• black sun

    Kan man få loss en låsning i ryggen själv på nåt sätt? panik!

    Jag brukar få låsningar i ryggen och nu har jag en rätt högt upp, mellan bröstryggen och nacken ungefär.
    Jag brukade gå till kiropraktor förut och även fått hjälp av en sjukgymnast att trycka till det där och då blir det bra ett tag. Jag ska träna ryggen men jag slarvar i ärlighetens namn med det.

    Igår skulle en sjukgymnast på jobbet trycka bort låsningen men han hann inte innan jag slutade och idag är jag ledig. Jag blir tokig om jag ska ha den här låsningen kvar tills imorgon!

    Är det nån som har nåt knep för att få bort låsningen? sjukgymnasten brukar låta mig ligga på mage med armarna längst sidorna coh så när jag andas ut trycker han hårt på bägge sidorna av låsningen och då knastrar det till och så lossnar det. men det är ju inte så lätt att göra själv..

    hjälp mig är ni snälla!

  • Svar på tråden Kan man få loss en låsning i ryggen själv på nåt sätt? panik!
  • lejontjejen

    Hmm. Alltså, jag har ett knep som funkar på mig iallafall.
    Jag lägger mig på golvet med fötterna upp på ett bord, (90 grader blir det väl) Och sen gör jag som en situps med händerna knäppta bakom nacken samtidigt som jag andas ut.
    Förstod du hur jag menar?
    Du kan göra det flera ggr.
    Det kan va bra att stretcha ryggen också och ha liniment osv på.

    (Jag är utbildad massageterapeut och friskvårdsterapeut)
    Om detta funkar på dig har jag såklart ingen aning om men du kan ju testa, beror på hur pass mycket låsning du har i ryggen också.
    Lycka till!

  • black sun

    ska testa det! Låsningen sitter rätt hårt känner jag och då brukar det behövas lite milt våld för att få loss den, men jag ska absolut testa Tack!

    nån mer som har några knep?

  • Ripper500

    Om du har låsning uppe vid skulderbladen kan man trycka ut den själv. Du får be någon trycka åt dig. Ligg på golvet och slappna av och andas sedan ut. Ingen fara.

    Men svanken ska man inte göra själv.,

  • black sun

    Ripper500 skrev 2009-01-15 10:20:17 följande:


    Om du har låsning uppe vid skulderbladen kan man trycka ut den själv. Du får be någon trycka åt dig. Ligg på golvet och slappna av och andas sedan ut. Ingen fara.Men svanken ska man inte göra själv.,
    fast jag har ingen som kan trycka åt mig idag. Kan jag inte trycka till det själv på nåt sätt?
  • Flygfotogen

    Får jag också fråga en sak?

    Min ländrygg sitter typ fast idag. Halkade igår och lyfte ett för tungt barn på jobbet. ONT! Har legat på parkettgolvet nu och det är skönt men man ska ju upp igen också. Känner mig som en 80-åring! Har tagit Voltaren och ska ut och promenera lite när den börjat verka, men finns det några andra tips? Känns att man vill knäcka upp något.

  • antagligen

    jag brukar göra detta:
    ligger platt på rygg på golvet.
    fäller ena benet över det andra, båda lätt böjda så som det känns skönt. Detta gör att höften vrids/lättar från golvet på ena sidan. Ibland gör jag en liten motvridning med överkroppen, eller så ligger jag bara platt med den.
    Försöker att trycka runt höften så mycket det går, först en stund åt ena sen åt andra hållet. Om du fäller vänster ben över höger, så försök nästan att sätta i vänsterknät i golvet.Ofta hörs ett klick- eller knäppljud vilket betyder att låsningen släpper. Men jag brukar inte ha värsta allvarliga låsningarna, bara att de känns litegrann.

  • antagligen

    O*BS: Marsch, om du har ramlat och har ont i ryggen kanske du bör få det kollat? så du inte skadat dig?

  • Flygfotogen

    antagligen skrev 2009-01-15 13:18:10 följande:


    O*BS: Marsch, om du har ramlat och har ont i ryggen kanske du bör få det kollat? så du inte skadat dig?
    Jag tror inte jag har skadat mig så. Slog aldrig i något utan det blev mest tvärt fel position liksom. Och så lyftet av den lilla blyklumpen till knodd på det. hehe

    Ska testa det där med benen på bordet. Får ringa en vän om jag inte kommer upp sen.
  • littlepixiegrl
    Marsch skrev 2009-01-15 13:26:03 följande:
    antagligen skrev 2009-01-15 13:18:10 följande: Jag tror inte jag har skadat mig så. Slog aldrig i något utan det blev mest tvärt fel position liksom. Och så lyftet av den lilla blyklumpen till knodd på det. heheSka testa det där med benen på bordet. Får ringa en vän om jag inte kommer upp sen.
    Om du har vridit till ryggen samtidigt som du lyfte barnet så kan du ju ha fått en  släng av ryggskott. Jag har själv haft både ryggskott och diskbråck och känner igen det där med att det är skönt att det är skönt att ligga på parkettgolvet  Glad
    @-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • Flygfotogen

    Det är ungefär så jag har gjort. Har haft ryggskott förr efter liknande klantigheter i min gång. Just nu är jag mest grinig över att micron är trasig och jag inte kan värma min vetekudde. Lägga den under svanken och sen ligga på parketten vore perfekt! Någon som vet om man kan köra den i ugnen istället?!

  • Solmaja

    Nu vet jag att det är en ruskigt gammal tråd det här, men ramade på den när jag sökte på samma problem.

    Alltid hjälper det någon :)

    Det Som fungerar bäst för mig när jag fått en låsning är att, precis som han gör i den sista övningen i filmen på sidan: www.styrkelabbet.se/ovningar-brostrygg/ 

    Alltså rulla ryggen över en rulle. Dels på det sättet som han gör, men även att bara ligga på rygg, lyfta höfter från golvet så man bara har fötterna i golvet med böjda ben. Sedan låta ens egen vikt jobba med att rulla ryggen över rullen. 

    Blev det förståeligt? :)

    Hoppas det hjälper någon mer!


  • ashiq

    Hej,
    Har du hört talas om " Hijama". Det är att ta ut dåligt blod från vissa delar av kroppen. Det finns några kanaler/punkter vid nacken och ryggen. Det är helt ofarligt och kan överraska dig. Philip (USA) hade gjort i senast VM.

Svar på tråden Kan man få loss en låsning i ryggen själv på nåt sätt? panik!