• Anonym (drabbad)

Utförsäkrad av a-kassan vid föräldraledighet

Finns det någon mer än jag som var med i Aktivitetsgarantin hos Arbetsförmedlingen som tappade sin inkomstrelaterade dagpenningsgrund när du blev föräldraledig? Alltså får/fick 223 kr/dag i dagpenning från Försäkringskassan när du kom tillbaka som arbetssökande efter barnledigheten? Hur har ni gjort i så fall? Har ni överklagat? Känns som jag är den enda i hela världen som varit med om detta och får kämpa mot tre myndigheter, Arbetsförmedlingen, a-kassan och Försäkringskassan. Alla skyller på varandra.

• Svar på tråden Utförsäkrad av a-kassan vid föräldraledighet
  • Anonym

Japp och nu får jag lägsta ersättningen

• Anonym

men så kan det ju inte gå till?verkar konstigt.

• Anonym (drabbad)

OK, jag är inte ensam alltså. Har du överklagat.

• Anonym (drabbad)

Anonym skrev 2009-01-15 13:17:12 följande:

men så kan det ju inte gå till?verkar konstigt.
    Japp, så går det till. Dödssynd att få barn.
  • gustafssons

har ni varit ur systemet i mer än 5 år då blir man utförsäkrad, men inte om det är en kortare tid.

• Anonym (drabbad)

gustafssons skrev 2009-01-15 13:19:45 följande:

har ni varit ur systemet i mer än 5 år då blir man utförsäkrad, men inte om det är en kortare tid.
    Nej, jag var hemma i 2 år. Det räknas inte som överhoppningsbar tid enligt a-kassan
  • Anonym (drabbad)

Kan tillägga att jurist på facket och Försäkringskassan tycker att det är överhoppningsbar tid. Arbetsförmedlingen följde sitt regelverk vid tillfället och skrev ur mig som arbetssökande. Det gör man inte längre men dom ändrar inga tagna beslut.

• Anonym (drabbad)

Någon fler?

• hotten

sista året har det kanske ändrats helt men tidigare iallafall så var det att man kunde vara hemma i 2 år utan att tappa a-kassan, men direkt på 2 års dagen så måste man gå tillbaka å stämpla för att inte bli utskriven...

så var du hemma just 2 år eller?

• Anonym

Ja jag överklagade men dom ändrade inte sitt beslut.
    Försäkringskassan skulle jag inte jobba på om jag fick betalt...f*n vilket oseriöst ställe.

Svar på tråden Utförsäkrad av a-kassan vid föräldraledighet