Inlägg från: guppyn |Visa alla inlägg
  • guppyn

Romer

Har inte riktigt läst hela tråden. Verkar inte vara någon finsk zigenare som skrivit. Jag är gift med en finsk zigenare och sitter här med en enmånads bebis som inte har fått träffa farfar förrän nu(en fråga från långt bak i tråden).
    De finska romer jag känner till är mycket strikta med traditioner inför sina föräldrar annars känns det lite som att vissa släpper mer och mer på vissa saker.

• guppyn
    Svar på #442
    Min man är inte "sträng" zigenare om man säger så, då skulle han aldrig ha gift sig med mig. Jag skulle aldrig ha gift mig med honom om det skulle innebära att jag skulle bli zigenare. Men jag tar seden dit jag kommer när jag är hemma hos hans föräldrar eller zigenska vänner. Då har jag på mig en kjol och försöker låta bli allt som man ska låta bli. Det är mycket svårt att kombinera svensk och zigensk kultur. Hade jag vetat att det skulle bli så jobbigt så hade jag funderat många gånger till innan vi gifte oss. Men det är ju svårt när man är grymt kär i någon
  • guppyn
    DennisMamma skrev 2009-03-20 13:38:50 följande:
    Är finska romer verkligen jätte jätte renliga??...har en bekant som e så grisig så d e hemskt...annars brukar romer generellt vara renliga,men det är kanske olika beroende var de kommer ifrån..?
    Kanhända har de lite annorlunda syn på vad renlighet är än vad tex jag har. Tex tvättar de alltid händerna innan de går in i köket men de zigenare jag varit hos torkar sig alla på samma handduk. De tycker att det är renligt att de är fullt klädda i köket. Men jag tycker det är rätt ohygieniskt med jacka i köket som man gått med ute och meckat med bilar med, samma med den stora kjolen som tvättas sällan och samlar på sig en massa skit. Som sagt deras syn på renlighet har mycket med kulturen att göra och kanske inte alltid är det mest hygieniska. Är de hemma hos nån som inte är zigenare kan det vara så också att de inte följer reglerna så mycket. Sen är nog finska zigenare olika också hur de gör.
  • guppyn

romani beauty skrev 2009-03-24 18:09:55 följande:

en fråga bara..vad menar du med fullt klädd? tycker du dt är mer hyginskt att t.ex vara i köket i underkläder?
    Du har väl ändå mer smuts på ytterjackan som du meckat med bilarna med än vad du har på huden? Rent hygieniskt alltså men inte rituellt renligt dock.
Svar på tråden Romer