Flyga - Barn med hjälpmedel
Nu ska vi ut och resa! Ja eller inte just nu utan i maj och förmodligen blir det Kanarieöarna. Det ska bli kul/skönt men samtidigt så blir jag lite småstressad över allt som måste klaffa.
Tex Hur ska Olivia sitta på flyget? Vår första tanke var i en Tumble Form men hon är för stor för den. Tänkte då ta med bilstolen, men får bilstolen plats i flygplanssätet?
Behöver tips och råd av er som är mer beresta än vi.
Olivia är 6 år när vi åker. Hon har en spastisk tetraplegi, vilket gör att hon inte kan sitta själv. Hon kan heller inte sitta i vårt knä, utan hon måste sitta i egen stol.
Sen är frågan om man kan begära att få plats vid nödutgången eftersom vi måste kunna byta blöja på henne. Det går ju inte på en flygplanstoalett och jag lägger henne INTE mitt i gången och byter blöja.
Hur gör man när man måste ha med sig sondnäring på flyget, alltså inte i bagaget, eller jo där också, men hon behöver ju mat under flygningen? Jag förutsätter att man måste berätta det innan, men får man ta med sig en öppna söndnäring in på flyget eller måste den vara oöppnad?
Får man ta med sig alla hjälpmedel man behöver? O behöver sin toalettstol, gåstol, rullstol, ståskal, sondnäring, slangar, sprutor, extraknappar, mediciner mm.
Hur gör man sedan med transfer till hotellet? Vi kan ju inte åka buss som man brukar...
Oj, oj, jag har redan nu ångest över att jag kommer att glömma något.
Tacksam för svar!