• Snuffe

Flyga - Barn med hjälpmedel

Nu ska vi ut och resa! Ja eller inte just nu utan i maj och förmodligen blir det Kanarieöarna. Det ska bli kul/skönt men samtidigt så blir jag lite småstressad över allt som måste klaffa.
    Tex Hur ska Olivia sitta på flyget? Vår första tanke var i en Tumble Form men hon är för stor för den. Tänkte då ta med bilstolen, men får bilstolen plats i flygplanssätet?

Behöver tips och råd av er som är mer beresta än vi.

Olivia är 6 år när vi åker. Hon har en spastisk tetraplegi, vilket gör att hon inte kan sitta själv. Hon kan heller inte sitta i vårt knä, utan hon måste sitta i egen stol.
    Sen är frågan om man kan begära att få plats vid nödutgången eftersom vi måste kunna byta blöja på henne. Det går ju inte på en flygplanstoalett och jag lägger henne INTE mitt i gången och byter blöja.
    Hur gör man när man måste ha med sig sondnäring på flyget, alltså inte i bagaget, eller jo där också, men hon behöver ju mat under flygningen? Jag förutsätter att man måste berätta det innan, men får man ta med sig en öppna söndnäring in på flyget eller måste den vara oöppnad?
    Får man ta med sig alla hjälpmedel man behöver? O behöver sin toalettstol, gåstol, rullstol, ståskal, sondnäring, slangar, sprutor, extraknappar, mediciner mm.
    Hur gör man sedan med transfer till hotellet? Vi kan ju inte åka buss som man brukar...

Oj, oj, jag har redan nu ångest över att jag kommer att glömma något.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Flyga - Barn med hjälpmedel
  • Sussannek

Hej! Lite svar kan jag kanske komma med.

Frågan är om hon kan sitta mellan två av er och få stöd på så sätt under själva start och landning?
    Sedan kanske hon kan ligga ner med huvudet i ditt knä?
    Så gjorde vi när jag åkte med tjejen jag arbetar med.

Jag tror det kan bli svårt att få plats vid nödutgången då de ofta resonerar at det måste sitta någon där som snabbt kan öppna nödutgången och tyvärr ser de bara funktionshindret

Ang sondnäringen.- Ja den får tas med så länge det är oöppnad förpackning.

Ang alla hjälpmedel ska det inte vara några problem så länge man innan pratar med flygbolaget om vad som ska med, ofta vill de ha mått och vikt på de olika hjälpmedlen för att kunna beräkna vikt och plats.

Mitt råd är att förpacka det så noga som möjligt då man inte kan lita på att de är försiktiga.

Vi hade en maskin med oss som kostar över 70.000 och den hade vi med oss fram till flyget (chekade inte in den) och så lämnade vi över den tillsammans med rullstolen när vi skulle gå ombord.
    Vi fick löften om att både rullstol och maskinen skulle komma till flygplanet när vi landat men framme i Frankrike så fick vi leta efetr stolen och maskinen kom på rullbandet och var nära att gå sönder.
    Så man måste vara väldigt noga och kräva ansvar från flygbolaget.

Väldigt viktigt är att om ni har maskiner och mediciner med er ombord att ni talar om vad det är i väskor mm innan ni går igenom säkerhetskontrollen för då går det snabbare.

Ha en underbar resa

suss (personlig assistent)

• Snuffe
    Sussannek skrev 2009-01-14 10:59:24 följande:
    Hej! Lite svar kan jag kanske komma med. Frågan är om hon kan sitta mellan två av er och få stöd på så sätt under själva start och landning? Sedan kanske hon kan ligga ner med huvudet i ditt knä? Så gjorde vi när jag åkte med tjejen jag arbetar med. Jag tror det kan bli svårt att få plats vid nödutgången då de ofta resonerar at det måste sitta någon där som snabbt kan öppna nödutgången och tyvärr ser de bara funktionshindret Ang sondnäringen.- Ja den får tas med så länge det är oöppnad förpackning. Ang alla hjälpmedel ska det inte vara några problem så länge man innan pratar med flygbolaget om vad som ska med, ofta vill de ha mått och vikt på de olika hjälpmedlen för att kunna beräkna vikt och plats. Mitt råd är att förpacka det så noga som möjligt då man inte kan lita på att de är försiktiga. Vi hade en maskin med oss som kostar över 70.000 och den hade vi med oss fram till flyget (chekade inte in den) och så lämnade vi över den tillsammans med rullstolen när vi skulle gå ombord. Vi fick löften om att både rullstol och maskinen skulle komma till flygplanet när vi landat men framme i Frankrike så fick vi leta efetr stolen och maskinen kom på rullbandet och var nära att gå sönder. Så man måste vara väldigt noga och kräva ansvar från flygbolaget. Väldigt viktigt är att om ni har maskiner och mediciner med er ombord att ni talar om vad det är i väskor mm innan ni går igenom säkerhetskontrollen för då går det snabbare. Ha en underbar resa suss (personlig assistent)
    Tack för det svaret! Problemet med O är att hon kan inte sitta själv och hon kan heller inte ligga med huvudet i mitt knä. Hon är alldeles för spastisk för det.....
    Jag måste ta reda på hur bred en flygplansstol är för att veta om bilstolen får plats.
  • Stargirl

