• stinagreta

Ni som har D-kupa i vanliga fall - hur stora blev era bröst under graviditet och amning? Hur löste ni det här med amnings-bh?

Jag har D-kupa i vanliga fall. Nu v.30 fick jag just inhandla mitt livs första tant-bh i storlek 75 F. Hurra (?).

MIn fråga är: hur gör man med amnings-bh sen när mjölken kommer? För det första måste jag ju en skitstor bh, F funkar väl inte längre då, och jag måste ha ha rejält stöd så inte ryggen klappar ihop. De vanliga mjuka amnings-bh:arna utan byglar kommer INTE fungera. Men, hur gör man då? Var hittar man bra enorma bh:ar som man kan amma med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-27 11:19
    Frågan gäller alltså inte om det finns stora bh:ar - det vet jag ju att det finns. Frågan gäller om det finns stora och stadiga amningsbh:ar dvs. där man kan fälla ner kupan och om en BH kan vara stadig nog utan bygel (man ska ju visst undvika det vid amning pga risk för mjölkstockning?)

• Svar på tråden Ni som har D-kupa i vanliga fall - hur stora blev era bröst under graviditet och amning? Hur löste ni det här med amnings-bh?
  • Matillin

Jag köpte bh på babyland finns nog i andra barnbutiker med.
    Jag hade DD innan och hade G när jag ammade
    Brösten blev 1 strlk större efter barnen tragiskt nog, hade hoppats att dom skulle krympa en storlek i stället.

• stinagreta
    Svar på #1
    Var det en amningsbh, utan bygel och så? Gav den ändå tillräckligt stöd?

Bra i alla fall att de inte stannade på G efter barnen..
  • Frezalo

Hade E innan jag började amma och köpte en J när jag ammade. Har för mig jag köpte den på babycenter... Kolla i lite olika barntillbehörsaffärer. Kan variera väldigt i pris oxå.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Flyssel

Jag har 80G normalt och ökade till 80H och det finns faktiskt riktigt fina bh:ar i stora storlekar.
    Jag körde utan bygel eftersom det finns risk för mjölkstockning om man har bygel. Dessutom skavde bygelbehåar så jag höll på att smälla av.
    Ett tips är att vänta någon vecka innan man provar ut kupstorlek eftersom det är svårt att säga vid vilken storlek de kommer stanna. Den första veckan sväller de upp till gigantbomber, men sedan lugnar det ner sig.
    Jag köpte en mjuk amnings-bh som jag använde de sista veckorna av graviditeten för att slippa bygelskavet mot magen (eftersom den står så högt att det tar emot där). Sedan kunde jag använda den på bb och den första tiden tills storleken stabiliserats så man törs shoppa dyra bh:ar.

• Flyssel

Just ja, de finns som sagt på barntillbehörsbutiker, jag köpte på Barnens Hus. Sedan finns de ofta i underklädesbutiker, men då kostar de därefter också.

• vinylblomma

Jag hade en 80D när jag blev gravid och gick upp till 80F som mest.
    Var svårt att hitta amnings BH, men fick tag på några bra.

Tror bara det tog två månader av amning så hade jag gått ner i storlek igen.

• monnebo

Jag hade E innan bebis och fick köpa en amnings-bh H. Nu har jag G efter amningen är klar. Jag köpte på Change där finns massor med storlekar att välja på. I de vanliga butikerna typ Lindex finns ju inte större än D. Lycka till!

• stinagreta
    Svar på #4
    Jag skulle gärna vänta tills efter barnet har kommit med att köpa, men eftersom jag kommer snittas så kommer det säkert dröja innan jag orkar trava runt på stan och prova bh. Därför vill jag köpa åtminstone EN som verkar bra och vettig alldeles innan.

Men det ger finns alltså stabila bh:ar som ger tillräckligt stöd även utan bygel? Jag har också hört att bygel inte är bra pga risken för mjöllkstockning.
  • stinagreta

Frezalo skrev 2009-01-14 16:08:34 följande:

Hade E innan jag började amma och köpte en J när jag ammade. Har för mig jag köpte den på babycenter... Kolla i lite olika barntillbehörsaffärer. Kan variera väldigt i pris oxå.
    Jag skulle aldrig kommit på att köpa på babyaffärer. Tack för tipset. Annars är NK superbra på underkläder (köpte min F där nu), de har fantasiska expediter som hjälper en att prova ut så det blir superrätt.
Svar på tråden Ni som har D-kupa i vanliga fall - hur stora blev era bröst under graviditet och amning? Hur löste ni det här med amnings-bh?