• Brio

Romer

Finns det någon svensk högtid som romerna inte firar? Tex firar vi inte ramadam (stavning) eftersom det hör till annan religion. Men nu tänker jag främst på högtider som inte längre/inte är religösa

• Brio

Haha, men fest är väl inte helt fel ! Vad gör ni på vårfesten? Det låter mysigt. Är det ungefär som valborg?

• Brio

Det låter ju som valborg ungefär Ska ta och lyssna på intervjun nu!

• Brio

Jag tycker inte heller att de ska få bidrag. Muslimer får inte slöjor och så vidare. Kläderna är ett val - inget tvång. Om jag vill byta stil för att känna mig ett med mig själv, förstärka min identitet, då får jag inget betalt för det. Pengarna som det redan är ont om, ska gå till skola, vård och annat som alltid behöver medel för att kunna ta hand om oss som bor här.

• Brio

Även om jag hade skippat spriten hade jag mer än gärna firat fler högtider tillsammans med släkt och familj Det är så kul, men vi vanliga tråksvenskar firar alldeles för lite!

• Brio

Om de är misstänksamma (vilket de ibland är mot ungdomar också) så kan de i alla fall var LITE diskreta! Det är oerhört kränkande att bli förföljd eller utstirrad av securitas i butiker och köpcentrum. Någon respekt borde de ha för folk om folk ska respektera dem!

• Brio

Fyfan alltså, jag blir förbannad. Man vill ha bort fördomarna och diskrimineringen, men yrkesmänniskor, typ vakter, polisen, arbetsgivare osv gör det hela enbart VÄRRE. Det är sjukt..

• Brio

Det känns som diskriminerande mot kvinnorna när det kommer till bland annat det att vända sig bort ;/

Även om det är så, känns det inte orättvist?

• Brio

Den här tråden var väl inte till för att tjafsa i? Angående mamman som gjorde slut med sin kille, kan ni diskutera det utanför tråden?

• Brio

Snälla, kan ni inte bråka om det där i en annan tråd? Ord står mot ord och det är bara de inblandade som vet vad som hände. Sen är man inte rasist om man nämner vilket folkslag en människa som man inte gillar kommer ifrån.

• Brio

Det där om statusen med afrikaner och muslimer, det är ju på ett sätt en rasism? Eller? Främlingsfientlighet? Ser man som rom ner på dessa folkgrupper? En del romer tycker att icke-romer diskriminerar, men gör romerna inte samma sak mot afrikaner?

Jag menar inget illa med detta, är bara nyfiken på resonemanget =)

Svar på tråden Romer