• Anonym (orolig)

Gravid och kattlåda

Jag är så fruktansvärt orolig för det där med att det är farligt att rensa kattlådan när man är gravid..
    jag är gravid i vecka 11 och har gjort de sen början..

Katten är en innekatt och vi har haft henne i fyra år.. de är alltid jag som haft hand om de.. då min sambo spyr bara jag nämner kattlåda..

jag tvättar alltid händerna efter..

men vad jag är orolig.. kan man ta några prover eller hur kan man se om man skulle blivit smittad..???

tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid och kattlåda
  • Glamrockare

DEt är INGEN fara att rensa kattlådan. ABsolut ingen!!!!

Toxoplasmos smittas mer via rått kött en katter o dessutom så säger många experter att de flesta kvinnor som levt med katt i många år har skapat antikroppar mot just toxoplasmos.

Gravid med andra barnet i vecka 28
  • Anonym (orolig)

jag har läst andra trådar om de här och sökt nämligen och de är så uppstorat och obehagligt att man vet inte vad man ska tro eller göra..
    jaja de är gjort för dagen idag i alla fall igen..!

• Clarissa83
    Cinza skrev 2009-01-14 19:33:50 följande:
    Svar på #8Om inte jag minns alldeles tokigt så är det en fekal-oral smitta så om man inte stoppar fingrarna i munnen så skall det inte vara någon fara.
    Så sa min bm också. Att det är munnen som är i riskzonen.

Lila Flingan: Det är inte så lätt att avstå att tvätta rent lådan om man har katt. Man vill kankse inte sälja bort/skänka bort dom bara för att man blivit gravid. Katter blir också en del av familjen. Men jag förstår ditt resonemang, bara inte så lätt alltid rent praktiskt.
  • Glamrockare

Det är så löjligt denna hysteri som vissa människor har emot katter. DE är inga skade djur o som sagt väldigt få får ngt ifrån katter. Mat där emot är betydligt värre om vi talar toxoplasmos.

O sedan vad är det för J*vla rekomendation att ge att man skall tvätta händerna, vem tvättar inte händerna efter att ha gjort rent kattlådan.

O för att över huvudtaget få i sig bakterien så måste man gräva med händerna i en skiten kattlåda, skita i o tvätta händerna o stoppa händerna i munnen.

Alltså gud ge mig krafter! *himlar med ögonen*

• Cinza
    Svar på #12
    Min son skulle transplanteras och då får man medicin som hindrar immunförsvaret att stöta bort organet. Detta gör att man är extra känslig för infektioner. Jag frågade läkarna om vi kunde ha kvar våra två katter och som svar fick jag att så länge man inte äter avföringen är det ingen fara.
    Har du god handhygien är det helt ok att rensa kattlåda även som gravid.
  • Anonym

Jag har rensat kattlådor genom tre graviditeter utan vare sig tvättsprit eller handskar vanlig normal hygien verkar räcka.Har absolut inte hänt nånting.Tror att det är lätt att förstora upp saker och ting,min Bm sa inget om det hon var mer orolig att jag klättrde i träd(är trädgårdsmästare bl a)

• Glamrockare
    http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=21
    Hur smittar och vilken spridning har toxoplasmos?

Toxoplasma- parasiten finns överallt men är vanligare i varma, milda och fuktiga klimat jämfört med kalla. Den är vanligare i södra Sverige än i Norra och ändå vanligare i Syd-Europa framförallt i Frankrike, Italien och Spanien. Toxoplasmos är en zoonos dvs. en sjukdom som smittar såväl djur som människor och alla djur och människor kan smittas. Huvudvärd för parasiten är katten (framförallt unga katter) som sprider smittan genom avföringen i jord och sand och kan överleva under mycket lång tid. Djur i området kan få i sig parasiterna, som sedan lagras upp i musklerna och kan också finnas på ytan av grönsaker och bär - frukt som haft kontakt med sådan jord. Människan kan sedan smittas om hon äter rått, otillräckligt upphettat kött från sådana djur eller sådan frukt/bär som inte sköljts ordentligt. Parasiten dör vid uppvärmning över 65 grader och nedfrysning under -20 grader. Kokt kött eller kokta grönsaker och livsmedel som varit frysta är ofarliga. Smittan kan också överföras från kattens avföring eller vid jordigt arbete till människa genom att man får parasiter på händerna som sedan stoppas i munnen. Kattens och speciellt kattungens avföring kan innehålla stora mängder av parasiten därför bör den gravida kvinnan undvika kontakt med kattavföring.

