• Ett två tre

    Biverkningar av Nuvaring (P-ring) Nån annan som upplevt det?

    Trötthet, yrsel, illamående, huvudvärk, fryser...

    Nån annan som upplevt det?

    Står att det ska vara ovanliga biverkningar, mindre än 1 av 100. Använde ringarna i höst och då hände samma så jag tog en paus, blev bra, provade igen och nu händer samma igen så det måste nästan vara pga dom Trist eftersom jag var jättenöjd med dom innan jag blev gravid och inte hade några problem. Min läkare sa att man kan reagera annorlunda på hormoner efter en graviditet.

    (Ja jag är 100% säker på att jag inte är gravid Det har jag kollat)

  • Svar på tråden Biverkningar av Nuvaring (P-ring) Nån annan som upplevt det?
  • Ett två tre

    LoveSharPei skrev 2009-01-17 23:25:44 följande:


    Jag använde denna ring i nästan 3års tid och för mig funkade det bara bra! Mycket bättre än när jag använde p-piller.
    Ja för mig funkade den utmärkt i flera år innan jag fick barn och mycket bätttre än p-piller som bara gjorde mig hormonell och gav mig mellanblödningar. Det är nu efter jag har fått barn ringen trasslar. Tråkigt eftersom jag var så nöjd innan
  • LoveSharPei
    Ett två tre skrev 2009-01-18 08:27:19 följande:
    Ja för mig funkade den utmärkt i flera år innan jag fick barn och mycket bätttre än p-piller som bara gjorde mig hormonell och gav mig mellanblödningar. Det är nu efter jag har fått barn ringen trasslar. Tråkigt eftersom jag var så nöjd innanSå himla synd ju! Konstigt att det kan ändras så... Hoppas du hittar något annat som kommer funka bra! Jag tycker det är så svårt det där... Men jag är nöjd med p-ringarna iallafall. Så jag hoppas jag kommer kunna ha dom ett bra tag.
  • ninnin

    fick alla biverkningar, dom du läste upp. låg i en liten hög i soffan. så jag slutade och gick tillbaka till pillren. tråkigt för jag gillade konceptet.

  • Ett två tre

    Kan berätta att jag nu två dygn efter jag tog ut ringen börjar känna mig mycket mindre yr, mindre illamående och inte lika sliten och trött. Känner mig helt annorlunda idag, som en ny människa Tar säkert lite tid att bli helt bra men jag ser ljuset

    Så jag är nu helt säker på att det var ringarnas fel att jag mått som jag har mått!


    ninnin skrev 2009-01-18 15:41:55 följande:
    fick alla biverkningar, dom du läste upp. låg i en liten hög i soffan. så jag slutade och gick tillbaka till pillren. tråkigt för jag gillade konceptet.
    Precis så jag har mått, en klockren beskrivning!
  • kajsa27
    Ett två tre skrev 2009-01-18 16:54:47 följande:
    Kan berätta att jag nu två dygn efter jag tog ut ringen börjar känna mig mycket mindre yr, mindre illamående och inte lika sliten och trött. Känner mig helt annorlunda idag, som en ny människa Tar säkert lite tid att bli helt bra men jag ser ljuset Så jag är nu helt säker på att det var ringarnas fel att jag mått som jag har mått!
    Precis så jag har mått, en klockren beskrivning!
    jag ger upp jag med faktiskt. bestämde mig efter att ha läst i MAMA om många kvinnors vardag med minskad sexlust, illamående och humörsvängningar. känns inte rättvist. jag njuter inte av sex längre nästan...

    så nu ska den ut!
  • Ett två tre
    kajsa27 skrev 2009-01-19 09:24:52 följande:
    jag ger upp jag med faktiskt. bestämde mig efter att ha läst i MAMA om många kvinnors vardag med minskad sexlust, illamående och humörsvängningar. känns inte rättvist. jag njuter inte av sex längre nästan...så nu ska den ut!Nej precis, varför ska man behöva må så? Och vad är det för vits att ha prevention om man ändå inte vill ha sex

    Håller på och undersöker p-dator nu, verkar lite krångligt, men helt hormonfritt
  • Lykiska

    Mådde också skit av p-ring, men jag stod bara ut ett par veckor. Mådde så illa av den så jag praktiskt taget bodde på toa.

    Har kopparspiral nu, och den trivs jag väldigt bra med. om den nu sitter kvar, förra gången kom den ut efter ett halvår. Men den är ju inget att ha om man vill ha syskon.

    Fram för fler hormonfria alternativ!

