/flicka och spelar på något instrument, oftast ett dragspel. Så går hon igenom hela spårvagnen och spelar och stannar vid varenda person och stirrar på en samtidigt som hon spelar och pekar på pengarburken som hänger nedanför. Sjukt irriterande. Sen när hon har gått igenom vagnen två gånger så ställer hon sig i hörnet och är tyst, räknar sina pengar och sedan hoppar hon av på nästa hållplats och väntar på en ny spårvagn.

Jag vet inte om det är Zigenare, men det är väldigt många som säger det enligt ryktena.

• funfactory

Lokisse. Ja vi använde oss av det ordet. Vadå då? Vi var upprörda med tanke på hur illa han behandlade mamma och mamma berättade för oss att hon kände hur han snyltade på mamma osv. Då sa vi till mamma att han är från Rumänien och skulle lika gärna vara en Zigenare. Jag frågade mina kompisar om råd som är invandrare (jag bor på ett invandrartätt område) och så fort jag skrev att mannen var från Rumänien så skrev/ sa dem "Släng ut honom, han är en Zigenare bla bla bla" Självklart att det skrämde oss då.

Visst har jag växt upp med fördomar, därför blev jag intresserad av tråden. För jag är öppen för allt och tar inte allt förgivet och har lärt mig saker här i tråden som jag inte tänkt på innan.

• funfactory

Slurpan.

Jag får ursäkta att jag gjort tråden negativ. Jag berättar bara mina erfarenheter om romer, zigenare osv.
    Men jag drar inte alla över samma kant. Tyvärr har jag bara upplevt den dåliga sidan kanske. Men jag är säker på att det finns en bra sida också.
    Jag är inte den som är den.

Hur som helst, nu är det dags att laga mat.

• funfactory

Det skulle inte röra mig i ryggen. För alla polacker är inte biltjuvar och alla Zigenare beter sig inte dåligt..

• funfactory

Jösses.
    Jag tänker inte ens försöka förklara. Jag sätter min mamma framför honom. Han var inget bra för henne, hon tyckte inte ens om honom. Det spelar ingen roll om han är svensk, afrikan, rumän eller något annat han var inte värd min mor.

• funfactory

Vi använde inte ordet zigenare för att hon skulle dumpa honom.

funfactory skrev 2009-03-11 18:24:12 följande:
    Vi var upprörda med tanke på hur illa han behandlade mamma och mamma berättade för oss att hon kände hur han snyltade på mamma osv. Då sa vi till mamma att han är från Rumänien och skulle lika gärna vara en Zigenare.
    Beslutet tog hon själv. Vi sa inte att hon borde göra slut med honom. Den smarta idén kom hon på själv.

Alla har inte positiva tankar om Zigenare. Jag har växt upp med att "zigenare är tjuvar och tiggare" Så javisst tog vi för givet att han var Zigenare när han var ifrån Rumänien.
    Men som jag har skrivit innan, jag är öppen för allt och om någon kan visa motsatsen så är jag bara positiv. För jag tror inte ont om alla människor.
  • funfactory

Jo jag förstod att det såg som fel. Att jag trampade någon på tån. Ursäkta mig så ytters mycket. Jag har inte skrivit "Jag tycker alla Zigenare är dåliga människor"
    Men folk ser vad de vill se...

• funfactory

Mamma tyckte inte om honom nej, och vill ni veta mera så fråga min mamma. Vad vet jag vad hon tänkte eller inte tänkte. Jag är inte min mamma. Som Brio skriver - Nu har tråden spårat ut, lustigt nog om min mamma haha. Så kanske ska vi glida tillbaka på vägen nu utan tjafs.

• funfactory

Tulipanen.
    Haha vad lustigt, var hände detta någonstans?
    När jag åker spårvagn/buss så njuter jag av min musik från mp3-spelaren. Speciellt på morgonen när jag helst av allt inte vill prata med någon.
    Denna tjejen spelade för att tigga pengar. Dessutom så lät det inget bra, det vara 4 toner efter varandra. Det värsta med det hela var ju att hon stannade vid varje person och tittade på en och tyckte säkert att man var en dålig människa som inte gav henne pengar. När jag är med om sådana situationer så känner jag bara -skaffa dig ett jobb om du vill ha pengar- även om det kanske inte är relevant för denna tjejen.

Jag har varit med om en gång på lucia-dagen då ett bar stjärngossar från universiteten och Chalmers började sjunga, enbart för att önska oss alla på spårvagnen en trevlig Lucia. De sjöng väldigt bra och häftigt.

