Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

Romer

sabinaochErik skrev 2009-03-11 10:21:24 följande:
    är valoner zigenare?
    Nej valoner är inte zigenare eller resande
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • VulgusProfanum
    sabinaochErik skrev 2009-03-11 10:28:44 följande:
    ok,  vart komer zigenare ifrån då? har alltid undrat..
    Zigenare tror jag härstammar ifrån Indien om jag inte missminner mig
    Jag är väldigt dålig på deras historia och därför blev jag glad när jag hittade den här tråden

Här är i vartfall lite information om "Resande"
    resandefolketsriksorganisation.se/
  • VulgusProfanum

Hoppentoss:

Gör det för det är himla intressant

Vad jag kan förstå så räknas inte valloner till resande eller zigenare utan det är ett folkslag som var bosatt i södra och sydöstra delen av Belgien samt delar av Frankrike.
    De är från början en blandning av kelter, romare, och germaner.

www.vallon.se/ind_hist.htm

• VulgusProfanum
    Coccolina skrev 2009-03-11 13:52:58 följande:
    Hmm Valonerna var väl de som kom till sverige på typ medeltiden för att bla konstruera göteborg. De kom från området kring tyskland, holland och belgien. Många svenskar har valonblod i ådrorna. Men har aldrig hört tidigare att de skulle räknas som resande i den bemärkelsen...
    De började komma till Sverige runt 1600-talet om jag inte är helt fel ute. Och då sökte man sig till våra olika järnbruk eftersom de var duktiga smeder och bergsmän.

Du tänker inte på Hansan?
  • VulgusProfanum
    Coccolina skrev 2009-03-11 14:10:32 följande:
    Nej hansan var en handelsflotta... Inte folk...
    Hahaha men du har ju alldeles rätt

Näe jag tänkte på de tyskar som tillhörde handelsflottan och som kom till bl.a. Gotland under medeltiden.
    Tänkte om det kunde vara detta?
    De var ju tyskar men inte valloner
  • VulgusProfanum
    Coccolina skrev 2009-03-11 14:17:44 följande:
    Visste inte att valoner var ett vandringsfolk... Hehe hör själv till gammal valonsläkt (ja nån gammal farfarsfarfar eller nått och samma sak på mammas sida långt bak i tiden.. Och jag hade ingen aning om att det var vandringsfolk i den bemärkelsen
    Det här är riktigt intressant tycker jag

Min make är vallonättling och de kom från Tyskland på 1670 talet och landade i Dalarna vid något järnbruk där och de jobbade som bl.a. smeder.
    Jag är ju en riktig släktforskningsnörd men på hans sida har jag inte forskat ett dugg själv utan det är en släkting som kollat bakåt.
  • VulgusProfanum
    lokisse skrev 2009-03-11 15:03:03 följande:
    tror inte att dom räknas som vandringsfolk utan var lite som vi är idag man flyttar dit där jobben finns och jobbar sa länge det finns jobb och sedan flyttar man till nästa ställe där det finns jobb.
    Så har jag uppfattat det också. De tillhörde inte Resandefolket som ju är en specifik grupp av olika släkter. Utan Vallonerna reste dit jobben fanns och eftersom att de var duktiga smeder och bergsmän spred de sig över Europa och till de järnbruk som var i behov av smeder.
  • VulgusProfanum
    lokisse skrev 2009-03-11 15:13:17 följande:
    inte bara smeder utan även glamästare och byggare hantvärkare helt enkelt...
    Läckert
  • VulgusProfanum
    lokisse skrev 2009-03-11 15:13:17 följande:
    inte bara smeder utan även glamästare och byggare hantvärkare helt enkelt...
    Oj postade lite väl fort

Är du själv vallonättling?
  • VulgusProfanum
    lokisse skrev 2009-03-11 15:18:13 följande:
    jupp gröna ögon och svart själ sa altid gammelmorfar...
    hahaha
  • VulgusProfanum

Hoppentoss:

Det var intressant
    Ett tips skriv ner det dina äldre berättar för det är roligt att ha kvar sedan och det är en del i släktkrönikan.

Min far växte upp på 30-talet och han berättade att när zigenarna kom till byn så var det fest!

De kom en gång om år och med sig hade de ett tivoli. Det var ju en höjdpunkt för alla traktens barn och han berättade att de älskade att smyga tillbaka till lägret på kvällarna efter det att tivolit stängts. Det dansades och det spelades och de här småpojkarna låg gömda och tittade fascinerade på allt detta.
    Han berättade också att man gärna lekte med barnen från lägret och att de tyvärr inte fick stanna längre än 7 dagar i byn för efter det så blev de bortkörda.

• VulgusProfanum
    Linda Ligist skrev 2009-04-07 19:17:48 följande:
    Min familj är också romer, svenska.
    Vad roligt
    Från vilken släkt?
Svar på tråden Romer