• Anonym (orolig)

Gravid och kattlåda

Jag är så fruktansvärt orolig för det där med att det är farligt att rensa kattlådan när man är gravid..
    jag är gravid i vecka 11 och har gjort de sen början..

Katten är en innekatt och vi har haft henne i fyra år.. de är alltid jag som haft hand om de.. då min sambo spyr bara jag nämner kattlåda..

jag tvättar alltid händerna efter..

men vad jag är orolig.. kan man ta några prover eller hur kan man se om man skulle blivit smittad..???

tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid och kattlåda
  • Anonym

Oroa dig inte. Om du gör rent i lådan varje dag och tvättar händerna efteråt ska det inte vara någon fara.
    de där bakterierna som inte är bra för dig blir "smittsamma" först efter att avföringen har legat i 2 dgr.

• Cinza

Om det gör dig lugnare kan du köpa handsprit på apoteket och sprita händerna efter du tömt lådan.

• Anonym (orolig)

Okej..
    tack så mycket! ska försöka sluta oroa mig men de är svårt..
    ska ta de med BM tror ja.. se vad hon säget..

• Anonym (orolig)

jaa det har jag gjort.. eller jag gjorde de igår rättare sagt.. skaffade handsprit..

• Clarissa83

Jag hade samma fråga till min bm när vi va till mvc, eftersom jag dessutom bor ensam vecka/vecka då sambon jobbar borta. Och hon sa samma sak, tvätta händerna bara! Jag har dessutom köpt bakteridödande handgel som ja använder efteråt nu.

Men har du haft katten i 4 år har din kropp antagligen blivit utsatt för den bakterien redan och din kropp är isf immun redan.

• Smulanpus

jag har snart bf och jag har gjort rent kattlådan under hela graviditeten! som dom andra skrivit, va noga med att tvätta händerna bara och man behöver ju inte sitta och inhalera lådan direkt

Längtar.......
  • Anonym (orolig)

Tack tack för alla svar..
    vad skulle man göra utan FL ibland..

• solskina

jag skulle vara försiktig ändå. Jag hade kattpensionat när jag blev gravid!!!! Då sa mvc att jag inte skulle vara där inne utan munskydd. Så om du vill vara riktigt säker använd munskydd.
    Jag fick inte alls informationen om att om man byter i lådan varje dag så är det lugnt. Jag bytte ju i lådan minst en gång om dagen på pensionatet.
    Jag fixa till så jag aldrig var där inne under graviditeten, bra med praktikanter :O)

Jag tror inte man kan testa sig men kolla med mvc.
    Barnet kan få vattenskalle eller något sådant, av bakterien.

• LillaFlingan

det är 24 h inte 2dygn som gäller vid toxoplasmos..
    använd handskar kanske?

vi har 2 utekatter och 3 innekatter så här rensar min sambo lådorna.. :)

en sak är ju också den att det spelar ingen roll om katten går ute eller enbart inne..
    ger man dem t.ex rått kött så kan de ha toxoplasmos.

en väninna till mig testade sina katter och det visade att de har toxoplasmos....

men så länge man har god handhygien och gärna använder plasthandskar..
    rengör spaden efter varje gång.. torkar efter bajsrester i lådan, typ i locket och/eller kanterna.. så böör det ju inte vara någon fara..

jag har valt att avstå ändå.. =)

• Cinza
    Svar på #8
    Om inte jag minns alldeles tokigt så är det en fekal-oral smitta så om man inte stoppar fingrarna i munnen så skall det inte vara någon fara.
Svar på tråden Gravid och kattlåda