Har ni föresten varit med om när de "delar" ut rosor. Jag vet inte om de är romer eller Zigenare eller om de bara är några människor, det spelar ingen roll. Men det är lite lustigt. De går runt med en rosbukett och delar ut rosor "Varsågod en ros till dig". När personerna har tagit emot rosen helt chockade och säger "åh tack så himla mycket" så säger ros-bäraren 25kr tack och räcker fram handen. Oj oj oj vad många som blir irriterade då. Många får skuld känslor och betalar fast de inte längre vill ha rosen. De känner sig lurade på ett konstigt och obehagligt sätt. Jag har aldrig tagit emot någon ros för jag vet vad som händer.

Ni får ursäkta om jag låter så "negativ" men detta är min erfarenhet. Därför tycker jag det är väldigt intressant och läsa tråden. Man vet så lite om Romer. Jag vet ingenting alls när jag tänker efter haha.
    Nu ska jag inte skriva mer negativa saker i tråden, bara lyssna och lära =)
    Men somsagt, jag har inte skrivit att jag inte tycker om romer eller Zigenare, det är bara fördomar som flugit ut. Kanske för att alla mina erfarenhet inte varit så positiva.

• funfactory

Hoppentoss. Intressant. Det är så spännande att höra gamla prata om förr i tiden. Min mormor var med i andra världskriget och det är spännande att lyssna på. Dock har jag lite svårt att förstå polska ibland, men ändå.

• funfactory

#556.

Ja alla gör nog olika.

• funfactory
    Eliandosmamma skrev 2009-03-17 22:01:46 följande:
    Funfactory: Nu får ni andra uräskta mig lite att jag tar detta upp igen! Men jag blev så upprörd av det du skrev om din mamma och hennes fd pojkvän....som jag ser det så ändrar du historien varje gång någon hoppar på dig om att du är otrevlig, har negativ inställning till romer och låter rasistisk, klart att att det var ni som har sagt till er mamma att han var rom osv och inte var så bra för din mamma...och som det låter så var det tyvärr ni som tog beslutet åt henne. Om han inte var så bra för henne men hon var ändå med honom så var det något kanske hon gillade hos honom....hehehhehe kan tänka mig en sak!!! Romer är så bra på det!!!!!!! Var han en dålig människa pga att han var rom/zigenare???? Jag tycker att du inte ska trampa på folk som du inte ens känner...och vet hurdan dem är...hur skulle världen se ut om vi skulle vara likadana och se ut på samma vis allihop!
    Jag tänker inte ens kommentera detta. Jag ändrar inte min historia och jag tänker inte sitta här och förklara mig och berättar detaljerat om min mammas kärleksliv. Det finns alltid två sidor. Alla romer är inte fantastiska och underbara. Det finns alltid idioter i varje grupp. Oavsett om det är svenskar, invandrare, romer osv. Tyvärr så vill ni som sitter i denna tråden vara prata om GODA erfarenheter om romer. Jag delade bara med mig av mina erfarenheter som tydligen inte vad goda och snälla och då blev jag påhoppad. Problemet sitter inte hos mig utan hos er som tror gott om alla människor tydligen. Jag är bara realistisk, det finns idioter överallt.

Hejdå.
  • funfactory
    lokisse skrev 2009-03-19 10:32:46 följande:
    Du kan inte säga tt det var en dalig erfarenhet av en rom efter som du inte äns vet om han var rom eller inte. det var en man som du inte tyckte om och inte ville att din mamma skulle umgas med. för att hon inte skulle gjöra det hittade du pa att han var rom och hävdade det för att din mamma skulle sluta umgas med honom. det spelar i det fallet ingen roll om  personen var ett äckel du vet inte om han var rom vanlig rumän eller katolsk präst. att folk blir uprörda maste du försöka första. du hittade pa att han var rom för att fa honom att försvinna.
    Det här är ju för fan löjligt. Min mamma gillade inte honom alls, jag hjälpte henne på traven att dumpa honom. Svårare än så är det inte, kanske ska NI börja läsa det jag skriver istället för att hitta på egna slutsatser. HAN är inte den enda erfarenheter jag har haft så om du läser lite i tråden så kanske du kan se det.. Jag skiter fullständigt i vad han är, jag vet bara att han var en parasit som levde på mamma så gott han kunde. Jag skiter fullständigt i vad ni tycker också eftersom ni inte ens orkar försöka förstå för 5öre. Jag tänker inte ens förklara mig för detta är bara löjligt. NI VET INTE vad som hände eller vad som skedde. Det kan ni också skita i.
    Jag åkte inte 35mil hem till mamma och sa " Hej mamma, den mannen som sitter i ditt vardagsrum och dricker öl fast du avskyr sprit är en zigenare så du borde dumpa honom, hejdå"
    Men ni får tro precis som ni vill. Mår nu bättre av det så varsågod. Det bjuder jag på!

Så nu lämnar jag den här löjliga tråden för gott.
Svar på tråden Romer