Inlägg från: Frontline |Visa alla inlägg
  • Frontline

Dagsböter

Får man fråga hur man kan vara så klantig att man kör i diket när man ska plocka upp mobilen...

Den som döms för vårdslöshet i trafik får påföljden dagsböter eller i grova fall fängelse i högst två år.

Dagsböter

Dagsböter döms ut till ett visst antal lägst 30 och högst 150 st. Antalet dagsböter beror på brottets svårighets grad. -Varje dagsbot bestämmes till ett belopp i kronor beroende på den dömdes inkomst, lägsta 30 kr och högst 1000 kr.

I lagtext finns inte närmare angivet hur storleken på varje dagsbot skall beräknas.
    I praxis beräknas dagsboten på följande sätt.

Utgångspunkten är den dömdes årsinkomst före skatt. Överstiger den ca 215 000 kr reduceras överskjutande belopp med 20 %. Avdrag sker därefter med ett halvt basbelopp, ca 18 000 kr, per barn som den dömde är underhållsskyldig för. Finnes make som saknar inkomst kan ett skäligt avdrag ske för underhåll till denne, dock högst ett basbelopp ,36 600 kr.
    Dagsboten bestämmes sedan till 1/1000 del av återstående belopp och avrundas.
    Vid beräkning kan även förmögenhet beaktas.

Ex. Den dömde har en årsinkomst om 150 000 kr och är försörjningsskyldig för två barn.

Inkomst efter avdrag utgör då ca 114 000 kr och varje dagsbot ca 110 kr.

• Frontline

40 dagböter brukar vara rimligt för vårdslöshet i trafik, sen vet man ju inte hur mycket dom blir på...

• Frontline

Enligt exemplet jag gav ovan så vart det ju ca 110:- /dagsbot på en årsinkomst av 150K så räkna med att det ligger där nånstans och runt 40 dagsböter läste jag nånstans att man fick för vårslöshet i trafik sen vet jag inte om man får betala 500:- till brottsofferfonden i detta fallet med...

• Frontline

Anonym (Undrande) skrev 2009-01-14 14:22:41 följande:

År på vår inkomst skulle det innebära?
    Följer man räkneexemplet över igen så säg att du tjänar ca 250K 2 barn som du är försörjningsskyldig till blir det 214K ta det gånger 0.0965% och du får en dagsbot på 206:- och blir det 40 dagsböter hamnar det på 8240:-

Men detta är bara ren spekulation av exemplet över så jag tog den summan dom hade på 114K gånger 0.0965% och fick då summan 110:-
    antar att det blir 40 dagsböter vilket var vanligt på den typen av straff när jag läste på nätet..
  • Frontline

Anonym (Undrande) skrev 2009-01-14 14:35:46 följande:

Han tjänar 340 per år.... jag är värdelös på att räkna... tack för all hjälp.
    Utgår man från det han tjänar blir det ca 11700:- eller 293/dagsbot...

Men återigen det är rent spekulativt utan enbart från exemplet som jag skrivit tidigare...

Ska jag vara ärlig så tycker jag det låter alldeles på tok för mycket själv kan inte tro att det blir så mycket...

Googlat runt lite och har sett en del som har fått mellan 2-4 tusen i böter för vårdslöshet i trafik så att jag skulle tro att det ligger där..
    Nån fick 1200 för att ha försökt köra ifrån polisen han körde i 230km/h med motorcykel
Svar på tråden Dagsböter