• LAV0LINA

Var köpa äkta fårskinn/lammskinn?

Vi har enbart Barnens Hus där jag bor och jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag varken tittat om dom har äkta lammskinn eller vad de i så fall kostar...
    Men jag tar gärna emot tips, finns det nätbutiker som säljer äkta? Och hur ligger dom till prismässigt ungefär?

• Svar på tråden Var köpa äkta fårskinn/lammskinn?
  • Blondie85

Jag köpte min på barnens hus för 200:-, men då skulle dom sälja ut det partiet och det var därför dom var så billiga. Kostar annars ca 400-500 tror jag. Är väl lite olika kanske..
    IKEAS fårskinn ska man inte använda till bebisar, utan det är en matta och det är massa kemikalier i den. Är jättemånga här på FL som har frågat på IKEA och dom har själva sagt att dom inte är till för barn. Man ska ha speciella skinn som är anpassade till barn...som t.ex barnaffärer har eller på internet.

♥ Gravid i vecka 37 ♥ BF 10/2-09 ♥ maddoxx.blogg.se
  • blå fisk

Jag skulle satsa på ett svensktillverkat det har vi köpt. Lite trist med IKEAs på det sättet tycker jag, för jag är ganksa säker på att deras är importerat. Kul att gynna svenska fårbönder om man ändå ska köpa ett skinn och sen tycker jag personligen att utseendet inte riktigt är det samma på IKEAs.

• blå fisk

Blondie85 skrev 2009-01-14 22:09:31 följande:

Jag köpte min på barnens hus för 200:-, men då skulle dom sälja ut det partiet och det var därför dom var så billiga. Kostar annars ca 400-500 tror jag. Är väl lite olika kanske..IKEAS fårskinn ska man inte använda till bebisar, utan det är en matta och det är massa kemikalier i den. Är jättemånga här på FL som har frågat på IKEA och dom har själva sagt att dom inte är till för barn. Man ska ha speciella skinn som är anpassade till barn...som t.ex barnaffärer har eller på internet.
    Fast jag läste i en tråd för ett tag sedan där IKEA svarat någon som mailat och frågat och IKEA svarde att det inte alls är farliga kemikalier i deras skinn. Däremot så är de långhåriga och inte bearbetade efter att barn ska ligga på dem, så de kan fälla mycket hår, vilket babygodkända skinn inte ska göra på samma sätt. Det är väl inte så jättebra att andas in en massa hår kanske.
  • mrs maniac

jag köpte mitt på gotlamm.se. jättefint för 880 kr tror jag det blev med frakt. dom hade massor av olika storlekar och priser. tjejen är med här på fl.

• Emma08

mrs maniac skrev 2009-01-15 00:09:09 följande:

jag köpte mitt på gotlamm.se. jättefint för 880 kr tror jag det blev med frakt. dom hade massor av olika storlekar och priser. tjejen är med här på fl.
    Oj! Vad roligt att läsa så fint om mina skinn :)

Jag brukar titta in ibland för att se om jag kan svara på frågor om lamm/fårskinn eftersom jag har sett att det finns en hel del funderingar kring dessa men jag trampar i klaveret ibland och får bannor för att det blir för reklamaktigt så det gäller att hålla tungan rätt i mun

Att långhåriga skinn skulle fälla en massa så kanske det stämmer för IKEAs skinn men Svenska tvättbara lamm/fårskinn fäller inte några stora mängder. Det kan sitta lite lös ull i kanterna där man har skurit för att få en fin jämn kant men det är ju lätt att dra bort.
    Sen brukar jag inte rekommendera långhåriga skinn till bebisar i första hand för att jag personligen tycker att de kanske är lite svårare att hålla fräscha men de är inte farliga.
    De kan också bli lite för fylliga i en mindre vagn men det beror lite på vilken sorts ull skinnet har.
  • Dellan

