• fiskbullen

han vill bara sova på mage :(

Jag har en liten kille som är fyra veckor gammal, och han vägrar sova på rygg! Han somnar inte utan ligger bara och gnäller, och lägger jag ner honom när han väl sover så vaknar han inom en minut och skriker.

På mage kan han till och med somna själv. Senaste veckan har han dessutom haft ont i magen, och jag tror att det gör mindre ont för honom när han ligger på mage...

Jag har försökt vända på honom när han redan sovit en stund, men han vaknar i alla fall...

Han har väldigt lätt att bli övertrött och han kan ibland vara vaken 12-18 timmar i sträck, det är ganska tufft, speciellt nu när han har haft lite kolik.

Sköterskan på BVC sa att det är absolut No-no att låta honom sova på mage... Vet inte vad jag ska göra, blir ju så trött!

Någon som har något råd?

• Svar på tråden han vill bara sova på mage :(
  • Petra med små

Det är så sant som det är sagt ......men hur VET man att barnet inte är 100% frisk? Jag menar, de barn som dör i PSD är ju tillsynes helt friska...klurigt

Glamrockare skrev 2009-01-15 14:07:28 följande:
    Pelargonen skrev 2009-01-15 13:58:57 följande:
    Förlåt mig för mitt dåliga språk. Men skitsnack, magläget i sig dödar inga fullt friska bebisar, magläget ihop med diverse andra faktorer kan orsaka plöstslig spädbarnsdödlighet.
  • Glamrockare
    Petra med små skrev 2009-01-15 14:09:09 följande:
    Det är så sant som det är sagt ......men hur VET man att barnet inte är 100% frisk? Jag menar, de barn som dör i PSD är ju tillsynes helt friska...klurigt
    ute slutnings metoden:

1. är barnet förtidigt fött?
    2. har man funnit ngr fysiska fel på barnet i form av andingssvårigheter, liten till växten osv.
    3. Röker ngn i hushållet?

osv.

Ett barn på 4 veckor är inte längre helt nyfödd o så länge de inte ligger så att de täcks med en kudde eller täcke upp runt huvudet så är riskerna enormt små. Det är de ju ändå.

Barn dör i PSD när de sover på rygg också det är inte magläget i sig som är farligt.
    Gravid med andra barnet i vecka 28
  • Petra med små

Ja ja, du menar så . Jo det är rätt.

Man får helt enkelt känna efter själv vad man är orolig för och om det är nödvändigt att vidta åtgärder som ryggläge eller larm osv. alla har vi vår huvudvärk.

i mitt fall råkar det ju vara så att jag har 4 friska barn men trots det har tre av mina barn haft olika apnéer av olika anledningar. så jag är väl bara extra skrajsen.

Glamrockare skrev 2009-01-15 14:12:49 följande:
    ute slutnings metoden:1. är barnet förtidigt fött? 2. har man funnit ngr fysiska fel på barnet i form av andingssvårigheter, liten till växten osv.3. Röker ngn i hushållet?osv.Ett barn på 4 veckor är inte längre helt nyfödd o så länge de inte ligger så att de täcks med en kudde eller täcke upp runt huvudet så är riskerna enormt små. Det är de ju ändå.Barn dör i PSD när de sover på rygg också det är inte magläget i sig som är farligt.
  • fiskbullen

Varken jag eller killen röker...

Han sover med napp, första två veckorna sov han på mitt bröst, men det sa bvc-sköterskan var ännu värre, för då blir han både varm+ligger på mage... Dessutom börjar han bli för tung, blir yr efter en stund då han ligger på mitt bröst.

Jag har testat att lägga honom på sidan, men det verkar vara precis som ryggläge, han gillar det inte...

Jag tycker det är så jobbigt bara när han har varit vaken i 12 timmar och gnällt och varit trött, att vända på honom och han vaknar och man får lägga ytterligare ett par timmar på att försöka få honom att somna...

Men jag skulle ju aldrig förlåta mig själv om något faktiskt hände... usch, bara tanken på det...

• fiskbullen

Han är helt frisk annars och går upp ca 300g i veckan och är en väldigt pigg och vaken bebis...

• Petra med små

din bvc tant verkar knäpp, förlåt mig men att ligga på dig är faktiskt inte en risk för PSD kan jag lova. på neonatalenheter är kangaroo metoden en noga utstuderad metod som får små små barn att vilja andas och finna lugn och ro att växa .

Ni har egentligen ingen anledning att oroa er för PSD men eftersom du nu gör det så hyr eller köp ett andningslarm.

fiskbullen skrev 2009-01-15 14:21:34 följande:
    Varken jag eller killen röker... Han sover med napp, första två veckorna sov han på mitt bröst, men det sa bvc-sköterskan var ännu värre, för då blir han både varm+ligger på mage... Dessutom börjar han bli för tung, blir yr efter en stund då han ligger på mitt bröst.Jag har testat att lägga honom på sidan, men det verkar vara precis som ryggläge, han gillar det inte...Jag tycker det är så jobbigt bara när han har varit vaken i 12 timmar och gnällt och varit trött, att vända på honom och han vaknar och man får lägga ytterligare ett par timmar på att försöka få honom att somna... Men jag skulle ju aldrig förlåta mig själv om något faktiskt hände... usch, bara tanken på det...
  • Petra med små

man kan hyra hos techno medica ab men hade du tänkt ha det ett tag så blir det billigare att köpa ett eget, kostar väl runt 350 kr/mån.

kolla på blocket annars!

fiskbullen skrev 2009-01-15 14:27:42 följande:
    vart kan man hyra det?
  • Anna med 3 trollungar

Om han har ont i magen kan du testa minifom droppar. 10 droppar innan varje mål mat. Tar ca 2-3 dagar innan effekt så ge regelbundet. Min son har sovit på mage sedan han var 3 veckor gammal. Kollade honom väldigt ofta. Men om dom kan lyfta huvudet är det ingen fara. Då kan dom ändra läge om ansiktet kommer ner i madrassen.
    Jag hade samma problem som dig och detta gjorde att han sov 3 timmar i sträck. Helt underbart måste jag säga. Nu är han 3 mån och sover fortfarande på magen HELA natten.

Gör vad som känns bäst för dig. Min bvc sköterska sa också till mig att han absolut inte skulle sova på mage, men då fick varken jag eller sonen  sova någonting.

• Petra med små

man kan även bygga bon....dvs göralite högre kanter med hjälp av filtar runt barnet så de inte känner sig så utfläkta utan inbonade och trygga. givetvis inte runt huvudet utan underkroppen....hade jag inte behövt säga för ingen är väl så dum .

sen en risstrumpa över magen som är lite varm kan vara skönt och lura små bebisar att de har sällskap hahaha

Svar på tråden han vill bara sova på mage :(