  • Ett två tre

    Lykiska skrev 2009-01-19 09:54:01 följande:


    Mådde också skit av p-ring, men jag stod bara ut ett par veckor. Mådde så illa av den så jag praktiskt taget bodde på toa. Har kopparspiral nu, och den trivs jag väldigt bra med. om den nu sitter kvar, förra gången kom den ut efter ett halvår. Men den är ju inget att ha om man vill ha syskon. Fram för fler hormonfria alternativ!
    Nej spiral är inget alternativ för oss. Ja varför finns det inte fler hormonfria alternativ? Och p-ringar ska ju ändå innehålla jättelite.
  • Ett två tre

    Mår ännu bättre idag, pigg och glad, ska till och med träna ikväll Är så glad jag drog ut ringen!!

  • Lykiska
    Ett två tre skrev 2009-01-19 09:56:15 följande:
    Nej spiral är inget alternativ för oss. Ja varför finns det inte fler hormonfria alternativ? Och p-ringar ska ju ändå innehålla jättelite.Det är säkert för att det tas upp så lätt när den sitter på slemhinnorna. De hormonfria alternativ som finns är ju inte så kul. Dator verkar himla meckigt (och är dessutom rätt så osäkert) och kondom är en riktig lustdödare. Men har hellre avhållsamhet som p-metod än p-ringen.
  • Lykiska

    Men skönt att höra att du mår bättre! Finns ingen anledning att orka med ringen, vem vill ha sex när man mår som en påse skit.

  • caspersmamma 08

    hur är det med p- plåster då? Kan det vara skillnad eller om man får biverkningar av p-ring så får man även biverkningar av p-plåster.

    Jag hoppas verkligen inte jag får några biverkningar ska hämta ut min första p-ring idag och prova.

  • Marina Theresia
    Ett två tre skrev 2009-01-15 12:22:55 följande:
    Vad jobbigt! Så fick jag av p-piller, det var därför jag bytte till ringarna för några år sen och då försvann hormonrubbningarna. Jag är ganska säker på jag mår dåligt pga ringarna. Skit oxå, vet inte vad jag ska ha då istället om det är hormonerna som trasslar. Och syskon är inte aktuellt än så nåt måste jag ju ha Kopparspiral är hormonfri eller? Men spiral känns inte helt aktuellt det heller
    Den är hormonfri, den är utmärkt, inga biverkningar alls för mig. Kan ta ut den när jag vill och skaffa barn dagen efter om jag skulle vilja.. Flört
  • Ett två tre

    solstrålen 76 skrev 2009-01-19 10:28:15 följande:


    hur är det med p- plåster då? Kan det vara skillnad eller om man får biverkningar av p-ring så får man även biverkningar av p-plåster.Jag hoppas verkligen inte jag får några biverkningar ska hämta ut min första p-ring idag och prova.
    Plåster har jag inte tänkt på, vet inte om man kan tåla den ena men inte den andra.

    Jag hade inga problem med mina ringar förr (innan grav) och vet många som varit jättenöjda med dom så du blir säkert nöjd du oxå

    Enligt min läkare ändras kroppen så mycket efter en graviditet att man kan reagera negativt på prevention man tålde innan och motsatt, man kan tåla prevention man inte tålde innan.
  • Emhi

    Ser att det är en väldigt gammal tråd, men för vad det är värt kan jag inflika min upplevelse av nuvaringen.

    Kort sagt en mardröm.

    Nuvaring va det första preventivmedlet, efter kondom, som jag provade. Jag var väldigt orolig över hur p-piller skulle påverka mig, så jag hade inte provat något tills då (19 år gammal). Hon som skrev ut dom åt mig försäkrade mig om dess säkerhet och att hormonet i ringen inte skulle påverka något annat än aktuell region. Allt lät toppen. Så lätthanterligt. Jag hade aldrig ett samtal, med varken läkare eller andra tjejer/kvinnor, om hur man ska vara vaksam på förändringar när man provar ett nytt preventivmedel. Så det är nog en stor anledning till att jag inte märkte något. Jag hade alltid haft lite värre humör en de flesta under pms. Hur som helst kom den att bli än värre varje månad efter att jag började med ringen. Men inte så mycket att jag självnärkte något. Efter ett halvår började det bli rätt jobbigt, så kontaktade ungdomsmottagningen, och fick ssri utskrivet. Inte en aning om vad det kunde ha att göra med. Min enda kunskap var att jag har värre pms än de flesta, och nuvaringen hade jag ju fått berättat för mig skulle vara heeelt säker, och inte påverka något annat än att jag inte blev gravid. Plus att början av 20-årsåldern är ju en period med mycket nytt, en del drama och allt sånt. Det var min sanning de kommande 4 åren. Ssri hjälpte ett par månader.

