• Lattemaja

Fermanest, progesteron och barnalbyl samtidigt???

Har försökt bli gravid i 2 år, provat pergotime 3 cykler och gjort ett ivf. Är nu inne på mitt första FET. Äter Femanest (ett östrogenliknande hormon, tror jag) för att livmoderslemhinnan ska växa till sig. Ska efter ET fortsätta med Femanest samt ta progesteronvagitorer. Jag har läst här om att många får Trombyl (eller 1/4 barnalbyl) för att underlätta för embryot att fästa samt för att minska risken för MF. Känner mig frestad att självmedicinera med detta från och med dagen föra ET och 12 veckor framåt. Jag har förstått att progesteron och Trombyl ofta skrivs ut tillsammans efter ivf. Men hur är det med Fermanest och Trombyl samtidigt???

• Svar på tråden Fermanest, progesteron och barnalbyl samtidigt???
  • tickan

Jag tog Femanest, Progesteron och Trombyl i samband med mitt FET.

• Lattemaja

Tickan! Var det på ordination av läkare som du fick alla tre preparat? Vilken klinik gick du på? Hur gick det???

• tickan

Ja, det var läkaren som skrev ut recepten. Jag blev gravid men missfall konstaterades i fredags.

• Lattemaja

Å nej, vad trist! Jag förstår att du har det tungt nu. Snällt av dig att ändå ta dig tid och ork att besvara min fråga. Jag skickar en värmande tanke till dig och hoppas att du orkar gå vidare till ett nytt försök, och att det går bättre!

• Lattemaja

Nu kan jag besvara min egen fråga (om någon annan kanske är i samma situation). Jag var på VUL inför FET och passade på att fråga min läkare om Trombyl. Hans svar var att det läkemedlet inte har någon kliniskt bevisad effekt och att man därför inte vill skriva ut det generellt, men att det verkar som att det ibland kan ge ett positivt resultat. Han var också medveten om att ivf-kliniken i Falun använder det generellt vid ivf. Eftersom jag verkade så påläst och förde det på tal så skulle han skriva ut det till mig. Jag ska tydligen börja med det (75 mg) vid återföringen av embryot (alltså ej från dagen innan som jag trodde).

Det enda negativa var att min slemhinna inte var så tjock som den borde. Den var bara 7 mm och måste vara minst 8 mm (10-15 har jag dock hört av andra). Jag ska därför öka på dosen av Femanest och komma på ett nytt VUL efter fem dagar.

Svar på tråden Fermanest, progesteron och barnalbyl samtidigt???