De flesta katter i synnerhet innekatter utsöndrar inte toxoplasma parasiter. Även en katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringen. Katten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta

• Clarissa83
    Glamrockare skrev 2009-01-14 19:39:21 följande:
    Det är så löjligt denna hysteri som vissa människor har emot katter. DE är inga skade djur o som sagt väldigt få får ngt ifrån katter. Mat där emot är betydligt värre om vi talar toxoplasmos.O sedan vad är det för J*vla rekomendation att ge att man skall tvätta händerna, vem tvättar inte händerna efter att ha gjort rent kattlådan.O för att över huvudtaget få i sig bakterien så måste man gräva med händerna i en skiten kattlåda, skita i o tvätta händerna o stoppa händerna i munnen.Alltså gud ge mig krafter! *himlar med ögonen*
    Haha!! Cool
  • LillaFlingan
    Clarissa83 skrev 2009-01-14 19:38:04 följande:
    Så sa min bm också. Att det är munnen som är i riskzonen. Lila Flingan: Det är inte så lätt att avstå att tvätta rent lådan om man har katt. Man vill kankse inte sälja bort/skänka bort dom bara för att man blivit gravid. Katter blir också en del av familjen. Men jag förstår ditt resonemang, bara inte så lätt alltid rent praktiskt.
    nej alltså du kanske missförstod mig nu, vi har fem katter och det jag har valt att avstrå från är att beblanda mig med lådorna öht.. ;)
    inte gör vi oss av med katterna pga jag e gravid heller :)))
  • LillaFlingan
    Glamrockare skrev 2009-01-14 19:39:21 följande:
    Det är så löjligt denna hysteri som vissa människor har emot katter. DE är inga skade djur o som sagt väldigt få får ngt ifrån katter. Mat där emot är betydligt värre om vi talar toxoplasmos.O sedan vad är det för J*vla rekomendation att ge att man skall tvätta händerna, vem tvättar inte händerna efter att ha gjort rent kattlådan.O för att över huvudtaget få i sig bakterien så måste man gräva med händerna i en skiten kattlåda, skita i o tvätta händerna o stoppa händerna i munnen.Alltså gud ge mig krafter! *himlar med ögonen*
    men rent hypotetiskt.. säg att man har ett öppet sår på handen???
    små olyckor kan väl lätt hända? kan man inte då bli smittad?

tycker inte du ska vara så hetsig, är väl ingen i denna tråd som sagt åt ts att ge bort sin katt????
  • Glamrockare
    LillaFlingan skrev 2009-01-15 05:47:47 följande:
    men rent hypotetiskt.. säg att man har ett öppet sår på handen???små olyckor kan väl lätt hända? kan man inte då bli smittad?tycker inte du ska vara så hetsig, är väl ingen i denna tråd som sagt åt ts att ge bort sin katt????
    vad dillar du om, jag har inte påsått ngt om TS, TS verkvar faktiskt rätt förnuftig.

hetsig jo jag blir hetsig när det dyker upp osanningar o hysterisk ogrundade påstående om djur/katter. Det gör mig skit förbannad. o gillar du inte det nähä "that ain't my problem"
  • Anonym (orolig)

Boken jag fick från BM.. glömde fråga var så nervös..
    men de står iaf var noga med att tvätta händerna om du rensat kattoalett eller hanterat rått kött..
    men sen står de samtidigt att gravida bör avstå från kattlådan under graviditeten..
    ska försöka tjata på min sambo han får banne mig lära sig..
    kan ja släppa oron ja har kanske.. han måste ju förstå de..

• LillaFlingan

ja ts, så står det i alla gravidböcker och tidningar och böcker jag fått från bm, undvik kontakt med kattlådan, därför som jag följt rådet.
    Better safe than sorry liksom.
    (när jag även råkat ut för det osannolika att ha fått 5mf på raken så blir man oerhört nojig!!)

Glamrockare: jag tycker ändå inte du behöver vara snäsig/hetsig?
    det är inte osanning ang toxoplasmos och katter..

jag är väl insatt i katter och deras sjukdomar och hur de sprids, är registrerad kattuppfödare för tusan *ler* :)

jag skrev inte att du påstått något om ts, jag skrev att det verkade som att du fick för dig att folk som svarat i tråden hintade om att man ska lämna bort sina katter bara för att man är gravid, vilket jag inte tycker är fallet som så. :)

Hoppas du förstår mer hur Jag menar?

• Glamrockare
    LillaFlingan skrev 2009-01-15 16:51:07 följande:
    ja ts, så står det i alla gravidböcker och tidningar och böcker jag fått från bm, undvik kontakt med kattlådan, därför som jag följt rådet.Better safe than sorry liksom.(när jag även råkat ut för det osannolika att ha fått 5mf på raken så blir man oerhört nojig!!)Glamrockare: jag tycker ändå inte du behöver vara snäsig/hetsig?det är inte osanning ang toxoplasmos och katter.. jag är väl insatt i katter och deras sjukdomar och hur de sprids, är registrerad kattuppfödare för tusan *ler* :)jag skrev inte att du påstått något om ts, jag skrev att det verkade som att du fick för dig att folk som svarat i tråden hintade om att man ska lämna bort sina katter bara för att man är gravid, vilket jag inte tycker är fallet som så. :)Hoppas du förstår mer hur Jag menar?
    o om du nu är katt uppfödare borde du veta bättre o veta att sannolikheten att en innekatt har toxoplasmos är ungefär lika stor chans som att tomten faktiskt finns.
Svar på tråden Gravid och kattlåda