    Efter ca 9-10 månader med nuvaringen fick jag plötsliga gråtatacker. Nu började allting rämna för mig. Utan att jag märkte något sammanhang alls.

    Jag sökte efter hjälp för depression, frågade om utredning för PMDS och utvecklade mild bulimi. Men fann ingen hjälp. Inget lyckopiller hjälpte. Det tog mig två år att komma på den självklara tanken att söka upp en gynekolog. Vid det laget var jag rätt övertygad om PMDS. Samtliga frågade om preventivmedel, och jag berättade om nuvaringen och hur säker den skulle vara. Så ingen av dem sa något mer om det. Någon frågade om jag inte ville prova något annat, men varför skulle jag vilja det. Nuvaringen skulle ju inte påverka något och helt ärligt började jag bli trött på att behöva experimentera utan att veta någonting sakligt.

    Så allting fortgick i totalt 4 år. Sista halvåret (minst) var jag sjukskriven två veckor varje månad. Från ägglossning till mensen började.

    Jag hade ett ständigt tryck för bröstet, huvudvärk nästan dagligen (som värst två veckor i streck , utan uppehåll), ångestattacker, gråtattacker som inte slutade innan jag fick migrän, illamående (framförallt efter måltid, vilket jag antar triggade igång ätstörningen), total utmattning, minnesförlust, humörsvängningar, IBS, olika typer av självsladebeteenden, självmordstankar och till sist en faktisk plan på hur, när och var. Jag fick nog.

    I över ett år letade jag desperat efter hjälp. Läkare, psykologer, gynekologer. Jag la ner tusentals kronor på kinesisk medicin (det enda som gav mig lite lättnad). Jag provade alla metoder till självhjälp och mindfulness jag kom över. Jag var desperat. Jag ville själv inte dö, jag ville ha lösningen. Men varje ägglossning var som ett svart hål av outgrundliga mardrömmar som ville ta mitt liv. Min ork att kämpa emot var, efter 4 år, slut.

    Till slut satte jag upp en gräns på 2 månader. Blev det ingen skillnad under de kommande 2 månaderna, skulle jag låta mig själv ge upp. Det fanns helt enkelt inget mer jag kunde göra. Fanns inga fler ställen att söka hjälp på, fanns inget mer jag själv kunde tänka på. Faktum var att jag knappt kunde tänka längre.

    Så när jag skrämde livet ur mig själv när lusten att hoppa framför ett tåg blev så överväldigande att jag va tvungen att sätta mig ner för att inte göra det (ville inte ge alla andra men för livet), så kom jag till slut till psykakuten. Blev inlagd och därifrån skrev de remiss till gynekolog på Danderyds sjukhus. Fick komma dit ganska omgående och där övertalade hon mig att ge upp nuvaringen. Det gick jag med på direkt. Först då insåg jag att det va det enda jag inte provat. Satte in kopparspiral direkt, för jag va livrädd för allt vad hormoner hette vid det laget. Bara några dagar senare märkte jag skillnad!

    Jag ska tillägga att jag någonstans mitt i hela slutskedet också fick kontakt med en psykolog som samarbetade med en läkare. Vet inte var i tidslinjen. För sista halvåret har minnet gett upp. Vet i grova drag allt som skett, men kan inte sätta det i någon tidsram.

    Blev iaf då sjukskriven i totalt 4 månader. Domen löd "sjukskriven pga utmattningssymptom och grovt nedsatt kognitiv förmåga.". Jag kunde inte hålla mig fokuserat under ens ett kort samtal eller följa enkla instruktioner. Det tog mig sen nästan ett halvår innan jag kunde jobba heltid igen.

    Nu har det gått tre år och mitt liv har gjort en helomvändning. Dock är min inlärningsförmåga fortfarande nedsatt, saker jag lätt kom ihåg förut (tex recept) måste jag ha nedskrivet framför mig, jag har svårt att konventrera mig långa stunder. Det ger mig ofta huvudvärk. Och jag är garanterad migrän efter ett större socialt event (typ födelsedagsfiranden). Jag är fortfarande helt beroende av listor och minneslappar, även om jag har gjort en otrolig förbättring. Stresstålighet har jag inte längre, trots att jag alltid var den med många bollar och full fart förut. Nu får jag yrsel och hjärtklappning så fort det är något :P

    Smärre fobi för hormonella preventivmedel har jag nog också utvecklat.

    Tack för mig och min uppsats :) :P

Svar på tråden Biverkningar av Nuvaring (P-ring) Nån annan som upplevt det?