• vi ska bli 3

ska nyfödd träffa massa folk i början?

har hört att man inte ska ta hem massa släkt o vänner under bebisens första vecka eller veckor. detta pga att dom kan få nån bakterie som kan göra stor skada.. någon annan som hört samma sak? kan detta stämma?

• Svar på tråden ska nyfödd träffa massa folk i början?
  • ebos0308

håll bebben borta från för mycket folk i dessa rs tider- ett tips

• Miss E

Undra just om det kanske är RS-viruset du syftar på?

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3035

Annars, prata med en bm om det eller bvc.

Dom rekomenderar väl att man INTE skall ut i störra folkmängder dom första veckorna med en nyfödd (tex, stan, IKEA mm)

men vet inte hur det ligger till med folk hemma o så.

Jag personligen låter släkt komma till sjukhuset sen när han e ute, o säga hej en snabb sväng, sen får det ta ytterligare två veckor EFTER jag varit hemma själv med bebisen, innan en massa annat folk kommer, eller jag går ut i affären ens med honom.

(¯`°?.¸ ღ♥ 3dagar till BF.... Var är du bebis? ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Schnooglewookiemush

Du menar RS-viruset.
    Det är väldigt farligt för spädbarn, ju mer desto mindre de är. Alltså är det extra farligt för nyfödda.

De flesta tycker att det är okej att bjuda hem lite släkt och så, men stora folkmassor ska man undvika.

www.sjukvardsradgivningen.se/Artikel.asp

• vi ska bli 3

vad är rs-tider? är ny på detta, hon har inte kommit än heller, bara väntar nu.

• Ulrika 76

Jag lät de som ville komma göra det redan från dag ett. Gjorde det med båda barnen vilket inte var några problem. Många undviker folk i så stor mån som möjligt i flera månader men personligen skulle jag aldrig kunna leva så.

Gör det som känns bäst för dig. Det är klart de är lite känsligare när de är små men jag tror inte du behöver oroa dig. Alla mina vänner har gjort som mig och inget av våra barn har fått RS om det är det du oroar dig för.

• Joje

Ja, nyfödda är ju infektionskänsliga och bör inte utsättas i onödan. Jag skulle vara försiktig nu under vintern och våren, mycket sjukor som härjar; influensa, kräksjukor, RS-viruset...

♥ Mamma till ♂ -07 & ♀ -08 ♥
  • Miss E
    Svar på #5
    Kika på dom två länkarna du fick så ser du
    (¯`°?.¸ ღ♥ 3dagar till BF.... Var är du bebis? ♥ღ ¸.?°´¯)
  • ballerinamuffins

dem måste ju inte bära pussa och pilla på bebis, räcker med att se och ta lite ¨på handen.

VÄLDANS SVÅRT ATT LÅTA BLI ATT RÖRA MER;)

• Ulrika 76

Om du vill undvika folk ett tag ska du göra det men vill du att släkten ska komma så tycker inte jag att du ska säga nej för att du skrämts av RS. Jag vill absolut inte bagatelisera det men nyfödda som har syskon som går på dagis får ju stå ut med en hel del baciller från dag ett. Ett storasyskon som är förkyld och har feber eller går på dagis kan man inte undvika.

• Hanna36

Se till att de som kommer är friska, är de förkylda får de vänta tills de är friska. Om en nyfödd drabbas av RS-virus kan det bli så illa att de dör...
    Viktigt oxå att de tvättar händerna innan de tar i den nyfödde...

Svar på tråden ska nyfödd träffa massa folk i början?