Varsel! Akassa, vad gäller? If Metall, nån som kan förklara?
Nu ska de varsla på min mans arbetsplats. Hur blir det med akassa?
Jag var inne på IfMetalls hemsida och tittade.
Men en sak förstår jag inte.
De säger att ersättningen är 80% av lönen.
Men samtidigt står där att den högsta ersättningen är 680 kr om dan.
Såhär står det:
Den förhöjda ersättningen tas bort
Den högsta ersättningen sänks från 730 kronor till 680 kronor per dag.
Ersättning upp till 730 kronor per dag har tidigare kunnat utbetalas under de 100 första dagarna.
Sänkningen gäller även dem som får aktivitetsstöd.
Men sen står det även såhär:
5 mars 2007
Sänkta ersättningsnivåer fr.o.m. 5 mars 2007
Det som avgör ersättningsnivån är hur många ersättnings-dagar som har betalats ut. Som ersättningsdagar räknas både dagar med arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd.
? Dag 1?200 är ersättningsnivån 80 procent.
? Dag 201?300 är ersättningsnivån 70 procent.
? Efter dag 300 är ersättningsnivån 65 procent.
? Föräldrar som har barn under 18 år den dag som den 300:e ersättningsdagen infaller får 70 procent till och med dag 450 (gäller den som har förlängd period eller har akti-vitetsstöd).
Ersättningsperiodens längd hos a-kassan har inte ändrats, den är fortfarande 300 ersättningsdagar. För den som har fått en förlängning av sin ersättningsperiod eller får aktivi-tetsstöd kan dock antalet ersättningsdagar bli fler än 300.
Sänkningen till 70 procent påverkar ersättning som baseras på en lön under 21 371 kronor i månaden. Sänkningen till 65 procent påverkar ersättning som baseras på en lön under 23 015 kronor i månaden.
Sänkningen gäller även dem som får aktivitetsstöd.
Här kan ni själv läsa:
www.internetkassan.com/ifmetall/(bdavup5525j00zvpww41kv45)/filer.aspx&id=-16330747892862
Så vad är det som gäller? Är det 680 kr om dan eller är det 80% av lönen.. Han har en månadslön på 20000.
Nån som kan hjälpa mig och förklara för mig?