Hej

Hur tvättar jag bäst ett äkta får skinn? vitt kortklippt

Emma08 skrev 2009-02-05 13:21:32 följande:
    mrs maniac skrev 2009-01-15 00:09:09 följande: Oj! Vad roligt att läsa så fint om mina skinn :)Jag brukar titta in ibland för att se om jag kan svara på frågor om lamm/fårskinn eftersom jag har sett att det finns en hel del funderingar kring dessa men jag trampar i klaveret ibland och får bannor för att det blir för reklamaktigt så det gäller att hålla tungan rätt i mun Att långhåriga skinn skulle fälla en massa så kanske det stämmer för IKEAs skinn men Svenska tvättbara lamm/fårskinn fäller inte några stora mängder. Det kan sitta lite lös ull i kanterna där man har skurit för att få en fin jämn kant men det är ju lätt att dra bort.Sen brukar jag inte rekommendera långhåriga skinn till bebisar i första hand för att jag personligen tycker att de kanske är lite svårare att hålla fräscha men de är inte farliga.De kan också bli lite för fylliga i en mindre vagn men det beror lite på vilken sorts ull skinnet har.
    (¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090318 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Senap

IKEAs skinn är  en matta och ska enbart brukas som en sådan. Den är inte användas till småbarn. (enligt IKEA själva)

Minimundus.se har också skinn.

My sugar is raw
  • Dellan

Provade att tvätta mitt fårskinn på 30 grader ylle men det blev bara småbitar kvar ett helvete å få ut ur tvättmaskinen iaf men men då blir det ju till att vara utan fårskinn då typiskt..

Dellan skrev 2009-02-05 15:13:00 följande:
    Hej Hur tvättar jag bäst ett äkta får skinn? vitt kortklippt
    (¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090318 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Emma08

Ett fårskinn som är garvat så att det är tvättbart brukar jag rekommendera att man sköter på följande sätt:
    "Skinnen är beredda så att de är tvättbara och går utmärkt att stoppa i maskinen vid behov. Du tvättar lammskinnen i 30° med tvättmedel med lågt pH (3,5-5,5 rekommenderas).
    Det bästa sättet att hålla dina fårskinn (och yllekläder) fina är att hänga ut dem en fuktig dag. Ullen öppnar sina celler och släpper ut gammal luft och tar in ny. På så vis stöts även smutsen av hårstråna. Skaka skinnet eller plagget när du tar in det så återkommer lystern och smutsen flyger av. Det är denna luftväxling i hårstråna som gör att det luktar ull när ylle blir fuktigt."

Det var tråkigt med ditt skinn, Dellan, som inte klarade tvättmaskinen, det kanske inte var tvättbart? Att de skulle lösa upp sig i atomer har jag inte hört så ofta, däremot så kan lädret bli förstört om man tar ett vanligt tvättmedel även till ett tvättbart skinn.

Dellan skrev 2009-02-05 21:06:30 följande:
    Provade att tvätta mitt fårskinn på 30 grader ylle men det blev bara småbitar kvar ett helvete å få ut ur tvättmaskinen iaf men men då blir det ju till att vara utan fårskinn då typiskt..
  • Zina

oj jag har flera vänner som köpt sina på ikea. Hade faktiskt tänkt köpa där jag med men nu vette tusan, har inte råd heller att lägga en tusenlapp på en fäll, hmmm

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505+bf 13/7
  • Motljus

littlekidscorner.se säljer de lammskinn.

Själv har jag lammskinn från egna lamm som är helt underbara. De är tvättbara på 30 grader i maskinen.

• Kokkari

Jag köpte mitt från minimundus.se, tvättbart i maskin, ska vara garanterat utan konstiga kemikalier och gifter. Man kan välja mellan flera olika färger, vi valde ett gråmelerat som är jättevackert, mycket finare än på bilden. Det är otroligt gosigt också och luddar inte. Tror det kostade typ 500 eller 600.

• Lilja73

Jag köpte oxå mitt fårskinn på Öströö utanför Varberg. Helt suveränt och jätteskönt att ligga på tycker sonen. Vet ej om de har nätshop, ring gärna och fråga. Sök på Öströö fårfarm så kommer du rätt. Lycka till!

• Maths

Vi har ett svenskt skinn fäller lite hår så att vår dotter från det kring munnen. Är det normalt att de skinnen fäller och är det farligt? Vi har köpt det i en affär för barnartiklar och det skall vara anpassat för barn?

Svar på tråden Var köpa äkta fårskinn/lammskinn?