Jag har inga råd att ge ang detta men kan rekomendera Playa de las americas på Teneriffa. Där ligger en anläggning för männinskor med funktionshinder vilket gör att hela staden är rullstolsanpassad med ramper.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Snuffe
    Stargirl skrev 2009-01-14 11:05:02 följande:
    Jag har inga råd att ge ang detta men kan rekomendera Playa de las americas på Teneriffa. Där ligger en anläggning för männinskor med funktionshinder vilket gör att hela staden är rullstolsanpassad med ramper.
    ÅH! Tack för det tipset!!!!
  • Snuffe
    Stargirl skrev 2009-01-14 11:05:02 följande:
    Vet du vad "anläggningen" heter? Och vet du vilka bolag som man kan resa dit med?
  • Stargirl
    Snuffe skrev 2009-01-14 11:06:48 följande:
    Vet du vad "anläggningen" heter? Och vet du vilka bolag som man kan resa dit med?
    Oj.... minns inte det. En granne har jobbat där som sjukgymnast. Det är en anläggning för funktionshindrade iaf. Något med sol heter anläggningen. Säkert vet ngn.
  • Stargirl
    adams family skrev 2009-01-14 11:22:01 följande:
    Vintersol kanske
    Jaaaaaa så heter det.
  • 4u2

kontakta det flygbolag ni ska åka med redan nu.
    Tala om vilka hjälpmedel ni måste ha med och samtidigt att ni måste ha med sondmat.Det är inga som helst problem att få ta med in på planet vare sig den är öppnad eller ej, bara ni har intyg med på att dottern ska ha det och ev andra läkemedel.
    Vi fick ha med 4 extra handbagage med sondmat,sondpump,läkemedel och annat som lilla t behövde i planet.Rullstol och andra hjälpmedel åkte i bagaget.
    Rullstolen kan man ibland få checka in och då får man låna en annan på flygplatsen.
    Ni måste också begära assistans när ni checkar in, så får ni hjälp med lyft in i planet samt ha rullstol ända fram till planet och ut också så klart.När ni pratar med flygbolaget kommer dom säkert att fråga om både assistans på flygplatsen och annat som dom behöver veta och ni får givet vis fråga hur man löser sittandet i planet .
    Vi hade mejl kontakt men det bolag vi åkte med ett par månader innan och sedan när det närmade sig och vi skulle börja packa ringde en trevlig människa upp oss, så vi kunde diskutera allt i detalj.
    vi åkte med TUIFLY Nordic,fritidsresors flygbolg, fast Ving som resebolag när vi åkte till Egypten.

• 4u2

Ang transfer kan man beställa specialfordon redan hemmifrån, kolla med resebolaget.

om du vill fråga mer kan du inboxa mig,så kan jag kanske komma på fler råd.

• guldklumpen

Hej, så skönt med semester. Vi har flygit en del med vår son som är gravt handikappad. Kan inte sitta själv m.m. Vi fick då tydliga besked om att barnet inte fick sitta i bilstol under start och landning pga säkerheten. Han fick sitta i vårt knä. Än så länge går det eftersom han bara är tre, men vad händer när han blir för lång. Jag tror reglerna kan skjilja en del från flygbolagen så ring och förhör dig. Varje gång vi har flugit så har vår "specialvagn" blivit sned så vi har fått kröka till den så gott det går och sen lämna in den för reparation när vi kommer hem. Vi har varit väldigt tydliga med att dem måste vara försiktig med den eftersom den är oerhört viktig för vår son. Utan den kan han inte sitta. Vi har dessutom checkat in den precis vid ingången till planet för att vara extra säkra. Var väldigt tydliga med detta så ni slipper stå på flygplatesen med en trasig rullstol. Förlåt om jag låter tråkig men det kan vara bra info att ha med sig.
    Ha en riktigt skön semester!

• mamman i skogen

Ang rullstol så får man stå på sig! De flesta flygbolag vill att man ska låna rullstol på flygplatsen verkar det som men när man har ett barn som inte kan sitta i en vuxenstol blir det ju problem. En smart säljare tyckte att vi kan ju bära sonen men efter lite "övertalning" så gick hon med på att hjälpa oss att se till så vi fick ta rullen till planet och de där tog hand om den..
    Vi har tom när vi flygit med Ryan air fått ta med både vagn och pony till planet det har aldrig vart ngt problem så de billigaste av alla har faktiskt vart mest serviceminded och fixat.

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen

Sittskal har vi fått tips om..kanske kan vara ngt..

• Snuffe
    mamman i skogen skrev 2009-01-14 13:28:12 följande:
    Sittskal har vi fått tips om..kanske kan vara ngt..
    Har ingen sittskal längre... när O var 2,5 så knäckte hon det tjockste staget som finns.....
  • mamman i skogen
    Snuffe skrev 2009-01-14 13:37:54 följande:
    Har ingen sittskal längre... när O var 2,5 så knäckte hon det tjockste staget som finns.....
    Aj då då är det inget för min skrutt heller MAO de är ju lite lika våra små  när det gäller det ..
Svar på tråden Flyga - Barn med hjälpmedel