• Basses mamma

Någon med erfarenhet av Maxi Cosi Mobi?

Ja, vad kan man säga, inte lätt det här med bilbarnstolar... Var helt inne på BeSafe iZi Kid häromdagen, men har nu idag ringt och pratat med en man på Säkerhetsbutiken i Stockholm. Han rekommenderade särskilt Maxi Cosi Mobi till vår bil, sa att den är lätt att installera i just Toyota Avensis. Cosmic Comfort som vi var inne på tidigare sa han att vi kunde stryka direkt för den passar inte bra i vår bil.

Så nu vill jag alltså få reda på allt om just Maxi Cosi Mobi, bra/dåligt, you name it!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Maxi Cosi Mobi?
  • SuzyQgirl

Den har bra viloläge är lätt att flytta. Bra benutrymme & det känns som barnet kan ha den längre än besafen. (Har båda stolarna.) Det enda negativa är väl möjligtvis att den tar stor plats. Har den i baksätet & det blir inte mkt plats i framsätet kvar på vår Nissan Primera. Men & andra sidan verkar ju de flesta stolar behöva stort utrymme... Besafen tar mindre plats men har mycket sämre viloläge. Så sitter stolen bra i bilen så får ni en bra stol.

• oxytocin

Vi har använt Mobi i några veckor nu, och vi är nöjda. Har iofs inget att jämföra med.

• Basses mamma

Tack för svar! Fler?

• thecarseatlady

Jag skulle inte fundera alls på det om jag var du! :o) Det är en jättebra stol, jag har inte hört en enda negativ sak om den. Vi valde mellan den och en Hi-way när vi köpte bilstol sist. Men Hi-wayen passade så bra i bilen att vi föll för den. Så om du redan vet att Mobin passar bra i er bil, varför tveka? :o) En stor del av säkerheten beror ju just på hur stolen passar i bilen. Fast du skulle köpa den dyraste stolen du hittar är den ju varken säker eller bekväm om den inte passar bra i er bil. Mobin är ju dessutom den enda av de tre du nämner som kan användas bakåtvänd till 25kg på alla platser, vilket ju är det allra viktigaste för ditt barns säkerhet; att det kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt.

• jomi

Haft vår i 1½ år snart och är JÄTTENÖJDA!!!!
    Bra med olika lägen på stolen och väldigt lätt att "koppla in"
    (har Volvo v50 om det är intressant)

• Basses mamma
    thecarseatlady skrev 2009-01-15 19:24:18 följande:
    Jag skulle inte fundera alls på det om jag var du! :o) Det är en jättebra stol, jag har inte hört en enda negativ sak om den. Vi valde mellan den och en Hi-way när vi köpte bilstol sist. Men Hi-wayen passade så bra i bilen att vi föll för den. Så om du redan vet att Mobin passar bra i er bil, varför tveka? :o) En stor del av säkerheten beror ju just på hur stolen passar i bilen. Fast du skulle köpa den dyraste stolen du hittar är den ju varken säker eller bekväm om den inte passar bra i er bil. Mobin är ju dessutom den enda av de tre du nämner som kan användas bakåtvänd till 25kg på alla platser, vilket ju är det allra viktigaste för ditt barns säkerhet; att det kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt.
    Jo, det är så sant. Visst ska man välja en stol som är godkänd till 25 kg. Tror vi hade låst oss i BeSafe:s "bäst i test". Men har läst på Barnsäkerhetsbutiken och där står en hel del om just sådana tester. Och huvudsaken är ju att stolen sitter bra i bilen och att barnet sitter bra i stolen! Så irriterande att vi inte har någon så bra affär med verkligt kunnig personal här hos oss. Har ca. 30 mil till Stockholm... Hoppas att man kan lita på att personalen på barnens hus kan sätta in stolen rätt i bilen.
  • Sannis83

Vi har haft våran Maxi Cosi Mobi i knappt en vecka men än så länge känns det jättebra! Bra att kunna ändra lutningsläge och färsta bältet i sidan av bilstolen så att man slipper pilla bort bältena när man sätter barnet i stolen!
    Stolen känns stabil och rejäl, men jag har inte heller någon stol att jämföra med... =)

• Sassilina

Vi har en sån och en britax secura. Gillar securan mer men är nöjd med mobin också.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Maxi Cosi Mobi?