• Altair

Fiskrecept

Eftersom både jag och min man är urusla på att komma på goda fiskrätter hoppas jag nu på er hjälp! (Eftersom alla recept som jag tagit härifrån har varit urgoda :) )

Vilket är ert bästa fiskrecept?

• Svar på tråden Fiskrecept
  • Önskan

Det här gjorde jag igår, det är från viktklubben och var väldigt gott!!

Rödspätta under dilltäcke
    Tillagningstid: 30 minuter

Det här behöver du:
    100 gram finhackad gul lök
    400 gram rödspätta
    2 tsk pressad citron
    1 dl lättcrème fraiche
    0,25 st fiskbuljongtärning
    2 msk finhackad dill
    2 krm dragon
    salt och peppar
    60 gram riven 17%-ig ost
    1 kg potatis
    500 gram kokt broccoli

Så här gör du:
    Lägg löken i en smord ugnsfast form. Lägg fisken ovanpå och pressa citron över. Blanda creme fraiche, buljongtärning, dill, dragon, salt och peppar och bred det ovanpå fisken. Strö på riven ost och stek i 225 grader i 20-25 minuter.
    Servera med pressad potatis och kokt broccoli.

• Isolde

Vi har ett fantastiskt gott som vi hämtat ur Bonniers kokbok! Mums!

Fisk i form med tomattäcke (4 pers)
    600 g fryst fiskfilé (torsk, sej, kolja, rödspetta, hoki)
    1+1 msk smör
    1 tsk salt
    1/2 krm vitpeppar
    2 msk dijonsenap
    2 msk finhackad dill
    2 tomater
    1/4 purjolök
    2 msk fint ströbröd.

Sätt ugnen på 225°. Smörj en ugnssäker form med 1 msk av smöret. Lägg i fiskblocket, halvtinat, eller skuret i 2 cm tjocka bitar. Salta och peppra och pensla med dijonsenap. Strö över finhackad dill.
    Skiva tomaterna och hacka purjolöken, och lägg detta över fisken. Fördela resten av smöret i små klickar över fisken och strö sist över ströbrödet.
    Sätt in formen mitt i ugnen 30 minuter. Prova med gaffel om fisken är genomkokt, köttet ska vara vitt och ogenomskinligt.

Servera gratängen direkt ur formen. Pressad potatis eller ris är gott till.

Det är dijonsenapen som gör det så fantastiskt gott, så byt inte ut den mot annan senap! Smaklig måltid!

• Isolde

Ett tips, nu när det kommer flera recept med dill: om du inte köper färsk dill som du hackar själv och fryser in kan jag rekommendera de små paketen i frysdisken! Findus tror jag att det är.

• petrusjka

Gott, snabbt och enkelt!

ICA har väldigt bra styckfrysta laxbitar, ca 70kr för fyra bitar

Lägg dessa i ugnsform, krydda med favoritsmaken (vi brukar ha smör, citron och cayennepeppar, ibland kryddblandningen "persillad") och stek i ugn den tid det står på paketet.

Ät med pressad potatis och god grönsallad.

Ha eventuellt en pås-sås till, typ sandefjordsmör eller hollandaise...men det blir godast med bara lite extra smör eller Keldas milda citronsås.

• Molle

Här kommer några favoritrecept!

Maleviks goda fisksoppa
    Ingredienser:400 gr torskfilé

• Molle

Detta gick ju inte så bra, vi gör ett nytt försök!

Maleviks goda fisksoppa. 4 port.

Ingredienser:

400 gr torskfilé (gärna block)
    2 gula lökar
    2 1/2 msk vetemjöl
    1 liter fiskbuljong (OBS! Bara 1 tärning)
    1/2 dl tomatpuré
    2 dl creme fraiche
    2 morötter
    1 liten purjolök
    500 gr oskalade räkor
    timjan, salt och peppar

Koka ihop buljong. bryn löken, strö över mjölet. Blanda ner tomatpuré, kryddor, fiskbuljong och creme fraiche. Skär morötterna i små bitar och skiva purjolöken. Lägg i fisken och grönsakerna. Låt koka i ca 10 minuter
    tills grönsakerna är mjuka. Skala räkorna under tiden. Häll i räkorna strax innan servering!

Mammas goda fiskburgare 4 port

Ingredienser:

2 pkt fiskfilé (ett sej, 1 torsk)
    2 msk grädde
    1 ägg
    1/2 dl finhackad dill
    salt
    vitpeppar
    ströbröd

Mixa fiskfilén till fin färs i matberedare. Häll i grädde, ägg, dill och kryddor.
    Forma till burgare. Doppas sedan i ströbröd. Stek därefter på varje sida ca 4 minuter tills de är genomstekta och fått gyllenbrun färg.
    Serveras med kapris, potatismos och god kall sås.

Lyxiga fisken

Ingredienser:
    12 spätta eller bergtungafiléer (färska)
    1 bit laxfilé utan skinn och ben
    vitt vin
    2 dl creme fraiche
    2 dl vispgrädde
    1 fiskbuljongtärning
    3 hg räkor (skalade)
    peppar
    salt

Skär laxfilén i 12 små bitar. Rulla in den i spätta eller bergtungafilén. Lägg rullarna i en ugnsfast form. Häll på lite vin. Peppra och salta. Sätt in iugnen 200 grader.
    Häll creme fraiche, grädde, 1 dl vitt vin och fiskbuljongtärningen i en kastrull. Värm upp och vispa tills det blir såskonsistens. När fisken är så gott som färdig(vit), häll över såsen och de skalade räkorna. In i ugnen ca 5 minuter till.
    Serveras med pressad potatis och grönsaker!

Detta är mina tre absoluta fiskfavoriter. Hoppas att någon vågar prova och tycer om det!
    Smaklig måltid!

• Altair

Tack för alla goda recept! Nu vattnas det i munnen på mig, synd att jag redan ätit middag idag...

• Coz

Lax med örttäcke. 6 port. Ugn:200grader 20 minuter.

1 laxsida.
    2 krukor dill.
    2 knippor bladpersilja.
    2 krukor basilika.
    200g riven greveost.
    4 st äggulor.
    salt, peppar.

Blanda finhackade örter i en skål med äggulorna och den rivna osten.
    Lägg blandningen över laxen (skinnsidan nedåt!).
    Salta, peppra. In i ugnen!
    Tips att äta till: Kokt mandelpotatis. Sallad. Citronklyftor. Kall romsås (finns på burk i affären)

Svar på tråden Fiskrecept