• Johannika

Konstant sammandragning, men inte smärtsam... v 34 (GBS)

Hej,
    En liten undring. Jag har den senaste veckan fått mer och mer sammandragningar. Så fort jag bockar mig ned, sträcker mig efter något, eller går omkring bara.... De gör inte ont alls, men magen blir hård som en fotboll.
    Till saken hör att jag har GBS och var i min förra graviditet sjukskriven på heltid from v 33 pga sammandragningar och hotande förtidsbörd. Men då gick jag bara kur-vis på antibiotika. Den här gången går jag på långtidsbehandling med amimox alltsedan v 18 och har ingen bakterieväxt på de dlingar jag lämnar in var fjärde vecka. Om jag inte fått tbk just nu vill säga (lämna urinprov på fredag).

Mao: bör man oroa sig? Jag hade så gärna undvikit att bli sjukskriven den här gången. Men om urinprovet jag lämnar in på fradag inte visar på GBS så borde det väl vara ok tänker jag? Då beror sammandragningarna inte på GBS, väl? Eller, tänker jag fel.

• Svar på tråden Konstant sammandragning, men inte smärtsam... v 34 (GBS)
  • Johannika

Puffar för min fråga. Jag undrar alltså om man kan slå bort oron av mkt(!) sammandragningar om man inte har en aktiv GBS...?

• Himalya

Har också jätte mycket sammandragningar som inte gör ont. Dock ingen GBS. Är i vecka 35.

• Johannika

Himalya skrev 2009-01-14 15:55:36 följande:

Har också jätte mycket sammandragningar som inte gör ont. Dock ingen GBS. Är i vecka 35.
    Hej!
    Då är jag inte ensam då...! trodde jag iofs inte. Men hur ser det ut för dig? Är jag ute och promenerar i 5 min har jag en enda lång sammandragning. Kan knappt traska omkring utan att magen blir stenhård. Tänker väl mest att jag borde ha MINDRE sammandragningar den här graviditeten i den här veckan än vad jag hade vid motsvarande v i förra graviditeten då jag periodvis var obehandlad för min GBS....
  • Thoughtless

Jag har precis likadant men är bara i vecka 26!!..skit skumt :(

• Himalya

Kan inte heller göra nånting utan att den blir stenhård. Känns tråkigt för sonen som man inte kan leka så mycket med. Utan man måste tänka på att ta det lungt. Fast otymplig är man ju iofs nu i slutet ändå. Har inte så stor koll på vad GBS innebär tyvärr.

• Johannika
    Svar på #5
    Puffar för min fråga. Jag undrar alltså om man kan slå bort oron av mkt(!) sammandragningar om man inte har en aktiv GBS...?
  • amico

Har också mkt sammandragningar , ibland är magen stenhård konstant ofta när jag jobbar heldag så känns det mest.
    Har ingen konstaterad GBS men har varit inne på fl ett tillfälle för att kolla så att det inte påverkat tappen. Tror det är ganska vanligt med mera sammandragningar just när man fött barn innan.

• Småstadsbönan

Sålänge inte sammandragningarna är regelbundna eller smärtsamma säger min läkare, varit inne på mycket kontroll hos läkaren pga mycket sammandragningar. Men ring till ditt mvc och råd fråga har inte dom tel tid så ring förlossningen så får du ett riktigt svar dom är ju utbildade.

• Castle

hej, jag vet inte ens vad GBS är... men...
    jag fick i min förra graviditet täta sammandragningar fr ca v 30.
    DE gjorde inte alls ont, men det kändes olustigt.
    Jag åkte in och mätte och kollade livmodertappen och allt var som det skulle.
    Jag fick vara hemma 1 vecka sjukskriven för att ta det lugnt, men det gjorde inte någon skillnad. Så¨det berodde inte på överbelastning stress osv. Utan då konstaterades det att det helt enkelt bara är så här med mig.
    Dock trode bm att jag skulle få för tidigt, var också väldigt stor. Men icke, min son föddes på 42+6.
    JAg hade som mest ca 30-35 sammandragningar i timmen.

Jag hade en jättemage, och gick upp 15 kilo, men det satt allting bara på magen. I dag funderar jag på om det inte kunde bero på alla sammandragningar. Det är ju muskler som tränas, så det kanske var muskelvikt jag hade

• tosse9

Har oxå massa sd, gör liksom dina inte ont men kan lämna en molvärk efter sig när de är som skarpast. Kan vara allt från 20 sek - 10 minuter. Bäst när jag vilar, sämst när jag böjer mig, sätter mig, reser mig osv. Gått in i v 35 idag, sjukskriven sedan v 28 pga detta för det hade påverkat tappen, låg inlagd en v. Hade då regelbundna, icke-onda sd ca var 8:e minut.Jag har ingen GBS (hade inte då iaf, så hoppas inte nu heller). Tycker du ska överväga att bli sjukskriven om du mår bättre då, tänk på att det är så kort tid av ditt liv det egentligen är (så fick jag själv tänka, jag ville inget hellre än jobba egentligen:) Må så gott, kram! 

• Johannika
    Svar på #10
    Tack för alla kloka svar!
Svar på tråden Konstant sammandragning, men inte smärtsam... v 34 (GBS)