Inlägg från: romani beauty |Visa alla inlägg
  • romani beauty

Romer

tänker du nu på fisnak zigenares svarta sammetkjol?? För vi har inte samma kjolar.

TBS skrev 2009-01-15 20:14:52 följande:
    Någon som kan svara på hur kjolen som romska kvinnor bär är "uppbyggd" är det någon ställning som håller upp den, för att göra den så stor och vid, eller är det många lager?Vad är det för tyg?
  • romani beauty

finska ska de stå haha hur jag stavar

• romani beauty

traditionella kalderas-kjolar är sydda i flera lager i starka färger. Vi använder aldrig svart för det är en oren färg. Nu för tiden, i sverige, så har man mest kjolar då det är fest och högtider, då syr man dem i satin eller siden, med volanger.

TBS skrev 2009-01-15 22:22:55 följande:
    romani beauty skrev 2009-01-15 21:54:08 följande:
    Jaha, det viste jag inte.Jo det är nog de jag tänker på.Hur ser dina/era kjolar ut?
  • romani beauty

får bygga vidare..i rumänien så har fortfarande många kalderas-kvinnor traditionella kjolar, samt bär alltid sjal (diklo)som visar att de är gifta. Man har också mycke guld i form av mynt som man fäster kring halsen eller i håret (galbeni). jag har en video i mitt galleri på detta. Själv har jag bara vanlig långkjol till vardags som är så pass lång den går över knäna, och det kan vara en vanlig kjol från H&M. Dock har jag en förkärlek till långa vida volangkjolar i starka färger haha. Min mamma har alltid kjol, ingen traditonell men ofta vid och mönstrad i olika färger. Diklo använder man inte så mycket längre, men jag har det ibland för jag tycker det är fint och det är en symbol för mig som romsk kvinna, jag lindar en sjal i tunt tyg runt huvudet och fäster den med klämmor i guld.

romani beauty skrev 2009-01-15 22:33:55 följande:

traditionella kalderas-kjolar är sydda i flera lager i starka färger. Vi använder aldrig svart för det är en oren färg. Nu för tiden, i sverige, så har man mest kjolar då det är fest och högtider, då syr man dem i satin eller siden, med volanger.
  • romani beauty

ja, det är bara de finska zigenarna som har dem. Jag vet inte hur de gör dem, har hört det går åt 10 meter tyg o att de har en annan kjol under också.

Brio skrev 2009-01-16 00:56:54 följande:
    Svar på #78Jag vet inte om det är de finska romernas kjolar jag tänker på, men de som är i sammet och är jättestora
  • romani beauty

man bor helst i närheten av varandra. Man vill ha sin familj nära. Familj är mer än mamma-pappa-barn, det är mostrar, morbröder, kusiner etc. Vi har då o då släkt inneboende hos oss, då de är halvnomadiska och behöver bostad då de reser runt.

Brio skrev 2009-01-16 01:03:34 följande:
    Jag vill veta mer, men kommer inte på någon direkt fråga, vill bara veta !Jo, en sak kom jag på, är det vanligt att romer bor tillsammans med släkten, alltså typ mormor, kusiner osv?
  • romani beauty

ah jo det är rätt roligt, iaf på somrarna då man kan vara ute o ha mer fester o sådär..på vintern kan de vara påfrestande att tränga ihop sig i en lägenhet..det är många som bor hos min mans kusin o hans fru då de inte har barn än, ibland så är de 9 stycken i en liten tvåa..och när en grupp reser kommer en annan..men de är de fina med o va roma, att man har mycke folk omkring sig o vi har roligt tillsammans.

Brio skrev 2009-01-16 01:26:55 följande:
    Okej, jag tycker att det verkar så mysigt att bo med släkten Har ni vissa maträtter eller liknande som ni inte får äta? Vissa religioner får ju inte äta gris osv.
  • romani beauty

Vi äter helst inte hästkött för vi respekterar hästar jättemycke och vi äter inget med blod i. Vilken mat man äter beror från vilken land man kommer, vi äter mat som i Rumänien.

• romani beauty

de är från sinterna, och sinterna har bott mycke i tyskland så deras språk har blivit influerat från tyskan. men från början så är de också, precis som vi, från Indien..punjabi. men de har hänt mycke på vägen s a s o idag så delar vi oss i sinter och romer. De finska zigenarna kom väl till sverige, o blev sen deproterade till Finland av nån kung. De som var kvar blev de svenska resande.
    Calamity Jane skrev 2009-01-16 01:33:15 följande:

Vet du varifrån finska zigenare härstämmar ifrån?
  • romani beauty

de skiljer sig i språk, även om de skulle prata sin romanes så förstår jag ingenting av det..de har andra traditioner..de skiljer sig i hur familjerna är strukturerade, vi har en tydligare "klanhierarki", de har inte någon romani kris - vår domstol, utan de brukar blodshämnd..de klär sig annorlunda, kvinorna i de svarta kjolarna o männen med gabardinbyxorna o elvisfrisyren haha..o de har regler som vi inte har o vice versa..religiöst sett så är väl de flesta pingstvänner nu för tiden.
    Calamity Jane skrev 2009-01-16 01:40:41 följande:

jahaaa... jag trodde att de kom från ryssland. På vilka sätt skiljer sig finska romer med er "vanliga romer"? Vad har de för tro?romani beauty skrev 2009-01-16 01:37:55 följande:
Svar på tråden Romer