• Mathilda2006

Kläder vid dop

Hej!

Vår son ska döpas 1/3 och vi har diskuterat vad han ska ha på sig på själva dopet. Min man är inne på dopkläning medans jag skulle vilja ha lite mer vanliga kläder givetvis fina men kanske inte just en kläning. Vad hade era barn på sig när de döptes?

• Svar på tråden Kläder vid dop
  • MiaP

Våra barn är inte döpta men jag hade föredragit vanliga kläder. Tycker klänningarna är sååå fula!

• Jossa 79

Vår släkts dopklänning från 1946.

Samtidigt döptes en pojke på 1,5 år. Han hade manchesterbyxor, skjorta och rutig slipover på sig. Han var jättefin!

Är det för att du har en pojke som du inte vill att han ska ha klänning?

• Gravid 2008

Där finns ingen releg på vad man ska ha på sig på dopet. det är upp till en själv. vi ska ha en dopklänning som har varit med i släkten, alla mina kusiner har haft den. alla namnen är inbroderade i klänningen.

Men jag skulle oxå vilja vara som dig och ha på vanliga kläder (något fint)Hitta en fin klänning sist jag var ute.

Men min mor tyckte man ska vara traditionell och ha dopklänning och de ska man kanske vara. Vår dopklänning var fin så jag kör på de.

inget fel att ha vanliga kläder..

• Mathilda2006

Vi har en klänning som vår dotter döptes i och som jag döptes i men det känns lite sisodär med klänning. Känns lite gammaldags och säkert det att han är pojke också som spelar in. Men tack för svaren jag ska fundera och leta i affärerna efter fin kläder till en 4 månaders bebis...

• Jossa 79

Jag har sett att vissa barnaffärer har dopkostymer för uthyrning. Om du vill att din son ska se ut som en liten farbror..

• Mathilda2006

HaHaHa nepp ingen lite farbror här inte men det verkar svårt att hitta kläder till såpass små barn som är lite finare. Får ta en tur in till Zhara eller hur det nu stavas. De brukar ha fina kläder även till små barn

• solskina

Hej!
    Min dotter hade en kläning som jag själv sydde.
    När det sedan blev dax för poken så sydde jag om kjolen till byxor. Så han hade en vit byxdress.

• Mamma Paradox

Min son såg nog ut som en sån "farbror" när han döptes, i en dress bestående av finbyxor, väst och skjorta. Han var drygt 3månader då han döptes, och dessutom så ville vi gärna ha något "inte så traditionellt", så det blev så.. Bild finns inne hos mig.

• Gummis

Vi gjorde så att min dotter hade min dopklänning och mina syskon + kusiners under själva dopet och efter en stund på festen efteråt så bytte vi på henne till en fin klänning och strumpbyxor.

• ccicci

Min pojke hade en kimono (blå med broderad drake) på sig på dopet! Nu har vi precis fått en son till och han ska döpas i en doplänning, som svärmor syr, som ser ut som en kaftan men vit. Sen blir det svarta stjärnor eller nitar nedtill.....

• jempi

Jag förstår hur du tänker men samtidigt har ju själva dopklänningen ett syfte. Den föreställer konfirmandkåpan som man sedan "växer i". Så den hör liksom till själva dopet.
    Våran kille hade en dopklänning men direkt efter dopet bytte vi kläder på honom till andra.

• Mathilda2006

Jag vet att dopklänningen ska symbolisera konfirmandkåpan som man sedan växer i. Men det känns som om det kanske är dags att förnya lite av de traditioner som finns. Jag menar att man får ju välja själv så jag ville bara ha lite tips på olika kläder.

vem vet vi kanske har dopklänning till slut...

• wila71

Vår son hade svartajeans som jag hade sytt vit t-shirt och skinnväst

• Decemberpyret06

Vår son döptes i min mans familjs släktdopklänning. Han var så fin i den, sen efter ceremonin bytte vi till "finkläder".
    Nu ska dottern döpas, så det blir samma klänning och sen byter vi om till en vanlig klänning.

Svar på tråden Kläder vid dop