Inlägg från: lokisse |Visa alla inlägg
  • lokisse

Romer

funfactory skrev 2009-03-11 18:08:38 följande:
    lokisse? Vad?
    Något som jag och min storebror störde oss på var att han hade köpt ett flak öl och tjatade på våra lillebror (14år) att ta en öl.
    Vi sa nej, han får inte dricka han är för ung.
    "Men vadå?? han måste ju bli man någon gång"

(då kan jag påpeka att ingen i vår familj är så förtjust i sprit eftersom vi har dåliga erfarenheter av det)

Men jag har ingen aning om han var Zigenare eller inte. Oavsett vad så passade han inte in i vår familj =)

jag gissar att du inte ser det själv men du skriver typ
    Vi sa att han var zigenare för han betädde sig illa och vi ville inte att han skulle var med varan mamma
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 18:24:12 följande:
    Lokisse. Ja vi använde oss av det ordet. Vadå då? Vi var upprörda med tanke på hur illa han behandlade mamma och mamma berättade för oss att hon kände hur han snyltade på mamma osv. Då sa vi till mamma att han är från Rumänien och skulle lika gärna vara en Zigenare. Jag frågade mina kompisar om råd som är invandrare (jag bor på ett invandrartätt område) och så fort jag skrev att mannen var från Rumänien så skrev/ sa dem "Släng ut honom, han är en Zigenare bla bla bla" Självklart att det skrämde oss då. Visst har jag växt upp med fördomar, därför blev jag intresserad av tråden. För jag är öppen för allt och tar inte allt förgivet och har lärt mig saker här i tråden som jag inte tänkt på innan.
    du förstar fortfarande inte vad jag menar...
    du skriver
    Beter sig illa = zigenare, roma
    om jag skrev polack = biltjuv hur skulle du reagera pa det?
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 19:27:57 följande:
    Det skulle inte röra mig i ryggen. För alla polacker är inte biltjuvar och alla Zigenare beter sig inte dåligt..
    Det är ju det jag försöker förklara du ser det nog inte själv MEN DET DU SKRIVER ÄR  han betädde sig illa sa vi sa till varan mamma att han var zigenare, rome FÖR att hon skulle lämna honom.

byt ut zigenare ,rome mot vilken annat folkslag och du har en jätte storm av folk som skriker att det är rasistiskt men när det gjäller zigenare, rome är det ok eller???
  • lokisse
    Agapi skrev 2009-03-11 20:12:43 följande:
    Men de var ju inte de sm folk reagerade på! Utan att ni använde zigenare för att få henne att göra bryta med honom. Som om de i sej själv skulle vara något fel och vara en anledning att göra slut på ett förhållande.Så uppfattade jag de iaf.Förövrigt håller jag med de andra. Detta har varit en otroligt intressant, informativ och trevlig tråd, de e tråkigt om någon måste komma in och göra den negativ.
    precis vad jag försöker förklara!
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 22:15:30 följande:
    Mamma tyckte inte om honom nej, och vill ni veta mera så fråga min mamma. Vad vet jag vad hon tänkte eller inte tänkte. Jag är inte min mamma. Som Brio skriver - Nu har tråden spårat ut, lustigt nog om min mamma haha. Så kanske ska vi glida tillbaka på vägen nu utan tjafs.
    du förstar värkligen inte vad jag menar fine jag ger mig och atervänder till diskutionen...
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-19 09:31:42 följande:
    Jag tänker inte ens kommentera detta. Jag ändrar inte min historia och jag tänker inte sitta här och förklara mig och berättar detaljerat om min mammas kärleksliv. Det finns alltid två sidor. Alla romer är inte fantastiska och underbara. Det finns alltid idioter i varje grupp. Oavsett om det är svenskar, invandrare, romer osv. Tyvärr så vill ni som sitter i denna tråden vara prata om GODA erfarenheter om romer. Jag delade bara med mig av mina erfarenheter som tydligen inte vad goda och snälla och då blev jag påhoppad. Problemet sitter inte hos mig utan hos er som tror gott om alla människor tydligen. Jag är bara realistisk, det finns idioter överallt.Hejdå.
    Du kan inte säga tt det var en dalig erfarenhet av en rom efter som du inte äns vet om han var rom eller inte. det var en man som du inte tyckte om och inte ville att din mamma skulle umgas med.
    för att hon inte skulle gjöra det hittade du pa att han var rom och hävdade det för att din mamma skulle sluta umgas med honom.

det spelar i det fallet ingen roll om  personen var ett äckel du vet inte om han var rom vanlig rumän eller katolsk präst.
    att folk blir uprörda maste du försöka första.

