• Anonym (hjälp)

Varsel! Akassa, vad gäller? If Metall, nån som kan förklara?

Nu ska de varsla på min mans arbetsplats. Hur blir det med akassa?
    Jag var inne på IfMetalls hemsida och tittade.
    Men en sak förstår jag inte.
    De säger att ersättningen är 80% av lönen.
    Men samtidigt står där att den högsta ersättningen är 680 kr om dan.

Såhär står det:
    Den förhöjda ersättningen tas bort
    Den högsta ersättningen sänks från 730 kronor till 680 kronor per dag.
    Ersättning upp till 730 kronor per dag har tidigare kunnat utbetalas under de 100 första dagarna.
    Sänkningen gäller även dem som får aktivitetsstöd.

Men sen står det även såhär:
    5 mars 2007
    Sänkta ersättningsnivåer fr.o.m. 5 mars 2007
    Det som avgör ersättningsnivån är hur många ersättnings-dagar som har betalats ut. Som ersättningsdagar räknas både dagar med arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd.
    ? Dag 1?200 är ersättningsnivån 80 procent.
    ? Dag 201?300 är ersättningsnivån 70 procent.
    ? Efter dag 300 är ersättningsnivån 65 procent.
    ? Föräldrar som har barn under 18 år den dag som den 300:e ersättningsdagen infaller får 70 procent till och med dag 450 (gäller den som har förlängd period eller har akti-vitetsstöd).
    Ersättningsperiodens längd hos a-kassan har inte ändrats, den är fortfarande 300 ersättningsdagar. För den som har fått en förlängning av sin ersättningsperiod eller får aktivi-tetsstöd kan dock antalet ersättningsdagar bli fler än 300.
    Sänkningen till 70 procent påverkar ersättning som baseras på en lön under 21 371 kronor i månaden. Sänkningen till 65 procent påverkar ersättning som baseras på en lön under 23 015 kronor i månaden.
    Sänkningen gäller även dem som får aktivitetsstöd.

Här kan ni själv läsa:
    www.internetkassan.com/ifmetall/(bdavup5525j00zvpww41kv45)/filer.aspx&id=-16330747892862

Så vad är det som gäller? Är det 680 kr om dan eller är det 80% av lönen.. Han har en månadslön på 20000.

Nån som kan hjälpa mig och förklara för mig?

• Svar på tråden Varsel! Akassa, vad gäller? If Metall, nån som kan förklara?
  • antispantis

det är 80% av lönen men max 680kr, så tjänar han mer så kommer han tyvärr inte få 80% utan mindre.

• Anonym (hjälp)

80% på 20 000 är 16 000. Men det kommer han då alltså inte få ut?

Utan han kommer få 680*20= 13 600?

och sen skatt på de!

Har jag fattat det rätt nu då?

• Anonym (hjälp)

Satt och kollade på Alfa-kassan? Har jag fattat det rätt att han hade fått ut mer av Alfa-kassan? alfa.gotlandica.se/main.asp&CategoryID=821&PageType=0

om det är så, så är detta systemet helt sjukt!!

• antispantis

Ja det är samma regler där med. Oja det är helt sjukt, om min gubbe skulle bli arbetslös så skulle han minsta halva sin lön och det är skitmycket pengar för oss. Så de skriver ju helt fel att man ska få ut 80% av sin lön, för det stämmer ju inte för fem öre

• Kjell2

Helt klart ett problem för oss som kännar bra. Vi betalar högre skatt men får samma bidrag.

Vissa fack har frivilliga tilläggsföräkringar man kan teckna, och betala för, som ger extrapengar vid arbetslöshet.

/Kjell

• Lady Morpheus

Det är samma regler i alfakassan så han hade inte fått mer där. En normal månad jobbar man i snitt 22 dagar och 680*22 är 14960 och sen skatt på det.

• Anonym

Vi sitter i samma sits. Maken är varslad, har en lön på ca 25000 kr i månaden. IF metall har ingen inkomstförsäkring för sina medlemmar och de slår därför i taket på 680 kr om dagen vilket ger ca 10000 kr efter skatt vid heltidsarbetslöshet.

• Anonym (hjälp)

Som tur är blev han inte varslad!! Han klarade sig denna gången med. Hoppas lågkonjukturen vänder snart. Någon som vet hur länge dom tror den kommer att hålla i sig?

• Anonym

Det gissas ju att det ska bli ett tufft år men att det ska börja vända därefter och ha återhämtat sig till 2011.

• Micke54

Han kan skaffa sig en inkomstförsäkring hos exempelvis solid.se har du en inkomst på 25000 i månaden kostar det 140:- i månaden att försäkra sig och då får man 80% i 200dagar sen 70% resterande 100. kan vara en bra investering om man är osäker på om man ska bli av med jobbet.
    Försäkringen gäller inte fullt ut förrän efter ett år men ändå

Svar på tråden Varsel! Akassa, vad gäller? If Metall, nån som kan förklara?