• ami

Ska 16-åringen tvingas med på utlandsresa?? Hur göra?

Vi (familjen) ska åka på en 4-veckors resa till USA. Vi ska hälsa på en släkting som bor där men också göra lite kortare utflykter, åka runt litegrann. Vi har varit där tidigare flera gånger.
    Nu är största barnet precis 16 år gammal och tokvägrar följa med. Vill inte vara utan sina kompisar (och datorn misstänker jag..) Han får bo hos far och morföräldrarna, vill säkert ev sova hos sin kompis nån vecka. Är en lugn och skötsam kille för övrigt som inte börjat hänga ute (ännu), utan helst sitter framför datorn och tevespelet.
    Vi har hela tiden sagt att han självklart måste följa med. Vill inte att han ska missa denna upplevelse som det ju självklart blir. Samtidigt, sist vi var där satt han i stort sett hemma i huset hela dagarna och ville inte bli med på våra utflykter, långpromenader och shoppingturer..
    Vi har ett litet barn och en 13-åring också. 13-åringen och 16-åringen är bråkiga sinsemellan. Mycket tjabb och tjafs.
    Ska vi tvinga honom??
    Eller låta honom stanna hemma?
    Det blir ju säkerligen fler gånger, om än inte på något eller några år.
    Hjälp!!

• Svar på tråden Ska 16-åringen tvingas med på utlandsresa?? Hur göra?
  • Pappatilltwins

Låt honom stanna hemma.
    Varför tvinga honom till en "upplevelse" som han inte vill ha.
    Han har fler chanser att uppleva och resa under resten av livet.

• humbela giz what ever u call me

ta med så klart.........

Nåja vad är väll en bal på slottet.........
  • Trisse78

Säg till honom varför ni vill att han ska följa med, men låt honom välja, han är ju trots allt 16.

En 16-åring som inte vill följa med blir nog inget trevligt resesällskap. Han är så stor så att han vet vad han säger nej till.

Du skriver ju att han kan bo hos sina mor- och farföräldrar, det är ju en bra lösning.

• Queen70

Klart ungen ska med. Sitta framför datorn kan han göra resten av livet. När han är 18 kan ni inte styra längre, men fram tills dess kan ni gott försöka intressera honom för lite annat och se till att han får andra upplevelser även om det är emot hans vilja. Tvivlar på att han kommer att tycka det var fördjävligt att ni tvingade med honom när han är 30.

• hansdotter

Men låt honom stanna, hur roligt är det med nån som inte vill vara med? Det blir nog inte så roligt, varken för er eller honom.

• ami

Queen70 skrev 2009-01-13 22:57:43 följande:

Klart ungen ska med. Sitta framför datorn kan han göra resten av livet. När han är 18 kan ni inte styra längre, men fram tills dess kan ni gott försöka intressera honom för lite annat och se till att han får andra upplevelser även om det är emot hans vilja. Tvivlar på att han kommer att tycka det var fördjävligt att ni tvingade med honom när han är 30.
    Ja, ungefär så tänker vi.
    Dock blir det inte dataspel hela tiden. 2 veckor kommer han isf att tillbringa tillsammans med mormor och morar i deras sommarstuga, där finns ingen data och knappt teve..
    Vi har talat om för honom att vi vill ha med honom för att VI vill umgås med honom, att vi verkligen vill att han följer med. Men han VÄGRAR.
  • Queen70

Dra in både dator och telefon om han vägrar :) Hu vilken ondsint mamma jag kommer att bli...haha..

Men, jag tycker faktiskt att man, särskilt i dessa tider då ungarna blir mer och mer passiva att man ska göra vad man kan ÄVEN om de blir förbannade, för att ge dem andra perspektiv.

ami skrev 2009-01-13 23:05:34 följande:
    Queen70 skrev 2009-01-13 22:57:43 följande:
    Ja, ungefär så tänker vi.Dock blir det inte dataspel hela tiden. 2 veckor kommer han isf att tillbringa tillsammans med mormor och morar i deras sommarstuga, där finns ingen data och knappt teve.. Vi har talat om för honom att vi vill ha med honom för att VI vill umgås med honom, att vi verkligen vill att han följer med. Men han VÄGRAR.
  • Majsan70

Jag hade inte tvingat med mina barn, men de hade inte fått vara ensamna hemma utan på hos pappa eller mormor.

• Jomppelina

Jag har tvingat med mina sextonåringar på alla familjegrejjer, mest för att man fortfarande "kan". Det är attans så mycket svårare bara ett år senare för då är de "nästan arton" och förväntas börja klara allt själva eller sig själva på ett helt annat sätt.

Får han välja kommer han att välja att avstå, men åker han med så kommer det här bli ett minne för livet som han kan uppskatta så småningom.

Jag hade absolut tagit med honom.

vi har börjat prata om att resa i slutet på året och jag hoppas då att jag kan motivera min nittonåring och tjugoåring att göra en sista familjeresa, då det nu är några år sedan de var med oss sist och gjorde något. Inom kort så har de egna familjer och så vidare, så det gäller att ta vara på tiden NU. Snart är det helt andra bullar så som sagt, tvinga med ungen vettjá!

Hm, det blir säkert bråk och tjuriga miner tills han landar i det hela. Låt det verka ut, något spännande finns säkert i amerikát för honom att se till sist. SPELAFFÄRER om inte annat.

Svar på tråden Ska 16-åringen tvingas med på utlandsresa?? Hur göra?