thecarseatlady skrev 2009-01-15 19:24:18 följande:
Jag skulle inte fundera alls på det om jag var du! :o) Det är en jättebra stol, jag har inte hört en enda negativ sak om den. Vi valde mellan den och en Hi-way när vi köpte bilstol sist. Men Hi-wayen passade så bra i bilen att vi föll för den. Så om du redan vet att Mobin passar bra i er bil, varför tveka? :o) En stor del av säkerheten beror ju just på hur stolen passar i bilen. Fast du skulle köpa den dyraste stolen du hittar är den ju varken säker eller bekväm om den inte passar bra i er bil. Mobin är ju dessutom den enda av de tre du nämner som kan användas bakåtvänd till 25kg på alla platser, vilket ju är det allra viktigaste för ditt barns säkerhet; att det kan sitta bakåtvänt så länge som möjligt.
Jo, det är så sant. Visst ska man välja en stol som är godkänd till 25 kg. Tror vi hade låst oss i BeSafe:s "bäst i test". Men har läst på Barnsäkerhetsbutiken och där står en hel del om just sådana tester. Och huvudsaken är ju att stolen sitter bra i bilen och att barnet sitter bra i stolen! Så irriterande att vi inte har någon så bra affär med verkligt kunnig personal här hos oss. Har ca. 30 mil till Stockholm... Hoppas att man kan lita på att personalen på barnens hus kan sätta in stolen rätt i bilen.