du hittade pa att han var rom för att fa honom att försvinna.
  • lokisse
    Brio skrev 2009-03-20 13:22:50 följande:
    Snälla, kan ni inte bråka om det där i en annan tråd? Ord står mot ord och det är bara de inblandade som vet vad som hände. Sen är man inte rasist om man nämner vilket folkslag en människa som man inte gillar kommer ifrån.
    nu var det ju inte alls det det handlade om .
    det är igentligen inte själva grejen som hände utan hur ff skildrar att hon för att bli av med en persson som hon tyckte illa om säger att denna är zigenare utan att veta om det stämer.
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 17:46:14 följande:
    Zigenare, att ni stjäl saker osv. Dessa var finska-romer/zigenare...När man inte har kunskap om något så blir man rädd för det antar jag. "De ser annorlunda ut, akta dig"Min mamma dejtade en Zigenare, en busschaufför från Rumänien. Han sa förstås inte att han var Zigenare. Men mamma bjöd honom till julafton och han kom hem till mamma och satte sig i soffan och tittade på tv. Han hjälpte inte till ett dugg med maten eller något som en familj gör. (vår familj iallafall)Vi syskon störde oss något extremt på detta eftersom vår mamma har haft det tufft och behöver ingen lat jävel som låter mamma göra ALLT. Så vi sa till mamma att hon skulle akta sig för honom, han är Zigenare.Hon gjorde slut med honom...(Nu när jag har läst tråden så förstår jag att männen inte är så aktiva med att hjälpa till med kvinnornas sysslor)Hur som helst så har mamma träffat en annan man nu som är underbart snäll och hjälper henne med allt.. mamma mår bättre och får tid till sig själv nu.. (bara en parentes hihi)
    här är inlägget som det handlar om i citat.

hurvida ffs mamma behöver en kille som hjälper till i hemmet eller inte är inte viktigt i gentligen utan just att det är ok i ffs värld att för att bli av med nagon kalla dena zigenare... jag hoppas att du förstar vad jag menar
  • lokisse

man lämnar aldrig en rom ensampa sjukhus! da ställer hela släckten upp och tar hand om den som rakat illa ut.
    har oksa uplevt detta vilket var en smärre kulturchok satt pa akuten med öroninflamation när en hel familj med tanter och farbröder stormar in och belägrade akuten en av dom hade typ brutigt foten och nu var alla där för att stötta och se till sa att allt blev bra igen.
    när man sitter där och väntar blir man liksom lite förvanad dom pratade högt och barnen lekte . en av dom var jätte trevlig och förklarade för mig att det funkar sa hos dom att man ställer upp för varandra och tyckte synd om mig som var där helt själv utan nagon som tog hand om mig.
    Tre stycken stanade kvar och sag till att läkarna tog väll ahnd om mitt öra och körde mig hem.
    Super snälla mäniskor

• lokisse
    Ännuenprick skrev 2009-03-30 12:45:26 följande:
    Nej, det har jag förstått och tycker är jättetrevligt! Hade älskat om alla hade samma stöd som den här killen hade. Familjen var förståeligt upprörd men vi pratade en del och jag tyckte det kändes bra efteråt. Det var ju inte ett upplopp, bara många människor på en liten yta. Blev mest upprörd över personalen som tyckte det var ett problem.Undrar dock fortfarande om det finns någonting särskilt jag ska tänka på för att visa respekt för patienter som är romer. Det kan ju finnas andra kulturella hänsyn att ta, tänker jag, som jag inte känner till! Skulle vara tråkigt om någon gick därifrån och kände sig äcklad eller överkörd för att jag ovetandes har gjort något fel.
    Finns det inga riktlinjer inom varden för hur roma och sinti bör bemötas och liknande har för mig att det finns för muslimer tex som ju oksa har en del "egenheter" (inte menat som nervärderande men jag kommer inte pa nagot bätre ord)
  • lokisse
    Hemligalåda skrev 2009-03-30 20:07:10 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-30 20:05:55 följande: Förväntar man att någon ska behandla en illa hela tiden så kommer de tillslut att göra det...
    nja inte okända pa gatan direkt... om man altid utgar fran att man blir daligt behandlad av sian vänner trötnar kanske pa en men inte okända mäniskor....
  • lokisse
    Hemligalåda skrev 2009-03-30 20:14:50 följande:
    Jo då det är inga problem, har du aldrig känt av signaler från t ex butikspersonal?
    nä inte vad jag vet bara om dom just velat stänga...
    eller varigt ovanligt trevliga vilket jag tycker är trevligt....
  • lokisse

quueen!
    ibland är du bara för underbar!!!
    gillar din "förvandling" fran att ha varigt väldigt negativ och tagit saker fögivet är du nu genuint intresserad av romernas kultur. du är allt bra cool!
    (utom när det gäller vatserveter)

romani hur mycke "kostar" en brud i vanliga fall vet att det säkert har med fran vilken släckt man kommer att gjöra

• lokisse
    Queen70 skrev 2009-04-04 12:47:37 följande:
    Jag är oftast inte kategorisk när det gäller nåt (utom när det gäller att våtservetter är bra för mitt barn och att 5mm är hemsk) utan strävar alltid efter att lära mig nåt nytt. Lider inte av nåt ego som gör att jag inte kan ändra mig om jag har fel. Frågar man inget får man inget veta heller :)
    tycker jag med!
    {#lang_emotions_sunny}
Svar på tråden Romer