-
Nej valoner är inte zigenare eller resandesabinaochErik skrev 2009-03-11 10:21:24 följande:är valoner zigenare?
-
Zigenare tror jag härstammar ifrån Indien om jag inte missminner migsabinaochErik skrev 2009-03-11 10:28:44 följande:ok, vart komer zigenare ifrån då? har alltid undrat..
Jag är väldigt dålig på deras historia och därför blev jag glad när jag hittade den här tråden
Här är i vartfall lite information om "Resande"
resandefolketsriksorganisation.se/ -
Hoppentoss:
Gör det för det är himla intressant
Vad jag kan förstå så räknas inte valloner till resande eller zigenare utan det är ett folkslag som var bosatt i södra och sydöstra delen av Belgien samt delar av Frankrike.
De är från början en blandning av kelter, romare, och germaner.
www.vallon.se/ind_hist.htm
-
De började komma till Sverige runt 1600-talet om jag inte är helt fel ute. Och då sökte man sig till våra olika järnbruk eftersom de var duktiga smeder och bergsmän.Coccolina skrev 2009-03-11 13:52:58 följande:Hmm Valonerna var väl de som kom till sverige på typ medeltiden för att bla konstruera göteborg. De kom från området kring tyskland, holland och belgien. Många svenskar har valonblod i ådrorna. Men har aldrig hört tidigare att de skulle räknas som resande i den bemärkelsen...
Du tänker inte på Hansan? -
Hahaha men du har ju alldeles rättCoccolina skrev 2009-03-11 14:10:32 följande:Nej hansan var en handelsflotta... Inte folk...
Näe jag tänkte på de tyskar som tillhörde handelsflottan och som kom till bl.a. Gotland under medeltiden.
Tänkte om det kunde vara detta?
De var ju tyskar men inte valloner
-
Det här är riktigt intressant tycker jagCoccolina skrev 2009-03-11 14:17:44 följande:Visste inte att valoner var ett vandringsfolk... Hehe hör själv till gammal valonsläkt (ja nån gammal farfarsfarfar eller nått och samma sak på mammas sida långt bak i tiden.. Och jag hade ingen aning om att det var vandringsfolk i den bemärkelsen
Min make är vallonättling och de kom från Tyskland på 1670 talet och landade i Dalarna vid något järnbruk där och de jobbade som bl.a. smeder.
Jag är ju en riktig släktforskningsnörd men på hans sida har jag inte forskat ett dugg själv utan det är en släkting som kollat bakåt. -
Så har jag uppfattat det också. De tillhörde inte Resandefolket som ju är en specifik grupp av olika släkter. Utan Vallonerna reste dit jobben fanns och eftersom att de var duktiga smeder och bergsmän spred de sig över Europa och till de järnbruk som var i behov av smeder.lokisse skrev 2009-03-11 15:03:03 följande:tror inte att dom räknas som vandringsfolk utan var lite som vi är idag man flyttar dit där jobben finns och jobbar sa länge det finns jobb och sedan flyttar man till nästa ställe där det finns jobb. -
Läckertlokisse skrev 2009-03-11 15:13:17 följande:inte bara smeder utan även glamästare och byggare hantvärkare helt enkelt...
-
Oj postade lite väl fortlokisse skrev 2009-03-11 15:13:17 följande:inte bara smeder utan även glamästare och byggare hantvärkare helt enkelt...
Är du själv vallonättling? -
hahahalokisse skrev 2009-03-11 15:18:13 följande:jupp gröna ögon och svart själ sa altid gammelmorfar...
-
Hoppentoss:
Det var intressant
Ett tips skriv ner det dina äldre berättar för det är roligt att ha kvar sedan och det är en del i släktkrönikan.
Min far växte upp på 30-talet och han berättade att när zigenarna kom till byn så var det fest!
De kom en gång om år och med sig hade de ett tivoli. Det var ju en höjdpunkt för alla traktens barn och han berättade att de älskade att smyga tillbaka till lägret på kvällarna efter det att tivolit stängts. Det dansades och det spelades och de här småpojkarna låg gömda och tittade fascinerade på allt detta.
Han berättade också att man gärna lekte med barnen från lägret och att de tyvärr inte fick stanna längre än 7 dagar i byn för efter det så blev de bortkörda.
-
Vad roligtLinda Ligist skrev 2009-04-07 19:17:48 följande:Min familj är också romer, svenska.
Från vilken släkt?